همستر ها برخی غذاها را جایزه به حساب می آورند که البته این مواد از ارزش غذایی بسیار خوبی نیز برخوردارند. برای مثال:

تخم مرغ: همستر ها به شدت به تخم مرغ کاملا آب پز شده علاقمندند. این غذا حاوی پروتئین بسیار نیز می باشد. تخم مرغ غذای مناسبی برای همستر های ماده آبستن و نیز بچه همستر ها می باشد.

با این وجود تخم مرغ باید گاه و بی گاه به همستر داده شود و نباید بخشی از غذای روزانه همستر ها را تشکیل دهد و نیز تمامی بقایای خورده نشده تخم مرغ می بایست حداکثر ۲۴ ساعت پس از در اختیار قرار دادن، پیش از آنکه فاسد شود از قفس پاک گردد.

روغن کبد ماهی :این ماده غذایی غنی از ویتانین های A و D می باشد. می توانید چند قطره روغن کبد ماهی را بر روی دانه های خوراکی روزانه همستر یک بار در هفته بچکانید.

همچنین می توانید از غذای مخصوص توله سگ ها که حاوی روغن کبد ماهی نیز هست استفاده کنید که استفاده از آن ساده تر نیز می باشد.

گوشت: مساله دادن گوشت به همستر سالها مورد بحث بوده است. برخی معتقدند که دادن گوشت به همستر ها کانی بالیسم (cannibalism) یا هم نوع خواری و روحیه وحشی را در این حیوانات تقویت می کند.

با این حال گزارشاتی از بسیاری از پرورش دهندگان همستر وجود دارد که به طور مرتب از گوشت برای همستر ها استفاده کرده اند و هیچ گاه با پدیده هم جنس خواری نا معمولی نیز مواجه نشده اند.

گوشت را می توان به صورت تکه هایی از گوشت گاو یا گوسفند در اختیار همستر قرار داد. همچنین کنسروهای غذای سگ و یا کنسرو لارو حشرات که همستر ها علاقه زیادی به آن دارند نیز قابل استفاده هستند.

شیر: بزرگترین مشکل در مورد شیر آن است که می بایست شیر را در داخل ظرفی در اختیار همستر قرار داد و ممکن است همستر ها آن را به اطراف بریزند.

همچنین شیر در هوای گرم به سرعت فاسد می شود. به دلیل این مشکلات به ندرت به جز همستر های ماده آبستن و بچه های بیمار و ضعیف، به همستر ها شیر داده می شود.

همواره اطمینان حاصل کنید که پیش از ترشیدن شیر آن را از قفس خارج کرده و ظرف غذا را به خوبی بشویید.

مخلوط دانه های پرندگان: یکی از بهترین مکمل های غذایی برای همستر ها دانه هایی است که به عنوان غذای پرنده در بازار وجود دارد.

به خصوص دانه های مخصوص قناری و طوطی های استرالیایی (که در بازار به مرغ عشق معروف هستند) که می توان آنها را با غذای روزمره همستر مخلوط کرد و یا هفته ای یک بار یک قاشق چایخوری از آن را در اختیار همستر قرار داد.

پلت های غذایی مخصوص سایر حیوانات مثل پلت های خرگوش: در صورتی که این پلت ها از کیفیت خوبی برخوردار باشند حاوی مجموعه ای کامل از مواد غذایی مورد نیاز برای همستر شما خواهند بود.

این پلت ها اغلب حاوی ذرت، دانه گندم، تخم مرغ کامل، مخمر جو، پروتئین های مختلف و .. می باشند.

همانند سایر غذاهای تشویقی توصیه می شود که این غذا ها نیز بیشتر از یک بار در هفته به همستر داده نشوند.

این پلت ها همانند بیسکوئیت های مخصوص سگ و گربه به ساییده شدن دندانهای همستر ها نیز کمک می کنند.
چیزی که برای جایزه به همستر می توان داد
مخمر: مخمر ها از نظر ویتامین های گروه ب غنی هستند و در بهبود عملکرد سیستم عصبی و کاهش استرس حیوانات نیز بسیار موثرند (استرس منشائ بسیاری از بیماری های همستر به ویژه بیماری دم مرطوب است).

خوراندن هفته ای یک بار مخمر در کاهش بسیاری از بیماری های همستر ها نقش به سزایی دارد. یک سر انگشت مخمر خوراکی هر هفته یک بار برای هر همستر کافی است.

توجه داشته باشید که مخمر های خوراکی که در فروشگاه های لوازم حیوانات خانگی و یا داروخانه های دامی و انسانی در دسترس هستند از نظر طعم تلخ نبوده و بسیار مطلوب تر از مخمر های مخصوص تهیه نان است

و همستر ها نیز تمایلی به مصرف مخمر مخصوص نان و شیرینی پزی ندارند در حالی که از خوردن مخمر های خوراکی بسیار لذت می برند.

می توان یک نصف قرص مخمر مخصوص سگ و گربه که در داروخانه های دامپزشکی در دسترس هست را نیز به عنوان جایگزین مخمر خوراکی استفاده نمود.

در صورتی که از این گونه قرص های مخمر استفاده می کنید توجه داشته باشید که از نوعی از این قرص ها که حاوی سیر هستند استفاده نکنید زیرا سیر به کلیه همستر ها صدمه می زند.

توجه: تحت هیچ شرایطی به همستر خود آب نبات، شکلات و یا شیرینی ندهید زیرا نه تنها ارزش غذایی ندارند بلکه ممکن است در جیب های داخل دهان همستر چسبیده و آسیب های جدی و گاه غیر قابل درمانی به آنها وارد کنند