اطلاعات دارو سیرولیموس Sirolimus در جدول زیر آمده است.

 
 نام علمی دارو (ژنریک):

دارو سیرولیموس Sirolimus

گروه دارویی: Immunosuppressants
مهار کننده های ایمنی
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
BIOCON WYETH    
   

 

   موارد مصرف
سیرولیموس یک ترکیب ماکرولیدی حاصل از Streptomyces hygroscopicus است که دارای خواص تضعیف کننده ایمنی قوی می باشد. از آن در پیشگیری از رد پیوند کلیه و در رژیم های دارویی در مورد بیماریهای خود ایمنی استفاده می شود. جهت پیشگیری از رد پیوند کلیه این دارو با سیکلوسپورین و کورتیکواستروئیدها هرچه سریعتر بعد از پیوند تجویز می گردد. دوز بارگیری آن 6 میلی گرم به صورت خوراکی است که با یک دوز نگهدارنده 2 میلی گرمی در روز و 4 ساعت بعد از سیکلوسپورین پیگیری می شود. در بیماران بالای 13 سال با وزن کمتر از 40 کیلوگرم دوز بارگیری 3 میلی گرم بر متر مربع است با دوزهای نگهدارنده آغازین 1 میلی گرم بر متر مربع سطح بدن در روز ادامه می یابد بعد از 2 تا 3 ماه باید تجویز سیکلوسپورین تدریجاً متوقف گردد که این کار بایستی طی 4 تا 8 هفته صورت پذیرد و غلظت حاصل از سیرولیموس بین 12 تا 20 نانوگرم در میلی لیتر باشد. در بیمارانی که قطع مصرف سیکلوسپورین ناموفق است نباید سیرولیموس بیش از 3 ماه بعد از پیوند تجویز گردد. نشان داده شده است که سیرولیموس دارای خواص ضد قارچ و آنتی نئوپلاستیک نیز می باشد و تأثیر آن در ژن درمانی تحت بررسی است. 

 

   مکانیسم اثر
 

 

  فارماکوکينتيک
سیرولیموس متعاقب مصرف دوزهای محلول خوراکی به سرعت جذب می شوند و اوج غلظت پلاسمایی آن طی 2 ساعت ایجاد می گردد. میزان جذب به شدت تحت تأثیر غذا و به خصوص غذاهای غنی از چربی است. این دارو به شدت به پروتئین های پلاسما متصل می گردد و توسط سیتوکروم P-450 و ایزوآنزیم CYP3A4 متابولیزه می گردد. متابولیسم آن از طریق دمتیلاسیون و یا هیدروکسیلاسیون صورت می گیرد و اکثر دوز تجویزی از طریق مدفوع دفع می گردد و تنها 2% آن از طریق ادرار دفع می شود. در افراد سالم میزان زیست دستیابی یک دوز منفرد آن به صورت قرص حدود 27% بالاتر از فرم محلول خوراکی است و زیست دستیابی آن در حالت آخر تنها حدود 14% می باشد. اگرچه این تفاوت در مورد بیماران دریافت کننده کلیه واضح نیست و تولید کنندگان توصیه می کنند دوز مشابهی از این دو فرم به صورت جایگزین طی 1 تا 2 هفته قابل تجویز است. 

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها
 

 

   عوارض جانبي
شایع ترین آنها عبارتند از ادم محیطی، لنفوسل، هایپرلپیدمی، هایپرکلسترولمی، تاکی کاردی، ترومبوآمبولی وریدی، اختلالات گوارشی، التهاب معده و آکنه و راش پوستی و نکروز استخوان و در دوزهای بالاتر آنمی و ترومبوسیتوپنی و لوکوپنی نیز ایجاد شده اند. درد مفاصل و هایپوکالمی و پیلونفریت نیز شایع هستند ندرتاً واکنش های افزایش حساسیت مثل واکنش های آنافیلاکتیک و پانکراتیت گزارش شده اند. هم چنین ایجاد عفونت هایی مثل سیتومگالوویروس و پنومونی پنوموسیسیت کارینی نیز شایع می باشند. ممکن است اختلال کلیوی ایجاد گردد و گزارش های نادری از ایجاد مسمومیت کبدی و نکروز کبدی نیز در دست می باشند. بیماریهای بینابینی ریوی نیز گزارش شده اند. داروهای تضعیف کننده ایمنی از شدت پاسخ به واکسن ها می کاهند و از مصرف واکسن های زنده باید پرهیز گردد. از وسایل داخل رحمی باید به دقت استفاده کرد چرا که خطر بروز عفونت بالا می رود. 

 

 
   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص راپاکان 1میلی گرم
BIOCON [ هند ]
  زیست دارو درمان پارس
قرص راپامیون 1 میلی گرم
WYETH [ بریتانیا ]
  جهان بهبود
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
RAPACAN Tablet 1 mg
BIOCON [ INDIA ]
  زیست دارو درمان پارس
RAPAMUNE Tablet 1 mg
WYETH [ UK ]
  جهان بهبود