اطلاعات دارو میلرینون  Milrinone در جدول زر آمده است.

 
 نام علمی دارو (ژنریک):

دارو میلرینون Milrinone

گروه دارویی: Cardiovascular Drugs
داروهای قلبی عروقی
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
SANDOZ SANOFI-SYNTHELABO    
   

 

   موارد مصرف

میلرینون يك مهار كننده فسفودی استراز است مشابه با آمرینون است كه فعاليت اينوتروپيك مثبت و گشاد كنندگي عروق دارد. و حتي فعاليت اينوتروپيك مثبت بيشتري نسبت به آمرینون دارد و به صورت لاكتات و به طريق داخل وريدي در درمان كوتاه مدت نارسايي قلبي شديد پاسخ نداده به فرم هاي ديگر درمان و متعاقب جراحي قلب مصرف مي شود. در بعضي مطالعات وطولاني مدت اين دارو به صورت خوراكي تجويز شده ولي افزايش در ميزان مرگ و مير گزارش شد.
دوزهاي تجويزي Milrinone Lactate بر حسب پايه بيان مي شوند به طوري كه 1/43mg آن تقريباً معادل با يك ميلي گرم میلرینون مي باشد. دوز بارگيري آغازين معادل با 50 ميكرو گرم بازاي هر كيلو گرم طي 10 دقيقه مي باشد كه با انفوزيون نگهدارنده مداوم پيگيري مي شود. انفوزيون نگهدارنده مي تواند بين 375/0 تا 75/0 ميكرو گرم بازاي هر كيلوگرم در دقيقه تنظيم شود اما ميزان دوز كلي روزانه نبایداز 13/1 ميلي گرم بازاي هر كيلو گرم تجاوز كند و در بيماران مبتلا به اختلالات كليوي دوز تجويزي مي بايست كاهش يابد.

 

   مکانیسم اثر
 

 

  فارماکوکينتيک

داروی Milrinone به سهولت و تقريباً به طور كامل از مسير گوارشي جذب مي گردد ولي به علت افزايش مرگ و مير در تجويز طولاني مدت خوراكي آن تنها به صورت داخل وريدي تجويز مي شود. حدود 70% به پروتئين هاي پلاسما متصل مي شود و حذف آن عمدتاً از طريق ادرار صورت مي گيرد كه حدود 83% دوز تجويزي به صورت داروي تغيير نكرده دفع مي شود. نيمه عمر حذف آن حدود 2 تا 3 ساعت مي باشد.

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها
 

 

   عوارض جانبي

تجويز خوراكي طولاني مدت با Milrinone باعث افزايش نسبت مرگ و مير شده است و هم اكنون اين دارو تنها به صورت داخل وريدي و كوتاه مدت تجويز مي شود.آريتمي هاي بطني و فوق بطني، افت فشار خون و درد قفسه سينه مشابه با آنژين و سر درد گزارش شده اند. همچنين ممكن است هيپوكالمي، لرزش و ترومبوسيتوپني رخ دهند.
در بيماران مبتلا به بيماري هاي شديد انسدادی دريچه هاي آئورت و ريوي و يا کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک تجويز Milrinone مي بايست با احتياط صورت پذيرد و از آنجا كه اين دارو مي تواند هدايت از طريق گره دهليزي بطني را تسهيل كند مي تواند باعث افزايش ميزان پاسخ بطني در افراد مبتلا به فلاتر و يا فيبريلاسيون دهليزي گردد و در اين بيماران بايد قبل از شروع درمان با Milrinone دیژیتالیزاسیون مد نظر باشد. در حين درمان با اين دارو مي بايست فشار خون، ضربان قلب، ECG، تعادل آب و الكتروليت و عملكرد كليه مانيتور شوند. و در بيماران كليوي دوز تجويزي آن كم مي شود.

 

 
   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
آمپول میلرینون 1 میلی گرم/میلی لیتر 10میلی لیتر
SANDOZ [ کانادا ]
  بهبد دارو
آمپول پریماکور 1میلی گرم/میلی لیتر 10میلی لیتر
SANOFI-SYNTHELABO [ بریتانیا ]
  کوبل دارو
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
MILRINONE Injection 1 mg/ml,10 ml
SANDOZ [ CANADA ]
  بهبد دارو
PRIMACORE Injection 1 mg/ml,10 ml
SANOFI-SYNTHELABO [ UK ]
  کوبل دارو