اطلاعات دارو کلومیفن سیترات Clomifene Citrate در جدول زیر آمده است.  

 
 نام علمی دارو (ژنریک):

دارو کلومیفن سیترات Clomifene Citrate

گروه دارویی: Sex Hormones
هورمون های جنسی
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
HEXAL داروسازی ایران هورمون    
   

 

   موارد مصرف

كلوميفن براي درمان ناباروري ناشي از كاهش يا فقدان تخمك گذاري در زنان و نيز ناباروري مرداني كه توليد اسپرم در آنها كافي نيست ، به كار برده مي شود. اين تركيب همچنين در درمان بي كفايتي عملكرد جسم زرد و نيز تشخيص نارسايي محور هيپوتالاميك-هيپوفيز- غده فوق كليه مفيد مي باشد. به منظور ارزيابي عمل تخمدانها در تخمك گذاري نيز استفاده شده است.

 

   مکانیسم اثر

كلوميفن عمدتاً داراي اثرات ضد استروژني بوده و بعضاً خواص استروژني نيز دارد. اين دارو با اتصال رقابتي به گيرنده هاي استروژن در سطح هيپوتالاموس ، مانع اثر مهاري استروژن بر آزاد شدن گنادو تروپين ها و در نتيجه افزايشLH وFSH مي گردد. اين امر خود موجب بلوغ فوليكولهاي تخمداني، افزايش پيكLH قبل از تخمك گذاري ، تخمك گذاري و در نهايت تكامل جسم زرد مي شود. در ناباروري مردان نيز از طريق افزايش ترشح LH وFSH ، اثر درماني خود را اعمال مي كند.

 

  فارماکوکينتيک

دارو از دستگاه گوارش به خوبي جذب مي شود. متابوليسم دارو در كبد صورت گرفته و نيمه عمر آن حدود 7-5 روز است. معمولاً طي10-4 روز پس از مصرف آخرين نوبت مصرف دارو، تخمك گذاري صورت مي گيرد. قسمت اعظم دارو از صفرا و مدفوع و بخش اندكي از كليه ها دفع مي گردد.

 

   موارد منع مصرف

این دارو در مبتلایان به نارسایی عملکرد کبد، افسردگی، وجود کیست های تخمدانی غیر از سندرم پلی کیستیک تخمدان و ترومبوفیلبیت نباید مصرف شود.

 

   هشدارها

1. مصرف طولاني مدت دارو مي تواند موجب بروز تومورهاي تخمدان گردد.
2. كلوميفن با كاهش توليد و تغيير موكوس دهانه رحم ممكن است با عمل اسپرم و متعاقب آن باروري و بارداري تداخل نمايد.
3. احتمال بروز چند قلوزايي با مصرف دارو وجود دارد.

 

   عوارض جانبي

مهم ترين عوارض عبارتند از: تشكيل كيست تخمدان، بزرگ شدن بيش از حد تخمدان، بزرگ شدن بافت فيبروئيد رحم، گرگرفتگي، احساس ناراحتي در پستان و اختلال ديد.

 

   تداخل دارویی
 

 

   نکات قابل توصيه

1. دارو بايد به ميزان مناسب و در ساعت مشخصي از روز مصرف شود.
2. در صورت فراموش كردن يك وعده مصرف دارو، بهتر است بلافاصله پس از به خاطر آوردن مصرف شود. در صورتي كه در زمان مصرف بعدي، بيمار عدم مصرف دارو را به خاطر آورد، در نوبت بعدي، بايد دارو به ميزان دو برابر استفاده شود. در صورت فراموش كردن بيش از يك بار، به پزشك مراجعه شود.

 

   مقدار مصرف

دردرمان ناباروري در زنان، دارو به ميزانmg/day50 و به مدت 5 روز، تجويز مي شود. مصرف دارو بايد از روز پنجم قاعدگي شروع شود. در صورت عدم بروز حاملگي، مي توان دوره درمان را در 4-3 دوره بعد تكرار نمود كه در آن صورت مقدار تجويز را مي توان به mg/day 100-75 و به مدت 5 روز افزايش داد. در زنان حساس به كلوميفن و يا مبتلايان به سندرم پلي كيستيك تخمدان، بايستي مقادير كمتر تجويز شوند.

 

   اشکال دارویی

Tablet:50mg

 

   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص کلوم هگزال 50 میلی گرم
HEXAL [ آلمان ]
  بهستان دارو
قرص اوومید 50 میلی گرم
داروسازی ایران هورمون [ ایران ]
   
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
CLOMHEXAL Tablet 50 mg
HEXAL [ GERMANY ]
  بهستان دارو
OVUMID 50MG TAB
داروسازی ایران هورمون [ IRAN ]