نام علمی دارو (ژنریک): Aprotinin
گروه دارویی: Blood Products Plasma Expanders and Haemostatics
محصولات خون ،افزایش دهنده های پلاسما و خون ساز
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
BAYER SCHERING PHARMA      
   

 

   موارد مصرف

آپروتینین در بیمارانی که در معرض خطر شدید از دست دادن خون در طول عمل جراحی قلب باز یا پس از آن هستند و همچنین در بیمارانی که نگهداری بهینه خون در آنان در اولویت مطلق است، مصرف می‌ شود. این دارو همچنین در خونریزی‌های مخاطره‌آمیز ناشی از زیادی پلاسمین خون ( در لوسمی پرومیلوسیتیک حاد و پس از درمان با داروهای ترمبولیتیک و طی عمل جراحی برداشت تومور بدخیم ) مصرف می‌شود.

 

   مکانیسم اثر

آپروتینین یک مهار کننده آنزیکم پروتئیناز و دارای چندین اثر بر روی سیستم انعقادی است. علاوه بر این، آپروتینین به طور مستقیم از طریق مهار پلاسمی و کالیکریئین، از فیبرینولیز جلوگیری می‌کند.

 

  فارماکوکينتيک

این دارو به سرعت پس از تزریق وریدی در فضای خارج سلولی، توزیع می یابد و به این ترتیب غلظت پلاسمایی آن به سرعت کاهش می‌یابد. آپروتینین به طور فعال توسط توبول‌های پروکسیمال در کلیه باز جمع و تجمع می‌یابد . این دارو به آهستگی در کلیه متابولیزه می‌شود.نیمه عمر دارو در مرحله پس از مرحله توزیع، تقریباً 150 دقیقه و در مرحله نهایی که پس از 5 ساعت از مصرف می‌باشد، تقریباً 10 ساعت است. آپروتینین به شکل غیر فعال از طریق ادرار دفع می‌شود.

 

   موارد منع مصرف

در صورت وجود آلرژی نسبت به این دارو،نباید مصرف شود.

 

   هشدارها

1- این دارو در موارد زیر باید با احتیاط مصرف شود : درمان قبلی با آپروتینین و در موارد توقف عمیق و هیپوترمیک گردش خون به ویژه بیماران با سن بیشتر از 65.
2- تمام مقادیر مصرف وریدی آپروتینین، باید به تنهایی و از طریق مسیرورید مرکزی باشد.
3- به منظور تعیین احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک به تمام بیماران باید در ابتدا یک مقدار آزمایشی تزریق شود. برای این منظور، یک میلی لیتر از دارو از راه وریدی ، 10 دقیقه قبل از تزریق مقدار مصرف درمانی، تزریق می‌شود.
4- در بیمارانی که پس از تزریق مقدار آزمایشی، دچار واکنش آلرژیک می‌شوند، این دارو نباید مصرف شود.
5- در بمارانی که قبلاً این دارو را دریافت نموده‌اند، مصرف مجدد آپروتینین ( حتی مقدار آزمایشی) باید با احتیاط فراوان صورت گیرد. در صورتیکه آزمایش تعیین حساسیت موفقیت باشد، تزریق وریدی پیشگیری کننده یک داروی آنتاگونیست گیرنده H1 هیستامین ( مانند دیفن هیدرامین ) بلافاصله قبل از تزریق دارو، توصیه می شود.
6- در طول مصرف، وضعیت بیماراز نظر بروز علائم و نشانه‌های آنافیلاکسی باید به دقت بررسی شود.

 

   عوارض جانبي

واکنش های آلرژیک( شامل خارش، ضعف تنفسی، تاکیکاردی،کاهش فشار خون، و اسپاسم برونش) و ترومبوفلبیت موضعی با مصرف این دارو گزارش شده است.

 

   تداخل دارویی

داروهای ضد انهلال فیبری و داروهای ترومبولیتیک در صورت مصرف همزمان، دارای اثرات آنتاگونیست هستند.

 

   نکات قابل توصيه

آپروتینین با کورتیکواسترواوئیدها، هارین، تتراسیکلین‌ها و محلول‌های مغزی حاوی اسیدهای آمینه یا چربی امولسیونه ناسازگاری دارد.

 

   مقدار مصرف

برای پیشگیری از خونریزی، در رژیم درمانی با مقدار مصرف زیاد، مقدار آزمایشی 000/10 واحد و مقدار شروع 000/000/2 واحد تزریق آهسته وریدی می‌شود، به عنوان مقدار نگهدارنده، 000/500 واحد در هر ساعت انفوزیون آهسته وریدی می‌شود. در رژیم درمانی با مقدار مصرف کم، مقدار آزمایشی 000/10 واحد تزریق آهسته وریدی می‌شود. مقدار شروع، باید به آهستگی طی 30-20 دقیقه پس از القای بیهوشی و قبل از باز کردن جناغ سینه تجویز شود. پس از تجویز مقدار شروع، مقدار نگهدارنده نیز با سرعت ثابت تا زمان انجام عمل جراحی، انفوزیون می‌گردد.

 

   اشکال دارویی

Injection : 20,000IU/1mL

 

   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
ویال تراسیلول 10000واحد/میلی لیتر 50 میلی لیتر
BAYER SCHERING PHARMA [ آلمان ]
  شفایاب گستر
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
TRASYLOL Injection 10,000 KIU/ml,50 ml vial
BAYER SCHERING PHARMA [ GERMANY ]
  شفایاب گستر