اطلاعات دارو دسفلوران Desflurane در جدول زیر آمده است.

 
 نام علمی دارو (ژنریک):

دارو دسفلوران Desflurane

گروه دارویی: General Anaesthetics
بیهوش کننده های عمومی
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف
اين دارو يك داروي بيهوشي هالوژني است كه از طريق استنشاقي تجويز مي‌گردد و فعاليت آن مشابه با هالوتان مي‌باشد. حداقل غلظت آلوئولار(MAC) دارو از 6% در افراد مسن تا حدود 11% در اطفال متغير است . از غلظت‌هاي باليني غير آتش گير و غير منفجر شونده است اما به خاطر نقطه جوش پايين آن بايد در يك سيستم بسته چرخشي مورد استفاده واقع شود. از آن جهت ايجاد و نگهداري بيهوشي عمومي استفاده مي‌شود اما مصرف آن در كودكان توصيه نمي‌شود. جهت ايجاد بيهوشي جراحي در 2 تا 4 دقيقه غلظت‌هاي 4 تا 11% V/V پيشنهاد مي‌شوند و جهت حفظ بيهوشي غلظت‌هاي 2 تا 6% V/V همراه با اكسيد نيروژن يا 5/2 تا 5/8% V/V در اكسيژن يا هواي غني از اكسيژن كاربرد دارد.
غلظت‌هاي بالاتر نيز استفاده مي‌شوند اما مهم است كه مطمئن شويم كه اكسيژن رساني كافي صورت مي‌پذيرد و غلظت‌هاي بالاتر از 17% V/V توصيه نمي‌شوند. همانند ديگر داروهاي بيهوشي هالوژني، مكمل‌هاي مسدود كننده نوروماسكولار مورد نياز است. بهبود از بيهوشي در اين مورد بسيار سريع‌تر از ديگر داروهاي بيهوشي هالوژني رخ مي‌دهد. 

 

   مکانیسم اثر
 

 

  فارماکوکينتيک
متعاقب تجويز استنشاقي، جذب، توزيع و حذف آن نسبت به ديگر داروهاي بيهوشي هالوژني مثل ايزوفلوران يا هالوتان، سريع‌تر صورت مي‌گيرند. عمدتاً به صورت تغيير نكرده از طريق ريه‌ها دفع مي‌شود و مقدار كمي از طريق پوست منتشر مي‌شود. حدود 2% درصد دوز تجويز شده در كبد متابوليزه مي‌گردد و در سرم و ادرار اين بيماران اسيد تري كلرواستيك يافت شده است. 

 

 
   عوارض جانبي
همانند ديگر بيهوش كننده‌هاي هالوژني، دپريسون تنفسي، افت فشار خون و آريتمي‌ها مي‌توانند رخ دهند. در افراد مستعد ندرتاً باعث بدتر شدن هايپرترمي بدخيم مي‌شود.
ميوكاردرا نسبت به سمپاتوميمتيك‌ها به نسبت هالوتان و يا انفلوران كمتر حساس مي‌كند. در دوره بعد از عمل جراحي حالت تهوع و استفراغ گزارش شده است. باعث بروزاپنه، سرفه و لارنگواسپام مي‌گردد.
بنابراين در بيماران بخش اطفال توصيه نمي‌شود. اين دارو مي‌تواند فشار مايع مغزي نخاعي را افزايش دهد و در بيماران داراي خطر فشار داخل مغزي بالا بايد با احتياط مصرف شود. 
 
   تداخل دارویی
اين دارو اثر مسدود كننده‌هاي رقابتي نوروماسكولار مثل آتروکوریوم را افزايش مي‌دهد. در افراد مصرف كننده اوپوئيدها،بنزوديازپين‌ها و ديگر آرام بخش‌ها دوزهاي كمتري از دسولفیران بايد تجويز گردد. اگر در طي استفاده از اين دارو جهت بيهوشي، آدرنالين و يا ديگر سمپاتوميمتيك‌ها تجويز مي‌شوند بايد مراقب بود.