گاوداری های همیشه به دنبال روش های برای افزایش مقدار شیر گاوهای خود هستند که بنا بر گفته پژوهشگر گیلانی جانشین کردن پودر سبز به میزان یک‌سوم در جیره غذایی گاوهای شیری باعث افزایش مقدار شیر می‌شود.
افزایش مقدار شیر گاو با پودر سبزدکتر زهره رمضانپور در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل تولید غذا در دنیا، چگونگی تامین خوراک دام و طیور با کیفیت مطلوب و بطور مستمر است، اظهار کرد: تامین به موقع و مناسب خوراک دام و طیور از شرط‌های اصلی موفقیت در تولید دام، طیور و آبزیان بوده و لازم است جیره غذایی با فرمول مناسب به صورت تازه (روزانه و به موقع) در اختیار دام ها، ماهی و طیور قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه برآورده کردن این نیاز چالش اصلی پرورش‌دهندگان دام و ماهی و طیور به حساب می‌آید، گفت: جلبک‌های ماکروسکوپی یا ماکرو آلگ‌های دریایی، میکروآلگ‌ها و گیاهان آبزی از مهمترین منابع تامین غذای دام و طیور به شمار آمده و اخیراً مورد توجه گسترده پژوهشگران و محققان صنایع غذایی قرار گرفته‌اند.

رمضانپور با بیان اینکه “پودر سبز” مکمل غذایی مطلوب با استفاده از ترکیب این گیاهان و جلبک‌هاست، گفت: پودر سبز، محصولی فرآوری شده از جلبک‌ها و گیاهان دریایی است که حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای آمینه و پروتئین‌های ضروری است.

وی تصریح کرد: از مهمترین گونه‌های گیاهی برای تهیه پودر سبز می‌توان به آزولا و اسپیرولینا و سایر جلبک‌هایی که به مقدار انبوه کشت می‌شوند و دارای پروفایل اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای آمینه ضروری بالایی هستند اشاره کرد.

رمضانپور با بیان اینکه این پودر با کیفیت بالا برای استفاده به عنوان مکمل غذایی در جیره آبزیان، طیور و غیره است، گفت: پودر سبز مخلوطی از گیاهان آبزی ابتدایی تا عالی، گونه‌های برگزیده از آب شیرین تا اعماق دریاها تشکیل شده این محصول و ثانویه گیاهی سرشار از پروتئین بوده بطوری که حدود 21‌درصد از ماده خشک آن را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه بتاکاروتن آن از هویج بیشتر بوده و املاح کم مصرف و پرمصرف در این محصول گیاهی یافت می‌شود، گفت: از این‌رو استفاده از آن به عنوان مکمل در غذای انواع آبزیان از جمله ماهی‌ها، برای تغذیه دام‌های گوشتی و شیری بویژه گوسفند و گاو در تغذیه مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار و حتی در تغذیه انسان می‌تواند برای بالا بردن محتویات غذایی، بسیار باارزش و مثمرثمر باشد.

رمضانپور اضافه کرد: جانشین کردن پودر سبز به میزان یک‌سوم در جیره غذایی گاوهای شیری باعث افزایش مقدار شیر می شود.

وی افزود: پودر سبز دارای متیونین و لیزین نسبتاً بالایی است و از نظر تمام اسیدهای آمینه ضروری (EAA) غنی است.

وی با بیان اینکه این طرح در پارک علم و فناوری به مرحله نیمه‌صنعتی رسیده است، سود خالص سالیانه این طرح را 300‌میلیون تومان عنوان کرد.