همه می داند شیر داری خواص بیشماری است اما کدوم شیر بهتر است و باید خریداری کنیم فله یا پاستوریزه ؟ قیمت پایین تر عامل اصلی استقبال ازفله فروشی شیر است وبرای اثبات این ادعا قیمت شیر فله را با قیمت شیر استریل مقایسه می کنند.کدام شیر بهتر است فله یا پاستوریزهعدل اسا با بیان این که شیر غذایی بدون جاگزین است، عدم مصرف آن تبعات زیادی بر زندگی مردم دارد و باعث کاهش طول عمر افراد و همچنین کاهش تولید ناخالص ملی می شود، اظهار کرد: عدم مصرف شیر و عدم فرهنگ سازی برای آن در جامعه، صدمات اقتصادی و اجتماعی در پی خواهد داشت.

عدل اسا با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از عدم مصرف شیر مناسب توسط افراد جامعه خاطرنشان کرد: جمعیت کشور ما رو به میانسالی می رود و تا ۴۰سال آینده ۲۵درصد از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل خواهند داد. سالمندان کشور ما به دلیل عدم مصرف شیر کافی و مناسب، به طور معمول ۲۰سال زودتر از سالمندان کشورهای توسعه یافته از کار افتاده می شوند.

وی افزود: در حال حاضر نیز مهم ترین مشکلات سالمندان در ایران مربوط به مسایل گوارشی و اسکلتی حرکتی است که مستقیما در ارتباط با کمبود مصرف شیر است. با این وجود در دو سال گذشته باز هم شاهد کاهش ۲۲درصدی مصرف شیر در ایران بوده ایم. این کاهش مصرف شاید بیش تر به دلیل افزایش قیمت شیر و کاهش قدرت خرید مردم بوده است.

وی با عنوان این که حذف یارانه ی شیر، مشابه حذف یارانه ی سوخت بود، در حالی که کاهش مصرف سوخت مفید است اما کاهش مصرف شیر صدمات جبران ناپذیری در پی دارد، تصریح کرد: افزایش قیمت شیر باعث افزایش درآمد دامداران وصنایع تبدیلی نشد، بلکه این افزایش ناشی از افزایش قیمت تمام شده بوده است. یارانه ی شیرمانند کشورهای توسعه یافته باید بازگردانده شود و شیری که در مدارس توزیع می شد، باز هم مانند سابق توزیع شود.

وی با تاکید بر این که سلامتی امری مهم است و اقتصاد کلان و ملی را تحت تاثیر خود قرار می دهد اضافه کرد: مصرف شیر صنعتی که در شرایط مطلوب و نظارت شده تهیه می شود، باعث تضمین سلامت افراد جامعه خواهد بود.

کاهش ۳۰درصدی ارزش غذایی شیر با جوشاندن

عدل اسا در خصوص شیر فله عنوان کرد: گفته می شود که قیمت پایین تر عامل اصلی استقبال ازفله فروشی شیر است وبرای اثبات این ادعا قیمت شیر فله را با قیمت شیر استریل مقایسه می کنند، اما اگر بخواهیم قیمت شیر فله یی را با شیرهای صنعتی مقایسه کنیم، باید پایین ترین سطح شیر صنعتی را مقیاس قرار بدهیم، زیرا شیر استرلیزه هزینه ی تولید بسیار بالایی دارد. شیر نایلونی ارزان ترین شیر سالم و مطمئن صنعتی است که قیمت آن با شیرفله تقریبا یکسان است.

وی گفت: بحث امکان پیگیری نیز مساله ای است که مصرف کنندگان باید در خصوص مصرف شیر فله به آن توجه کنند، زیرا در صورت ابتلا به بیماری با مصرف شیر فله هیچ ارگانی پاسخ گو نخواهد بود، این در حالی است که شیرهای صنعتی با برند و تمامی مشخصات ارایه می شوند ودر صورت بروز مشکل قابل پیگیری هستند.

عدل اسا گفت: از نظر علمی ممکن است زمانی که شیر فله جوشیده می شود عاری از میکروب شود ولی ۳۰درصد ارزش غذایی آن کاهش می یابد و بهترین پروتیین شیر به کف ظرف می چسبد و دور ریخته می شود.

