هشدار!    تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و سایت دامپزشکان هيچگونه مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد
 نام علمی دارو (ژنریک): Paroxetine
گروه دارویی: Antidepressants
داروهای ضد افسردگی
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف

این دارو در درمان افسردگی، وسواس جبری، اختلالات پانیک، فوبیا و اختلالات اضطراب منتشر کاربرد دارد.

 

   مکانیسم اثر

این دارو مانع باز جذب سروتونین می شود.

 

  فارماکوکينتيک

این دارو به راحتی از دستگاه گوارشی جذب شده و حداکثر سطح پلاسمائی آن 5 ساعت بعد از مصرف حاصل می شود. این دارو متابولیسم عبور اول کبد وسیعی دارد. راه متابولیت اصلی آن اکسیداسیون بوده که بدنبال آن متیلاسیون و تشکیل کونژوگه های گلوکورونید و سولفات صورت می گیرد. بخشی از CYP2D6 مسئول متابولیسم پاروکستین است. این دارو به میزان وسیعی در بافتهای بدن توزیع شده و میزان باند پروتئینی پلاسمائی آن 95% است. نیمه عمر حذف آن حدود 21 ساعت است. دفع آن عمدتاً از طریق ادرار (64%) و مدفوع (36%) است. این دارو در شیر ترشح می شود.

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها

1- حداکثر دوز در افراد مسن و ناتوان 40 میلی گرم روزانه است.
2- در بیماران دچار اختلال کبدی و کلیوی، کاهش دوز الزامی است.
3- جهت کاهش علائم ترک، کاهش دوز دارو بایستی تدریجی باشد.

 

   عوارض جانبي

همانند سایر SSRI
واکنش های اکستراپیرامیدال (خارج هرمی) شامل دیستونی حلقی دهانی و هم چنین علائم ترک دارو با این دارو گزارش شده است. احتمال تشدید علائم پانیک در مراحل اولیه شروع درمان با این دارو وجود دارد.

 

   تداخل دارویی

همانند سایر SSRI

 

   نکات قابل توصيه
 

 

   مقدار مصرف

این دارو از طریق خوراکی معمولاً بشکل پاروکستین هیدروکلراید بصورت یک دوز منفرد صبح هنگام داده می شود.

1- در درمان افسردگی، دوز معمول پاروکستین 20 میلی گرم روزانه است که در صورت نیاز هر هفته به میزان 10 میلی گرم افزایش یافته و حداکثر دوز آن 50 میلی گرم روزانه است.
2- در درمان اختلال وسواس جبری، دوز شروع 20 میلی گرم روزانه با افزایش هفتگی 10 میلی گرم تا به دوز نگاهدارنده معمول 40 میلی گرم روزانه برسد برخی بیماران به دوز بالاتر از 60 میلی گرم هم نیاز پیدا می کنند.
3- در درمان اختلال پانیک با یا بدون آگوروفوبیا (گذر هراسی) دوز معمول شروع 10 میلی گرم روزانه است که هر هفته به میزان 10 میلی گرم افزایش می یابد. دوز نگهدارنده توصیه شده 40 میلی گرم روزانه است اگرچه برخی از دوز 60-50 میلی گرم سود می برند.
4- در درمان فوبیای اجتماعی (social phobia)، با دوز 20 میلی گرم شروع شده، بعد از حداقل 2 هفته، در صورت لزوم هفته ای 10 میلی گرم افزایش یافته تا حداکثر به 60-50 میلی گرم روزانه برسد.
5- دردرمان اختلال اضطراب منتشر، دوز شروع 20 میلی گرم روزانه با افزایش هفتگی 10 میلی گرم و حداکثر دوز 50 میلی گرم است.
6- در اختلال استرس پس آسیبی (PTSD) با دوز 20 میلی گرم شروع، در صورت نیاز با افزایش تدریجی به حداکثر 50 میلی گرم روزانه زیاد می شود.

 

   اشکال دارویی

پاروکستین به صورت قرص موجود است.