اطلاعات دارو وازوپرسین Vasopressin در جدول زیر آمده است.

 
 نام علمی دارو (ژنریک):

دارو وازوپرسین Vasopressin

گروه دارویی: Hypothalamic and Pituitary Hormones
هورمون های هیپوتالاموس و هیپوفیز
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
داروسازی اکسیر      
   

 

   موارد مصرف
-پرادراری: می تواند اختلال مایعات ناشی از پرادراری موقت به علت کاهش ADH که در اثر جراحی های اعصاب یا صدمه به سر اتفاق می افتد را اصلاح کند.CPR: به دلیل اثرات تنگ کنندگی عروق این دارو بصورت تک دوز به عنوان جایگزین دوز اولیه یا ثانویه اپی نفرین در ACLS حین CPR استفاده می شود.

-تورم روده: جهت تحریک حرکات دودی روده به منظور پیشگیری یا بهبود فلج روده، تورم روده بعد از اعمال جراحی و تورم ناشی از پنومونی یا سمیت های خونی استفاده می شود.

-اعمال رادیوگرافی روده

-شوک وازودیلاتوری: در صورت موثر نبودن سایر منقبض کننده های عروقی در سندروم شوک سپتیک استفاده می شود.

تاریخ به روز رسانی: ۱۳۹۵/۱/۰۳

 

   مکانیسم اثر
اين دارو با افزايش نفوذپذيري سلولي در مجاري جمع كننده ادرار سبب افزايش بازجذب آب و به دنبال آن كاهش حجم و افزايش اسمولاريته ادرار مي شود.با مقادير زيادتر از مقدار فيزيولوژيك وازوپرسين موجب تنگ شدن عروق خوني و نيز انقباض عضلات صاف دستگاه گوارش مي گردد. 

 

  فارماکوکينتيک
متابوليسم دارو كبدي و نيمه عمر آن 20-10 دقيقه مي باشد. طول اثر دارو 8-2 ساعت بوده و 15-5% از دارو پس از تجويز داخل وريدي به صورت تغيير نيافته از كليه ها ترشح مي شود. 

 

   موارد منع مصرف
دارو در بيماري هاي عروقي ( خصوصاً بيماري سرخرگ هاي كرونر) و زيادي فشار خون، همچنين در نفريت مزمن با احتباس ازت نبايد مصرف شود. 

 

   هشدارها
1. با مقادير زياد احتمال بروز اثرات اكسي توسيك وجود دارد. در صورت مصرف در دوران بارداري، چون وازوپرسين توسط جفت غير فعال مي شود، ممكن است مقادير زيادتري از آن لازم باشد.
2. در كودكان و افراد مسن خطر مسموميت با آب و هيپوناترمي وجود دارد.
3. درمواردي چون بيماري هاي قلبي، آسم، صرع، ميگرن و ديگر شرايطي كه ممكن است با احتباس آب تشديد شود، آسيب هاي كليوي و مواردي كه بايد از افزايش مايعات جلوگيري كرد، با احتياط مصرف شود. 

 

   عوارض جانبي
بي رنگ شدن پوست، تهوع، آروغ زدن، كرامپ هاي شكمي، تمايل به خروج مدفوع، واكنش هاي حساسيتي، انقباض عروق كرونر و مسموميت با آب از عوارض جانبي مهم دارو مي باشند. 

 

   تداخل دارویی
اثرات ضدادراري در مصرف همزمان با كاربامازپين، كليرپروپاميد و كلوفيبرات تشديد مي شود و توسط دمكلوسايكلين، ليتيم و نوراپي نفرين كاهش مي يابد. 

 

   نکات قابل توصيه
 

 

   مقدار مصرف
در درمان ديابت بي مزه مقدار 20-5 واحد هر 4 ساعت از طريق تزريق زير جلدي يا داخل عضلاني و در كنترل اوليه خونريزي واريسي مقدار 20 واحد در زماني بيش از 15 دقيقه از طريق داخل وريدي تجويز مي شود. 

 

   اشکال دارویی
Injection:20 Pressor U/ml 

 

   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
آمپول های پرس 20
داروسازی اکسیر [ ایران ]
   
آمپول های پرس 40 /2 میلی لیتر
داروسازی اکسیر [ ایران ]
   
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
HYPRESS 20PRESSORU/ML AMP
داروسازی اکسیر [ IRAN ]
   
HYPRESS 40PRESSORU/2ML AMP
داروسازی اکسیر [ IRAN ]