وی تصریح کرد: در خانه نمی توان مطمئن شد که حرارت به همه جای شیر به طور یکسان رسیده، زیرا ممکن است میکروب ها در لایه های سردتر شیر باقی بمانند و از طرف دیگر اگر میکروب ها تولید سم کرده باشند با حرارت از بین نمی رود.

وی خاطرنشان کرد: شیر تولیدی در کارخانه ها تحت شرایط بهداشتی کامل است و بین ۱۰تا ۱۴آزمایش به صورت روزانه بر روی شیرهای خام صورت می گیرد.

وی با بیان این که شیرهای برگشت خورده توسط کارخانه ها به صورت فله یی و یا ازطریق ماست بندی ها وبستنی فروشی های سنتی در بازار عرضه می شوند، عنوان کرد: این نوع شیرها باید معدوم شوند و خسارت آن به دامدار بازگردانده شود تا دامدار نیز متضرر نشود.

وی با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر افزایش ابتلا به تب مالت در استان های قم، خراسان جنوبی و سمیرم گفت: آمار معاون وزیر بهداشت مبنی بر افزایش ۲۵درصدی مبتلایان به تب مالت براثر مصرف شیر فله، بسیار هشداردهنده است و ما خواستار برخورد دستگاه های نظارتی با این پدیده ی خطرناک هستیم.

وجود ۴میلیون شغل تمام وقت و پاره وقت در صنایع تولید شیر

وی با اشاره به این که در حال حاضر ۹۰۰برند لبنی در کشور وجود دارد و در تمام کشور محصولات بسته بندی شده توزیع می شود، اظهار کرد: صنایع شیر بیش از سایر صنایع پیشرفت کرده است.

وی افزود: در صنایع تولید شیر نزدیک به چهار میلیون شغل تمام وقت و پاره وقت وجود داشته و این نشان از پتانسیل بالای این صنعت در اشتغال زایی است.

وی گفت: گردش مالی صنعت شیر نیز معادل ۱۲تا ۱۵درصد ارزش صادرات نفت کشور است.

ترکیب شیر گاو: ۸۷درصد آب و ۱۳درصد ماده ی خشک

بسیاری از مردم عقیده دارند که شیرهای پاستوریزه طعم آب دارد و شاید با آب مخلوط و عرضه می شود. عد ل اسادر این خصوص تصریح کرد: ۸۷درصد شیر گاو از آب و ۱۳درصد بقیه از ماده ی خشک تشکیل شده است.

وی افزود: در سیستم کارخانه یی تنها چیزی که از نظر عملیاتی از شیر کم و زیاد می شود چبی است و آن هم تا درصدی مشخص که روی بسته بندی نوشته شده است.

وی با اشاره به این که در روند استریلیزاسیون، شیر تنها چهار ثانیه در دمای ۱۳۵درجه یا دو ثانیه در دمای ۱۴۵درجه حرارت می بیند، گفت: شیر در این فرآیند تحت فشار قرار گرفته و به نقطه ی جوش نمی رسد و ارزش غذایی آن نیز از بین نمی رود و کیفیت شیردر عین سالم سازی حفظ می شود.

وی تاکید کرد: تکنولوژی تولید شیر استریل نیز طوری طراحی شده که شیر وارد شده به این خط باید بهترین شیر باشد تا بتواند بدون افزودن مواد نگهدارنده،در بسته بندی شش لایه غیر قابل نفوذ شش ماه سالم بماند.

شیر فله یا پاستوریزه؟

در هر صورت هیچ شیر فله یی عاری از میکروب و باکتری نیست و مصرف آن ریسک پذیر است. شیرهای پاستوریزه و صنعتی نیز با طعم های مختلفی ارائه می شود که سازگاری هر کدام از طعم ها و نمونه ها با ذائقه های مختلف نیاز به زمان دارد، اما ریسک پذیر نیست و در صورت بروز مشکل، نهادهای پاسخگوی زیادی وجود خواهد داشت.