اطلاعات دارو تيوپنتال سدیم Thiopental Sodium در جدول زیر آمده است.

 
 نام علمی دارو (ژنریک):

دارو تيوپنتال سدیم Thiopental Sodium

گروه دارویی: General Anaesthetics
بیهوش کننده های عمومی
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
ROTEXMEDICA SANDOZ داروسازی اکسیر داروسازی لقمان
   

 

   موارد مصرف
تيوپنتال به طور عمده براي القاي بيهوشي عمومي و به تنهايي به عنوان بيهوش كننده وريدي در اعمال جراحي كوتاه مدت كه حداقل تحريكات دردناك را دارند، مصرف مي‌شود. همچنين به عنوان داروي كمكي به همراه ساير بيهوشي کننده ها و برای ایجاد خواب در حین بیهوشی متعادل همراه با داروهاي ديگر مانند داروهاي ضد درد با شل‌كننده‌هاي عضلاني به كار مي‌رود. تيوپنتال ممكن است در مقادير كم همراه با داروهاي مخدر و نيتروس اكسايد براي ادامه بيهوشي در اعمال جراحي طولاني مدت به کار رود. تیوپنتال به صورت مصرف کوتاه مدت جهت كنترل حالتهاي تشنجي طي بيهوشي استنشاقي يا پس از آن بي‌حسي موضعي يا ساير علل مصرف مي‌شود.
تيوپينال در درمان افزايش فشار داخل جمجمه‌اي در صورتي كه وضعيت تنفسي بيمار به اندازه كافي كنترل شده باشد، مصرف مي‌گردد و نيز ممكن است براي كاهش فشار داخل جمجمه‌اي طي استفاده از بيهوش‌كننده‌هاي استنشاقي مصرف شود.
تيوپنتال به منظور ناركوآناليز در اختلالات رواني به كار مي‌رود. تيوپنتال با مقادير مصرف زياد براي جلوگيري از كاهش اكسيژن وايسكمي مغز پس از وارد شدن آسيب به سر و ساير موارد مشابه مصرف شده است. 

 

   مکانیسم اثر
تيوپينال يك بيهوش كننده از دسته باربيتورات‌هاي خيلي‌ كوتاه اثر بوده و دستگاه عصبي مركزي را تا حد ايجاد خواب و بيهوشي تضعيف ‌مي‌كند ولي اثر ضد دردي ندارد. به نظر ‌مي‌رسد كه اين دارو از طرق افزايش پاسخ به GABA ،كاهش پاسخ به گلوتامات و كاهش مستقيم تحريك پذيري بوسيله افزايش هدايت غشايي عمل مي‌كند. و بدين وسيله موجب كاهش تحريك پذيري سلولهاي عصبي و ايجاد بيهوشي مي‌گردد. در ضمن با انتقال تكانه‌هاي عصبي به طرف قشرمغز تداخل مي‌نمايد. 

 

  فارماکوکينتيک
به علت حلاليت زياد آن در چربي و درجه يونيزسيون كم آن به سرعت از سد خوني – مغزي عبور كرده و از مغز به ساير بافتهاي بدن منتشر مي‌شود. متابوليسم دارو عمدتا كبدي است. و مقدار كمي از آن نيز در ساير بافتهاي به ويژه كليه‌ها و مغز متابوليزه مي‌شود. 

 

   موارد منع مصرف
اين دارو در درمان بيماران مبتلا به پورفيري حاد يا پورفيري با تظاهرات پوستي يا سابقه ابتلاي به آن نبايد مصرف شود. 

 

   هشدارها
در موارد بيماري شديد قلبي‌-عروقي، كمي فشار خوني يا شوك، بيماريهاي تنفسي شامل تنگي نفس يا انسداد مجاري تنفسي بخصوص آسم مداوم و حساسيت به باربي‌توراتها اين دارو بايد با احتياط فراوان تجويز شود. 

 

   عوارض جانبي
واكنشهاي آلرژيك ، درد شكم، اضطراب يا بي‌قراري ، بثورات جلدي، كهير، خارش يا قرمزي پوست، تورم پلك‌ها يا لبها، كاهش غير عادي فشار خون، خس‌خس سينه و آريتمي قلبي و تضعيف دستگاه تنفسي، ترمبوفلبيت، ضعف گردش خون و تحريكات تنفسي با مصرف اين داو گزارش شده است. 

