تغذيه در گربه ها

مسئله تغذيه مهمترين بحث در پرورش و نگهداري تمامي حيوانات خانگي است .

همانطور كه مي دانيد تغذيه مناسب پايه و اساس يك زندگي سالم بوده و برعكس تغذيه غلط مي تواند منشاء بسياري از اختلالات و بيماريها شود .

گربه ها در مقاسيه با سگها ، به غذا ، پروتئين و انرژي بيشتري (نسبت به وزنشان) نياز دارند ولي از جهت ديگر از آنجايي كه آنها ساعات زيادي از روز را به استراحت و خواب مي پردازند و از اين رو استعداد بيشتري براي بزرگ شدن و چاق شدن

دارند ،عدم توجه و دقت كافي به تعادل جيره غذايي آنها ، باعث خواهد شد كه زود چاق و تنبل شده و اين امر باعث كاهش محبوبيت آنها بعنوان يك حيوان خانگي دوست داشتني خواهد شد .

همانطور كه مي دانيد گربه ها حيوانات گوشتخواري هستند . آنها در طبيعت به شكار پرنده ها و جوندگان پرداخته و غذاي مورد نياز خود را از اين طريق بدست مي آورند و البته علاوه بر گوشت ، استخوان و گاهي برخي سبزيجات نيز بخشي ازجيره غذايي آنها را تشكيل مي دهد .

ولي بايد بدانيد كه يك گربه وحشي كه در طبيعت زندگي مي كند و غذاي خود را با شكار كردن و با تحرك و زحمت زياد به دست مي آورد و گربه خانگي و اهلي كه از كمترين تحرك برخوردار بوه و غذاي خود را هميشه بصورت آماده از صاحب خود دريافت مي كند احتياجات يكساني ندارند ،بنابراين هيچ موقع كيفيت و كميت جيره غذاي آنها مشابه هم نخواهد بود . با اين حال همانگونه كه مطلعيد ، يك جيره غذايي ، موقعي مناسبت و متعادل است كه تمامي احتياجات غذايي

شامل: پروتئين ، چربي ، كربوهيدارت ، ويتامين ها ،مواد معدني و انرژي را براي بدن موجود زنده ، تأمين كند .

براي مثال گذاشتن مقادير زيادي گوشت به تنهايي ، شايد مورد پسند گربه شما واقع شود ولي هيچگاه نمي تواند احتياجات غذايي ذكر شده را تأمين كند .

پس علاوه بر گوشت ، بايد از منابع كربوهيدرات ، ويتامين ، مواد معدني و … نيز در تغذيه گربه خود استفاده كنيد .

براي تأمين پروتئين لازم ، منابع مختلفي شامل انواع گوشت سفيد و قرمز وجود دارد ، البته اين منابع لزوما ً گوشت نيست بلكه شما مي توانيد در كنار گوشت از مواد غذايي دیگری مانند پنير ، شير و تخم مرغ نيز استفاده كنيد .

به هرحال منبع پروتئين بايد حداقل يك دهم جيره غذايي گربه هاي جوان و در حال رشد و حداقل يك بيستم جيره غذايي گربه هاي بالغ را تشكيل دهد و البته براي بچه گربه هايي كه از شير گرفته شده اند ،اين میزان به يك سوم افزايش پيدا مي كند .

نكاتي كه در دادن گوشت بايد رعايت كنيد اين است كه :

اولا ً از سالم و تازه بودن گوشتي كه مي خواهيد به گربه تان بدهيد اطمينان حاصل كنيد و به همين منظور آن را كاملا پخته و سپس به مصرف حيوان برسانيد .

در ضمن استخوانهاي داخل گوشت را كه احتمال مي دهيد باعث اذيت حيوان شده و يا در گلوي وي گير كند ، از آن جدا كنيد .

بهتر است كه گوشت را بصورت تكه هاي ريز و خرد شده در آوريد ؛ بخصوص در مورد گوشت مرغ و ماهي اين مسئله بسيار اهميت دارد .

در مورد جگر ، مقادير زياد آن توصيه نمي شود زيرا باعث بروز اسهال در حیوان خواهد شد و در ارتباط با ساير منابع پروتئين بايد توجه داشته باشيد شير را به هر نسبت كه خود گربه تمايل دارد به وي بدهيد .

در مورد تخم مرغ ، بایستی آن را بپريد . زيرا تخم مرغ خام باعث اختلال در جذب یکی از ویتامین های گروه ب به نام بيوتين شده و علائم كمبود آن در حيوان ظاهر خواهد گشت .

پنير هم منبع غني از پروتئين بوده و شما مي توانيد آنرا بصورت خام يا همراه با ساير غذاها پخته و به مصرف گربه برسانيد .
براي تأمين نياز حيوان به كربوهيدرات ، توصيه مي شود از سيب زميني (بصورت پخته) ، نان و غلات در جيره غذايي استفاده كنيد .

