علل بیماری دیستمپر و راه درمان آن

بیماری دیستمپر یکی از جدی ترین بیماری های سگ شما است. همچنین یکی از بیماری های قابل پیشگیری است. در این مقاله حقایق ، علائم ، گزینه های درمانی و روش های پیشگیری که صاحب هر سگ باید در مورد دیستمپر آنها بداند آورده شده است.

Canine Distemper چیست؟

دامپزشکان واکسن بیماری دیستمپر را اصلی ترین نوع واکسیناسیون سگ می دانند. این بیماری بسیار مسری و بالقوه کشنده است. پارامیکسیوویروس باعث ایجاد اختلال در سگ ها می شود و از نزدیک با ویروس سرخک و ریندرپست ارتباط دارد. با حمله به سیستم های مختلف بدن باعث ایجاد بیماری شدید در میزبان می شود و در نتیجه عفونت گسترده ای حاصل می شود که درمان آن دشوار است.

بیماری دیستمپر

چگونه بیماری دیستمپر Canin Distemper پخش می شود؟

سه راه وجود دارد که سگ از سگ دیگر ممکن اصلا ویروس را بگیرد:

  •     از طریق تماس مستقیم با حیوان یا جسم آلوده
  •     از طریق قرار گرفتن در معرض هوا
  •     از طریق جفت

distinper canin بیماری دیستمپر طریق تماس مستقیم یا قرار گرفتن در معرض هوا ، و نه مانند سرماخوردگی در انسان ، پخش می شود. هنگامی که یک سگ آلوده یا حیوان وحشی سرفه ، عطسه می کند ، یا پارس می کند ، قطرات آئروسل را به محیط آزاد می کند و حیوانات و سطوح اطراف مانند غذا و کاسه های آب را آلوده می کند.

خبر خوب این است که ویروس در محیط دوام چندانی ندارد و توسط اکثر ضد عفونی کننده ها از بین می رود. خبر بد این است که سگهای آلوده به بیماری می توانند ویروس را تا مدت چند ماه پخش کرده و سگ ها را در اطراف خود در معرض خطر قرار دهند.

سگ ها تنها حیواناتی نیستند که می توانند بیماری دیستمپر را بگیرند. حیوانات وحشی مانند راکون ها ، روباه ها ، گرگ ها نیز می توانند درگیر بیماری دیستمپر شوند. این بدان معناست که شیوع نگران کننده در جمعیت محلی حیات وحش می تواند سگها را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد حتی اگر با سگهای دیگر در تماس نباشند.

همچنین می توانند ویروس را از طریق جفت به توله سگهای خود منتقل کنند ، این یکی از دلایلی است که واکسیناسیون کامل هر سگی را که قصد پرورش آن دارید مهم است.

علائم بیماری دیستمپر در سگ چیست؟

سگ ها بسته به میزان پیشرفت بیماری در بدنشان ، طیف گسترده ای از علائم را تجربه می کنند. هنگامی که یک سگ آلوده شود ، ویروس ابتدا در بافت لنفاوی دستگاه تنفسی ظاهر می شود تا قبل از حرکت ، بقیه بافت لنفاوی سگ ، دستگاه تنفسی ، دستگاه GI ، اپی تلیو ادراری ، سیستم عصبی مرکزی را آلوده می کند.