 

   تداخل دارویی
اين دارو با داروهاي مضعف CNSتداخل دارد. اثر كاهنده فشار خون داروهاي پائين‌آورنده فشار خون در صورت مصرف همزمان با اين دارو ممكن است تشديد شود. 

 

   نکات قابل توصيه
. از مصرف فرآورده‌هاي حاوي الكل و ساير داروهاي مضعف CNSتا 24 ساعت پس از بيهوشي بايد خودداري نمود.
2. هنگام رانندگي يا كار با ماشين آلاتي كه نياز به هوشياري دارند بايد احتياط نمود. 

 

   مقدار مصرف
بزرگسالان: براي القاء بيهوشي عمومي بزرگسالان به عنوان يك راهنماي كلي 100-50 ميلي‌گرمي بر حسب نياز يا mg/kg4-3 به صورت مقدار مصرف واحد تزريق وريدي مي‌شود. مقدار نگهدارنده نيز بايد توسط پزشك براي هر فرد به طور جداگانه‌ تعيين شود. ولي به عنوان يك راهنماي كلي 100-50 ميلي‌گرم بر حسب نياز بيمار تزريق وريدي مي‌شود. در افزايش فشار وريدي مغزي mg/kg3/5-1/5 به صورت متناوب كه در صورت نياز تا كاهش فشار داخل جمجمه مي توان آن را تكرار كرد، تجويز مي‌شود. در حالتهاي تشنجي 125-50 ميليِ‌گرم هرچه سريعتر بعد از شروع تشنج تزريق وريدي مي‌شود. در موارد ناركوآناليز محلول 5/2 درصد با سرعت 100 ميلي‌گرم در دقيقه همزمان با شمارش معكوس از 100 توسط بيمار تزريق مي‌شود كه بعد از اختلال در شمارش و قبل از اين كه خواب واقعي ايجاد شود، تزريق را بايد قطع كرد.
كودكان: براي القاء بيهوشي عمومي در كودكان تا 15 سال مقدار ممصرف براي هر بيمار بايد توسط پزشك تعيين گردد، ولي به عنوان يك راهنماي كلي mg/kg7-2 تزريق مي‌شود. مقدار مصرف نگهدارنده نيز براي هر بيمار بايد توسط پزشك تعيين گردد،ولي به عنوان يك راهنماي كلي mg/kg1 بر حسب نياز مي‌باشد. 

 

   اشکال دارویی
Injection: 500mg
Injection: 1g 

 

   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
پودر قابل تزریق تیوپنتال 1 گرم
ROTEXMEDICA [ آلمان ]
  درمان یاب دارو
پودر قابل تزریق تیوپنتال روتکس مدیکا 500 میلی گرم
ROTEXMEDICA [ آلمان ]
  درمان یاب دارو
پودر قابل تزریق تیوپنتال ساندوز 500 میلی گرم
SANDOZ [ اتریش ]
  بهستان دارو
پودر قابل تزریق تیوپنتال ساندوز 1 گرم
SANDOZ [ اتریش ]
  بهستان دارو
ویال اکسی پنتال 500 میلی گرم
داروسازی اکسیر [ ایران ]
   
ویال اکسی پنتال 1 گرم
داروسازی اکسیر [ ایران ]
   
ویال تیوپنتال لقمان 1 گرم
داروسازی لقمان [ ایران ]
   
ویال تیوپنتال لقمان 500 میلی گرم
داروسازی لقمان [ ایران ]
   
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
THIOPENTAL ROTEXMEDICA Injection,Powder 1 g
ROTEXMEDICA [ GERMANY ]
  درمان یاب دارو
THIOPENTAL ROTEXMEDICA Injection,Powder 500 mg
ROTEXMEDICA [ GERMANY ]
  درمان یاب دارو
THIOPENTHAL SANDOZ Injection,Powder 500 mg
SANDOZ [ AUSTRIA ]
  بهستان دارو
THIOPENTHAL SANDOZ Injection,Powder 1 g
SANDOZ [ AUSTRIA ]
  بهستان دارو
EXIPENTAL 500 MG VIAL
داروسازی اکسیر [ IRAN ]
   
EXIPENTAL 1G VIAL
داروسازی اکسیر [ IRAN ]
   
THIOPENTAL LOGHMAN 1G VIAL
داروسازی لقمان [ IRAN ]
   
THIOPENTAL LOGHMAN 500MG VIAL
داروسازی لقمان [ IRAN ]