مزيت مهم استفاده از اين تركيبات در جيره ، بهبود فعاليت روده هاي حيوان است . شما مي توانيد سيب زميني را با آب گوشت مخلوط كرده و يا غلات را همراه با شير به گربه تان بدهيد .

براي تأمين چربي مورد نياز حيوان مي توانيد از روغنهاي گياهي و حيواني استفاده كنيد . نياز گربه ها به چربي از سگها بيشتر است .

وجود چربي در جيره غذايي گربه ها ، بويژه گربه هاي مسن و لاغر كه قادر به جذب مواد غذايي نستند بسيار حائز اهميت است .

در مورد سبزيجات نيز توصيه مي شود انواع تازه آن را خرد كرده و بصورت مخلوط با گوشت ، جلوي گربه خانگي تان بگذاريد .

در رابطه با احتياجات ويتاميني بايد توجه داشته باشيد ، وقتي جيره تركيب متنوع و متعادلي از گوشت ، چربي ، غلات و سبزيجات تازه باشد ، انواع ويتامينهاي مورد نياز نيز تأمين خواهد شد و نيازي به مكملهاي ويتاميني در جيره نيست .

علاوه بر اين برخي ويتامينها مانند B۲ ، ويتامين C و ويتامين K ، خود در بدن گربه ساخته مي شود . با اين حال اگر برايتان مقدر باشد ، مقداري روغن ماهي به جيره غذايي اضافه كنيد

چون اين ماده علاوه بر اينكه منبع غني از ويتامين A است ، به دفع توپي هاي مويي احتمالی در معده و روده گربه كمك كرده و در پيشگيري از يبوست نيز بسيار مفيد خواهد بود .

مواد معدني را نيز تنها به جيره غذايي گربه هاي آبستن ، آنهم در مقادير كم ، مي توانيد اضافه كنيد .

همه چیز در مورد تغذیه گربه

در رابطه با دفعات خوردن غذا و به عبارت ديگر تعداد وعده هاي غذايي ، توجه داشته باشيد كه با افزايش سن از تعداد اين وعده ها كاسته شده و در عوض مقدار آن اضافه مي شود .

مثلا براي يك بچه گربه ۳ ماهه تعداد ۶ وعده غذا كه هر وعده حاوي ۱۸۰ گرم غذا باشد ، كفايت مي كند و براي يك گربه ۸ ماهه ۳ وعده غذا (هر وعده ۳۵۰ گرم) كافي است .

براي گربه هاي بالغ ۲ وعده (هر وعده ۴۰۰ گرم) در نظر گرفته مي شود ولي آنهايي كه آبستن هستند ، بايد از ۴ تا ۵ وعده غذا (هر وعده ۴۵۰ گرم) برخوردار شوند .

البته اين اعداد و ارقام كاملا دقيق و علمي نيستند . چون گربه ها با توجه به جنس ، نژاد ، سن ، شرايط زيست و ميزان تحرك روزانه و … نيازهاي متفاوتي به غذا دارند .

به همين خاطر به نظر ما بهترين معيار براي تعيين مقدار جيره و دفعات وعده غذايي ، نظر دامپزشک شما است .

در واقع مقدار جيره نبايد به اندازه اي باشد كه حيوان را دچار چاقي و تنبلي كند و در عين حال تا حدي كم نباشد كه گربه لاغر و ضعيف شود .

نكته ديگری که باید در مورد تغذيه گربه ها آن را رعايت كنيد اين است كه هيچ موقع جيره غذايي را يكدفعه و بطور ناگهاني تغيير ندهيد ؛ زيرا اينكار باعث بروز اختلالات گوارشي خواهد شدو در ضمن به هيچ عنوان تركيبات مختلف جيره غذايي را جدا از هم در وعده هاي غذايي مختلف تقسيم نكنيد .

زيرا در اينصورت گربه فقط غذاي مورد دلخواه خود را خواهد خورد . براي مثال اگر شما گوشت پخته شده را در ۱ وعده به گربه بدهيد و براي وعده بعدي وي پنير و تخم مرغ پخته بدهيد ،هيچگاه آنها را نخواهد خورد و آنقدر لج خواهد كرد تا شما مجبور شويد غذاي مورد دلخواه وي ، يعني گوشت ، را به وي بدهيد پس توصيه مي كنيم حتمآ مخلوطي از گوشت ، سبزيجات پخته ، سيب زميني و روغن و … را بعنوان جيره غذايي تهيه كنيد .براي تأمين آب مورد نياز ، از آب پاكيزه و يا شير مي توانيد استفاده كنيد . به ياد داشته باشيد كه گربه ها نسبت به تغييرات مزه و طعم آب بسيار حساس هستند .

برخي از آنها نيز ممكن است با خوردن شير دچار ناراحتي گوارشي شوند كه براي اين گربه ها ، بهتر است كه شير را جايگزين آب نكنيد .