هشدار!    تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد
و سایت دامپزشکان
هيچگونه مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد
 نام علمی دارو (ژنریک): Infliximab
گروه دارویی: Analgesics Anti- inflammatory Drugs and Antipyretics
داروهای مسکن ،ضد التهاب وضد تب ها
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
JANSSEN      
   

 

   موارد مصرف

در مایع مفصلی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و در روده بیماران مبتلا به کرون TNF افزایش می یابد.

موارد مصرف:
آرتریت روماتوئید، اسپوندلیت انکیلوزان، بیماری کرون (در صورتی که به دیگر داروها جواب نداده باشد) از طریق انفوزیون داخل وریدی در زمان بیش از 2 ساعت مصرف می شود.

 

   مکانیسم اثر
 

 

  فارماکوکينتيک

فارماکوکینتیک خطی دارد. نیمه عمر نهائی آن 8 تا 5/9 روز است. حداقل 8 هفته پس از مصرف دوز توصیه شده در خون قابل کشف است.

 

   موارد منع مصرف

در بیمارانی که سابقه حساسیت به دارو یا دیگر پروتئین های Murine دارند، در افراد با نارسائی قلب متوسط و شدید ممنوع است و با احتیاط زیاد می توان در نارسائی قلب خفیف استفاده شود.
آنتی بادی های منوکلونال ساخته شده از پروتئین های انسان و موش- تا 6 ماه پس از قطع آن از باروری و شیردهی اجتناب شود.

 

   هشدارها

در بیمارانی که سابقه عفونتهای راجعه و بیماری زمینه ای دارند که مستعدکننده عفونت است باید با احتیاط مصرف شود. قبل از شروع درمان بایستی بیمار از لحاظ سل فعال یا تأخیری بررسی شود.
6 ماه پس از شروع مصرف دارو بیمار بایستی از لحاظ عفونتها بررسی شود.
در مواردی پس از یک مدت طولانی درمان و قطع آن و شروع مجدد باید بیمار از از لحاظ واکنشهای تأخیری بررسی دقیق شود. این دارو می تواند بندرت علائم بالینی و رادیولوژیکی بیماریهای مولتی پل اسکلروزیس و نوریت بینائی را بدتر کند.

 

   عوارض جانبي

ممکن است واکنشهای حاد در طول 1 تا 2 ساعت پس از تجویز خصوصاً در دوزهای اولیه یا ثانویه بروز کند. علائم آن تب، لرز، خارش، کهیر، تنگی نفس، درد قفسه صدری و افزایش یا کاهش فشار خون است. واکنشهای خفیف با کاهش دوز انفوزیون تزریقی و یا قطع موقت دارو ممکن است برطرف شود. اگر واکنشها شدید است درمان با این دارو باید متوقف شود. واکنشهای تأخیری 3 تا 12 روز پس از انفوزیون اتفاق می افتد که شامل میالژی، آرترالژی، تب و ثبورات پوستی است.
دیگر عوارض شایع شامل تهوع و استفراغ، درد شکم، اسهال، خستگی و درد کمر است. ایجاد آنتی بادی بر ضد آن ممکن است بوجود آید و باعث افزایش واکنشهای حساسیتی بعدی شود. آنتی بادی آنتی نوکلئارو آنتی بادی ضد DNA نیز ممکن است در مصرف داروهای مهارکننده TNF ایجاد شود. واکنشهای سندرم شبه لوپوس بندرت اتفاق می افتد که بایستی درمان را متوقف کرد.
عفونت در بیمارانی که با Infliximab و نیز با دیگر داروهایTNFI تحت درمان هستند شایع است ودر بیشتر موارد دستگاه تنفس فوقانی و دستگاه ادراری را تحت تأثیر قرار می دهد. مصرف TNFIبندرت با عفونتهای فرصت طلب همراه می شود و سپس با دوباره فعال شدن سل، خصوصاً در بیمارانی که وضعیتهای مساعد کننده عفونت در بدن دارند عفونت ایجاد خواهد شد که گاهی منجر به فوت خواهد شد. TNFI نباید در بیمارانی که عفونتهای شدید مثل سل فعال و عفونتهای فرصت طلب دارند استفاده شود و بایستی با بوجود آمدن این شرایط دارو قطع شود.

 

   تداخل دارویی

واکسنهای زنده نبایستی همراه با Infliximab استفاده شود. اگر همراه داروهایی شبیه به Anakinra استفاده استفاده شود ممکن است خطرات عوارض جانبی را افزایش دهد.

 

   نکات قابل توصيه
 

 

   مقدار مصرف

در آرتریت روماتوئید 3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم که 2 تا 6 هفته بعد وسپس هر 8 هفته تکرار می شود همراه با داروهای متوتروکسات تکرار می شود. در آمریکا تا 10 میلی گرم بر کیلوگرم هر چهار هفته تا ایجاد پاسخ کافی استفاده می شود. اگر تا 3 ماه پاسخ کافی نداد بایستی قطع شود.
در بیماری کرون: دوز منفرد 5 میلی گرم بر کیلوگرم داده می شود اگر پاسخ مناسب دیده شد با یک دوز نگهدارنده انفوزیون اضافی 5 میلی گرم بر کیلوگرم 2 تا 6 هفته بعد از تزریق اولیه و سپس هر8هفته ادامه داده می شود و یا هر موقع که علائم مجدداً عود کرد تجویز می شود. گاهی در بیمارانی که کرون آنها عود می کند می تواند تا mg/kg10 افزایش یابد.
در اسپوندلیت انکیلوزان: دوز اولیه mg/kg5 که هر 2 تا 6 هفته تکرار می شود و سپس هر 6 تا 8 هفته تکرار می شود. اگر پس از مصرف 2 دوز پاسخی دیده نشد ادامه درمان انجام نمی شود.

 

   اشکال دارویی
 

 

   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
پودر قابل تزریق رمیکید 100 میلی گرم
JANSSEN [ هلند ]
CENTOCOR [ هلند ]
  بهستان دارو
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
REMICADE Injection,Powder 100 mg
JANSSEN [ NETHERLAND ]
CENTOCOR [ NETHERLAND ]
  بهستان دارو