اطلاعات دارو لوونورژسترل Levonorgestrel در جدول زیر آمده است.  

 
 نام علمی دارو (ژنریک):

دارو لوونورژسترل Levonorgestrel

گروه دارویی: Sex Hormones
هورمون های جنسی
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
داروسازی ابوریحان داروسازی ایران هورمون    
   

 

   موارد مصرف

لوونورژسترل براي جلوگيري از بارداري مصرف مي شود.

 

   مکانیسم اثر

اين دارو با جلوگيري از ترشح گونادوتروپين ها از هيپوفيز قدامي تخمك گذاري و بلوغ فوليكولي را مهار مي كند. لوونورژسترل همچنين با چسبندگي مخاط گردن رحم و ايجاد تغيير در اندومتر مانع باروري و لانه گزيني مي گردد.

 

  فارماکوکينتيک

اين دارو از راه خوراكي به خوبي جذب مي شود، در كبد متابوليزه شده و از راه ادار دفعي مي شود.در شكل كاشتني، آزاد شدن اوليه دارو از كپسول هاي كاشته شده در زير جلد، به ميزان 80 ميكروگرم در 24 ساعت مي باشد كه ظرف 18-6 ماه به ميزان تقريباً ثابت 30 ميكروگرم در 24 ساعت رسيده و تا 5 سال در همين حد باقي مي ماند.

 

   موارد منع مصرف

در صورت بارداري، خونريزي تشخيص داده نشده واژن، بيماري شديد شرياني، آدنوماي كبدي، پورفيري، بعد از برداشتن مول هيدراتي فرم ( تا زماني كه ميزان گونادوتروپين هاي پلاسما و ادرار به حد طبيعي برگردد)، سرطان پستان و دستگاه تناسلي نبايد مصرف شود.

 

   هشدارها

1. در صورت ابتلاي بيمار به بيماري قلبي، سابقه بارداري نابجا، سندرم هاي سوءجذب، كيست هاي فعل تخمداني، بيماري فعال كبدي، يرقان انسدادي عود كننده و يا سابقه يرقان در دوران بارداري، دارو با احتياط مصرف شود.
2. دو تا سه سال پس از كاشتن كپسول هاي حاوي دارو در زير جلد، اثر بخشي آن كاهش و احتمال آبستني افزايش مي يابد.

 

   عوارض جانبي

عوارض مهم دارو عبارتند از: نامنظم شدن قاعدگي، تهوع، استفراغ، سردرد، احساس ناراحتي در پستان، افسردگي، اختلالات پوستي، تغييرات وزن بدن، اوليگومنوره و منوراژي.

 

   تداخل دارویی

كاربامازپين، گريزئوفولوين، فني توئين، فنوباربيتال، پريميدون و به خصوص ريفامپين با افزايش فعاليت آنزيم هاي كبدي متابوليسم لوونورژسترل را افزايش مي دهند و موجب كاهش اثر بخشي آن مي گردند. لوونورژسترل نيز با مهار متابوليسم سيكلوسپورين موجب افزايش غلظت پلاسمايي آن مي گردد.

 

   نکات قابل توصيه

1. در صورت مصرف همزمان اين دارو با ريفامپين، حتماً بايد از يك روش ديگر جلوگيري از بارداري نيز استفاده نمود.
2. با اينكه اين فرآورده نسبت به قرص هاي تركيبي، اثر بخشي كمتري در جلوگيري از بارداري دارد، اما در زنان ميانسال، افراد سيگاري، افراد مبتلا به زيادي فشار خون، بيماري هاي دريچه اي قلب، ديابت يا ميگرن سودمندتر از قرص هاي تركيبي مي باشند.
3. در صورت استفاده قبلي از قرص هاي تركيبي جلوگيري از بارداري، بايد بلافاصله بعد از قطع مصرف فرآورده تركيبي، مصرف لوونورژسترول شروع شود تا مانع بارداري شود.
4. براي جلوگيري از بارداري پس از زايمان، سه هفته پس از زايمان بايد مصرف اين دارو شروع شود.
5. قرص ها بايد هر روز در يك زمان معين مصرف شوند. در صورتي كه مصرف يك قرص در ساعت معين فراموش شد، به محض به ياد آوردن بايد مصرف شود و قرص هاي بعدي طبق روال معمول مصرف شوند اما اگر مصرف قرص بيشتر از 3 ساعت به تأخير افتاد، علاوه بر خوردن قرص هاي بعدي،‌ از آن روز به مدت يك هفته از يك روش ديگر جلوگيري از بارداري نيز استفاده شود.
6. استفراغ و اسهال شديد در جذب شكل خوراكي اين دارو اختلال ايجاد مي كنند و اثربخشي آن را كاهش مي دهند. به همين دليل طي استفراغ و اسهال شديد و تا يك هفته پس از قطع آن بايد از يك روش ديگر جلوگيري از بارداري نيز استفاده شود.
7. طي دوره مصرف اين دارو، فشار خون فرد بايد دائماً كنترل شود.
8. در مورد فرآورده هاي كاشتني، 5 سال پس از كاشتن كپسولها در زير جلد، بايد آنها را به روش جراحي ساده از زير جلد برداشت.

 

   مقدار مصرف

روزانه يك قرص به طور مداوم و از روز اول دوره قاعدگي، مصرف مي شود. فرم كاشتني حاوي 6 كپسول است كه در 5 روز اول دوره قاعدگي يا 21 روز پس از زايمان با روشهاي جراحي در زير جلد كاشته مي شود.

 

   اشکال دارویی

Tablet:0.03 mg
Implants:6 x36 mg

 

   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص اووسیز 0.75 میلی گرم
داروسازی ابوریحان [ ایران ]
   
قرص اووسیز 1.5 میلی گرم
داروسازی ابوریحان [ ایران ]
   
قرص لونژیل 1.5 میلی گرم
داروسازی ایران هورمون [ ایران ]
   
لونژیل 0.75 میلی گرم
داروسازی ایران هورمون [ ایران ]
   
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
OVOCEASE 0.75MG TAB
داروسازی ابوریحان [ IRAN ]
   
OVOCEASE 1.5MG TAB
داروسازی ابوریحان [ IRAN ]
   
LONGIL 1.5MG TAB
داروسازی ایران هورمون [ IRAN ]
   
LONGIL 0.75MG TAB
داروسازی ایران هورمون [ IRAN ]