دسته دارویی : ضدعفونی کننده و تمیز کننده
ترکیب : حاوی 3 درصد ید فعال
موارد مصرف :
محلول ارس پوویداین® یک ضدعفونی کننده وسیع الطیف، سریع الاثر و قوی جهت استفاده در سالنهای مرغداری، دامداری و سایر سطوح سخت است.این محلول بر روی کلیه باکتریهای گرم مثبت و گرم منفی و اشکال وجتاتیو با کتریها،ویروس ها، قارچها و مایکوباکتر ها موثر است.
این محلول قابلیت نفوذ خوبی در مواد آلی داشته و همچنین علیه عوامل بیماریزای شایع دام و طیور از جمله برونشیت ، نیوکاسل، گامبورو، آنفلونزا، کلی باسیلوز و تب برفکی موثر است.این محلول برای ضدعفونی سطوح مختلف در مرغداریها، دامداریها، کلینیکهای دامپزشکی، وسایل و تجهیزات، حوضچه های ورودی ، ماشینهای شیردوشی، لوله های انتقال شیر، ظروف نگهداری شیر و جهت ضدعفونی کردن پوسته تخم مرغ استفاده می شود.
مقدار و روش مصرف : محلول تازه رقیق شده ارس پوویداین طبق دستورالعمل زیر مورد استفاده قرار گیرد:
– برای بهداشتی نمودن سطوح تمیز و صیقلی که قبلاٌ شسته شده اند از محلول 1:150(100 میلی لیتر محلول غلیظ در 15 لیتر آب)بصورت اسپری و یا با استفاده از اسفنج یا زمین شوی تمامی سطوح مورد نظر را آغشته نموده و بگذارید تا خشک شود.
– برای ضدعفونی کردن اتاق عمل، سالنهای نگهداری دام و طیور، دیوارها، کف ها، قفس ها، توالت ها، چکمه ها، لابراتوارها، اتاقهای معاینه دام و طیور که از قبل تمیز شده اند از محلول 1:100 (100میلی لیتر در 10 لیتر آب) و در صورت آلودگی زیاد از محلول 1:60(100 میلی لیتر محلول غلیظ در 6 لیتر آب)و در صورتیکه تمیز نمودن سطوح مقدور نمی باشد از محلول 1:40(100 میلی لیتر محلول در 4 لیتر آب) استفاده گردد.
– برای ضدعفونی ترمومترها، لوله های پلاستیکی و لوازم جراحی غیر حساس به ید، دستکشها و اشیا سرامیکی از محلول 1:100 به مدت 10 دقیقه استفاده گردد.
– برای ضدعفونی پوسته تخم مرغ، آنها را به مدت 5 دقیقه در محلول 1:500(100 میلی لیتر محلول غلیظ در 50 لیتر آب) غوطه ور نمایید.
– برای ضدعفونی و بهداشتی کردن ماشینهای شیردوشی و لوله های انتقال و ظروف شیر از محلول 1:200(100میلی لیتر محلول غلیظ در 20 لیتر آب) استفاده و برای ضدعفونی کردن سرپستانکهای ماشینی شیردوشی باید قبل از شیردوشی آنها را حداقل به مدت 30 ثانیه در محلول 1:200 غوطه ور نمایید.
توجه: این محصول جهت ضدعفونی سطوح سخت بوده و از تماس آن با خوراک حیوانات و از آلوده شدن استخرهای پرورش ماهی جلوگیری نمایید. محلول کمرنگ یا بی رنگ شده فاقد خاصیت ضدعفونی کنندگی می باشد.
موارد احتیاط :
– هنگام کار کردن با محلول ارس پوویداین از عینک، دستکش، روپوش و چکمه استفاده و در صورت تماس با چشم و غشاهای مخاطی با آب فراوان شسته شود.
– از رقیق سازی با آب بیش از 30 درجه سانتیگراد اجتناب شود.
– افراد حساس باید از تماس با این محلول اجتناب نمایند.
– از مخلوط کردن با سایر مواد شیمیایی خودداری شود.
– از استنشاق بخارات این محلول به دلیل بروز برونشیت و سایر عوارض ریوی اجتناب شود.
– از گالن های خالی محلول استفاده نشود.
شرایط نگهداری : دور از نور و دسترس کودکان و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری شود.
از یخ زدن محلول جلوگیری شود.
محلولهای رقیق شده را فقط در ظروف پلاستیکی و شیشه ای نگهداری و در اسرع وقت استفاده نمایید.
بسته بندی: 1و 4 لیتر