نام علمی دارو (ژنریک): Gelatin
گروه دارویی: Blood Products Plasma Expanders and Haemostatics
محصولات خون ،افزایش دهنده های پلاسما و خون ساز
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف

این محلول به عنوان حجیم کننده پلاسما در موارد شوک ناشی از کاهش حجم خون و به عنوان جانشین مایعات در تعویض پلاسما، جانشین پلاسما در گردش خون خارج از بدن، برای پرفوزیون عضو جدا شده و به عنوان محلول حامل برای انسولین مصرف می‌شود.

 

   مکانیسم اثر

این فرآورده در صورت ابتلای بیمار به نارسایی احتقانی شدید قلب و نارسایی کلیه نباید مصرف شود.

 

 
   هشدارها

1- در بیمارانی که تجویز این محلول احتمالاً خطر زیادی بار گردش خون را ایجاد می‌کند،( به ویژه بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب یا عیب کار کلیه) ، مصرف این دارو باید با احتیاط صورت گیرد.
2- تزریق سریع این محلول، به ویژه در بیمارانی که حجم خون آنها طبیعی است، ممکن است سبب آزاد شدن مواد موثر بر عروق مانند هیستامین شود.
3- از آنجا که این فرآورده حاوی یون کلسیم است، مصرف آن در بیماران تحت درمان با گلیکوزیدهای قلبی باید با احتیاط صورت گیرد.
4- سرعت انفوزیون به وضعیت بیمار بستگی دارد. در حالت عادی ml/hr 500 انفوزیون می‌شود.
5- این محلول را باید از راه انفوزیون وریدی و با حجمی تقریباً مساوی با حجم خون از دست رفته تجویز نمود.

 
   عوارض جانبي
 
 
   تداخل دارویی
 
 
   نکات قابل توصيه

1- توصیه می‌شود قبل از انفوزیون، محلول تا درجه حرارت بدن گرم می‌شود. این محلول در دمای کمتر از 3 درجه به صورت ژل در می‌آید که گرم کردن آن، این حالات را از بین می‌برد.
2- می‌توان این فرآورده را با سایر محلول‌های انفوزیون مانند کلرورسدیم، دکستروز و رینگر یا خون هپارینه و داروهای محلول در آب مانند انسولین و استرپتوکیناز مخلوط کرد.

 
   مقدار مصرف

در بزرگسالان و کودکان، در شوک ناشی از کاهش حجم خون، ابتدا 100-50 میلی لیتر انفوزیون وریدی می‌شود. اگر حجم خون از دست رفته تا 1500 میلی لیتر باشد، از این دارو می‌توان به تنهایی برای جبران حجم از دست رفته استفاده نمود، ولی اگر حجم خون از دست رفته بین 4000 – 1500 میلی لیتر باشد، تجویز حجم‌های مساوی از این دارو و خون بطور جداگانه ضروری استو در صورتی که حجم خون از دست رفته بیش از 4 لیتر باشد، انفوزیون خون و این محلول به نسبت 2و1، بطور جداگانه ضروری است. در سوختگی‌ها مقدار دارو در هر 24 ساعت بر اساس حاصل ضرب درصد سطح سوخته بدن در ml/kg1 تعیین شده که باید به مدت دو روز مصرف شود.

 
   اشکال دارویی

Infusion : (Gelatin Succinylate 30 +NaC1 4.51 g +CaL2 0.21 g)/ 1000
Injection (4%): ( Gelatin Succinylate 40 g + Na+ 154 m mole + C1- 120 m mole ) /L