اطلاعات دارو دانازول Danazol در جدول زیر آمده است.  

 
 نام علمی دارو (ژنریک):

دارو دانازول Danazol

گروه دارویی: Sex Hormones
هورمون های جنسی
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
CIPLA MEDOCHEMIE    
   

 

   موارد مصرف

دانازول براي درمان آندومتريوز، منوراژي و ديگر اختلالات قاعدگي، كيست هاي خوش خيم و دردهاي دوره اي شديد پستان، ژينكوماستي(در صورتيكه روشهاي ديگر غير مؤثر باشد) و در درمان طولاني مدت آنژيوادم ارثي بكار مي رود.

 

   مکانیسم اثر

دانازول با مهار آزادشدن گنادوتروپين هاي هيپوفيز ممكن است محور هيپوفيز-تخمدان را مهار كند. دانازول آزاد شدن LH,FSH را مهار كرده و در نتيجه توليد استروژن تخمدان را كم مي كند. همچنين ممكن است مستقيماً توليد استروئيدهاي تخمداني را مهار نمايد و به گيرنده هاي آندروژن، پروژسترون و گلوكورتيكوئيد و نيز به گلوبين متصل شونده به كورتيكواستروئيد و هورمون هاي جنسي اتصال يابد و سرعت كليرانس متابوليك پروژسترون را زياد كند.

 

  فارماکوکينتيک

متابوليسم دارو كبدي و دفع آن كليوي مي باشد. نيمه عمر دارو، تقريباً 5/4 ساعت است.

 

   موارد منع مصرف

در بيماري هاي شديد كبدي، كليوي و قلبي بيماري هاي ترومبوآمبوليك، خونريزي واژينال با علت ناشناخته، تومورهاي وابسته به آندروژن و پورفيريا نبايد مصرف شود.

 

   هشدارها

1. در كودكان ، افراد مسن، افزايش غير طبيعي گلبولهاي قرمز، صرع، ديابت، زيادي فشار خون، ميگرن، اختلالات ليپوپروتئين و سابقه ترومبوز بايد با احتياط مصرف شود.
2. در صورت بروز صفات ثانويه جنسي مردانه و زنانه، مصرف دارو بايد قطع شود ( در صورت مصرف مداوم ممكن است اين صفات غير قابل برگشت باشند.)
3. طي درمان با اين دارو، بايد از روشهاي غير هورموني استفاده شود.

 

   عوارض جانبي

تهوع،سرگيجه، بثورات جلدي، درد پشت، عصبانيت، سردرد، افزايش وزن، اختلالات قاعدگي، گرگرفتگي، كوچك شدن پستان، اسپاسم عضلات اسكلتي، ريزش مو و مقاومت به انسولين از عوارض جانبي مهم دارومي باشند.

 

   تداخل دارویی

دانازول اثر ضدانعقادي داروهاي ضدانعقاد كوماريني يا مشتقات ايندانديون را فزايش داده و ممكن است باعث خونريزي شود. همچنين ممكن است با افزايش غلظت قند خون و مقاومت به انسولين با داروهاي پايين آورنده قند خون تداخل داشته باشد. افزايش غلظت پلاسمايي و خطر سميت كليوي سيكلوسپورين نيز گزارش شده است.

 

   نکات قابل توصيه

1. امكان بروز واكنشهاي حساسيت به نور وجود دارد.
2. در صورت وجود احتمال بارداري، دارو را قطع نموده و با پزشك تماس بگيريد.

 

   مقدار مصرف

مقدار مصرف داروmg/day800-200 در چهار مقدار منقسم مي باشد. در زنان مصرف دارو بايد طي دوران قاعدگي و ترجيحاً در روز اول شروع شود. در درمان آندرومتريوز، مقدار مصرف اوليهmg/day400 درچهار مقدار منقسم مي باشد كه مطابق با پاسخ بيمار تنظيم مي شود و معمولاً به مدت شش ماه ادمه مي يابد. در درمان منوراژي mg/day200 به مدت 3 ماه، در درهاي شديد دوره اي پستانmg/day300-200 به مدت 6-3 ماه، دركيست خوش خيم پستانmg/day300 به مدت 6-3 ماه و در درمان ژينكوماستيmg/day400 در مقادير منقسم به مدت 6 ماه مصرف مي شود. برا ي كاهش ضخامت آندومتر قبل از جراحي، مقدار مصرفmg/day800-400 به مدت 6-3 هفته مي باشد.

 

   اشکال دارویی

Capsule:100 mg
Capsule: 200 mg

 

   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
کپسول دانوژن 100 میلی گرم
CIPLA [ هند ]
  داروسازی کیمیا آرا هرم
کپسول دانوژن 200 میلی گرم
CIPLA [ هند ]
  داروسازی کیمیا آرا هرم
کپسول آناگریل 200 میلی گرم
MEDOCHEMIE [ قبرس ]
  ساز دارو جوان
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
DANOGEN Capsule 100 mg
CIPLA [ INDIA ]
  داروسازی کیمیا آرا هرم
DANOGEN Capsule 200 mg
CIPLA [ INDIA ]
  داروسازی کیمیا آرا هرم
ANAGRIL Capsule 200 mg
MEDOCHEMIE [ CYPRUS ]
  ساز دارو جوان