نام علمی دارو (ژنریک): Flucytosine
گروه دارویی: Antifungals
داروهای ضد قارچ
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف

فلوسیتوزین در درمان عفونت های قارچی و مخمری سیستمیک ، همراه با آمفوتریسین یا فلوکونازول در درمان مننژیت کریپتوکوکی، کاندیدیاز شدید و سیستمیک ناشی از کاندیدا آلبیکنس ( اندوکاردیت، پنومونی، سپتی سمی و عفونت های مجاری ادرار ) و همراه با آمفوتریسین در درمان سایر عفونت های طولانی مدت و شدید مصرف می شود.

 

   مکانیسم اثر

فلوستیزین پس از نفوذ در سلول های قارچی ، به فلوئورواوراسیل که یک آنتی متابولیت است، تبدیل می شود و بیوسنتز اسیدهای نوکلئیک و پروتئین ها را مختل می سازد.

 

  فارماکوکينتيک

این دارو به خوبی و به سرعت از مجرای گوارش جذب می شود و پس از جذب به طور گسترده در تمام بدن منتشر می گردد. غلظت سرمی دارو 2-1 ساعت پس از مصرف به اوج خود می رسد. نیمه عمر دارو 6-2/5 ساعت است که در صورت عیب کار کلیه ممکن است به 250-12 ساعت افزایش یابد . دفع فلوسیتوزین عمدتاً کلیوی است.

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها

1- این دارو در موارد زیر با احتیاط فراوان مصرف شود:
عیب کار کبد و عیب کار کلیه ( ممکن است به کاهش مقدار مصرف و اندازه گیری غلظت خونی دارو نیاز باشد )، بیماران سالخورده، اختلال های خونی ( از جمله ضعف – مغز ساتخوان ) و بیمارانی که قبلاً تحت درمان با داروهای سیتوکسیک یا پرتو درمانی بوده اند .

2- در طول مصرف این دارو، به ویژه در صورت ابتلای بیمار به عیب کار کلیه یا اختلال های خونی، ممکن است انجام آزمون های کار کلیه و شمارش خون ضروری باشد.

 

   عوارض جانبي

عوارض گزارش شده ناشی از مصرف این دارو عبارتند از کم خونی، هپاتیت یا یرقان، واکنش های حساسیت مفرط ( شامل بثورات جلدی، قرمزی یا خارش ) ، کاهش گلبول های سفید و پلاکت های خون، اختلال های گوارشی ( شامل درد شکم، اسهال، کاهش اشتها، توهم، افزایش حساسیت پوست به نور و اثرات CNS ( شامل سرگیجه یا منگی، خواب آلودگی و سردرد).

 

   تداخل دارویی

فلوسیتوزین ممکن است اثر سایر دارو های تضعیف کننده مغز استخوان و پرتو درمانی را کاهش فعالیت مغز استخوان تشدید نماید.

 

   نکات قابل توصيه

1- احتمال بروز واکنش های ناشی از حساسیت پوست به نور وجود دارد. از این رو بیمار نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد.
2- در صورت بروز سر گیجه، منگی یا خواب آلودگی باید احتیاط کرد .

 

   مقدار مصرف

بزرگسالان و کودکان : این دارو به مقدار 10-30 mg/kg هر6 ساعت مصرف می شود . در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه می توان فواصل مصرف دارو را افزایش داد.

 

   اشکال دارویی

Scored Tablet : 500 mg