سگ ها به بیماری های بسیاری دچار می شوند که به غذا مربوطند . بیماری های مربوط به غذا می تواند در روند سیستم سوخت ساز و عمل هضم اختلال ایجاد کند . انتخاب غذای مناسب و توجه به نشانه های بیماری های مربوط به غذا سگ شما را از ابتلا به این بیماری ها مصون می کند .

1 – آلرژی ها و حساسیت های غذایی

آلرژی ها بر اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت زا به وجود می آیند . مصرف ماده ای که سگ به آن آلرژی دارد موجب عطسه ، ناراحتی های پوستی و عفونت گوش می شود . سگ شما ممکن است بخواهد صورت و گوش خود را بخاراند و یا پای خود را بجود . عفونت گوش در سگهای دارای آلرژی بسیار شایع است .
مهم ترین مواد غذایی که بعضی از سگها به آنها حساسیت دارند اینها هستند :

– ذرت
– گندم
– سویا
– گوشت
– مرغ
– تخم مرغ
– لبنیات

آلرژی های غذایی معمولا به مشکلات گوارشی منتهی می شوند و سگ دچار حالاتی مانند اسهال ، نفخ و تهوع می گردد . شما باید از دامپزشک خود جایگزین هایی برای مواد غذایی که سگ شما به آنها حساسیت دارد بخواهید .

2 – خوردن اجسام خارجی

بعضی از سگها هر چیزی را که قابل خوردن باشد غذا می دانند و این مواد گاهی شامل جوراب ، پلاستیک و یا دستمال کاغذی می شوند که برای سگ بسیار خطرناکند .
معمولا سگ اجسام خارجی را بالا می آورد یا دفع می کند ولی گاهی اوقات این مواد جمع شده و موجب انسداد روده می شوند .

3 – مسمومیت های غذایی

بسیاری از غذا های عادی انسانی برای سگها خطرناکند که معروف ترین آنها شکلات است . دیگر مواد غذایی خطرناک برای سگها شامل انگور ، کشمش ، ماکادامیا و آواکادو می شود .
مهم ترین بیماری های مربوط به غذا در سگها ” بخش آخر “

4 – غذا های نامناسب مخصوص حیوانات ( غذا های باکیفیت پایین )

تحقیقات جدید در مورد غذای سگها موجب این شده است که سگ دوستان در مورد برند غذایی که به پت خود می دهند تجدید نظر کنند . با اینکه از ما کار بسیاری در مورد مواد اولیه استفاده شده در غذا های مخصوص حیوانات بر نمی آید ولی می توانیم با انتخاب یک برند مناسب که دارای موادی با کیفیت خوب است پت خود را از بسیاری بیماری ها نجات دهیم .

5 – بی اشتهایی سگ

بی اشتهایی در سگ یک بیماری نیست ، بلکه یک نشانه است . در صورتی سگتان در یک یا دو وعده از خوردن غذایش خودداری کرد جای نگرانی نیست ولی در صورتی که بیش از 2 روز غذا نخورد یک معاینه توسط دامپزشک توصیه می شود .
بعضی از بیماری ها که موجب بی اشتهایی می شوند شامل بیماری های کبدی ، سرطان های خاص ، لپتوسپيروز و کورونا ویروس هستند .

6 – خوردن بیش از حد غذا

چاقی تقصیر سگ نیست ، بلکه تقصیر کسی است که به سگ غذا می دهد . سگها دارای استعداد بسیاری برای برانگیختن حس دلسوزی صاحبشان و گرفتن غذا از آنها هستند و اکثرا نه گفتن به آنها بسیاری دشوار است ، ولی باید بدانید که چاقی عامل اصلی بیماری هایی مانند دیابت و درد مفاصل در سگها است .
نگه داشتن سگتان در وزنی مناسب مهم ترین کاری که می توانید برای تضمین سلامت او انجام دهید .
چند روش برای اینکه به سگتان کمک کنید تا وزنش را کاهش دهد :

– کاهش مقدار غذای مصرفی حیوان به میزان %10
– کاهش مقدار و افزایش وعده های غذایی برای عملکرد بهتر سیستم سوخت و ساز بدن
– اضافه کردن مواد غذایی کم کالری ولی مغذی به رژیم غذایی سگ مانند هویج ، نخود و سیب زمینی
– در صورتی که گربه دارید نگذارید سگ از غذای او بخورد
– فعالیت . دو دور پیاده روی 20 دقیقه ای در روز به کاهش وزن سگ شما کمک می کند .

فعالیت و رژیم غذایی مناسب بهترین روش دفاعی در برابر بیماری ها برای سگ شما است .