ترکیب :هرمیلی­لیتر محلول خوراکی انروفارما®حاوی :

 

 

100 mg

Enrofloxacin

1000 ml

Excipients qs to

 

 

 

فرمول مولکولی :

 

C19H22FN3O3

 

موارد مصرف :

 

انروفارما®آنتی­بیوتیک سنتتیک (مصنوعی) از گروه کینولون­ها، آنتی باکتریال با طیف گسترده بوده که موجب مهار فعالیت آنزیم gyrase–DNA می­گردد. فعالیت انروفلوکساسین (کینولون ها)باکتریسیدال بوده و درصد زنده­مانی ارگانیسم­های حساس که در معرض آن قرار می­گیرند معمولاً در عرض 20-30 دقیقه پس از قرار گرفتن در غلظت بهینه خاصیت باکتریایی خود را از دست می­دهند و در برابر طیف وسیعی از باکتری­های گرم منفی و گرم مثبت و همچنین مایکوپلاسماها مؤثر می­باشند.

 

در جوجه­ها و بوقلمون­ها برای درمان بیماری­های دستگاه تنفسی و دستگاه ادراری و اندامهای تناسلی ناشی از باکتری­های گرم مثبت و گرم منفی و یا با منشاء مایکوپلاسماها کاربرد داشته همچنین در درمان وبا مرغان،CRD، مایکوپلاسموزیس، پاستورلوز، تیفوئید مرغان، بیماری شبه­حصبه، عفونت­های با منشاء اشرشیاکلی، کلی­باسیلوز، آکتینوباسیلوز، سالمونلوزیس، بروسلوز، اشرشیاکلی سپتی­سمی، عفونت­های استافیلوکوکی و استرپتوکوکی، عفونت ثانویه که با عفونت­های باکتریایی و ویروسی ترکیب شده باشد و غیره مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

انروفارما®از طریق آب آشامیدنی مصرف می­گردد، لذا محلول حاوی دارو بلافاصله قبل از مصرف می­بایست تهیه گردیده و داروی تهیه شده در آب باید پیوسته در طول دوره درمان در اختیار پرندگان قرار داشته باشد، در زمان استفاده از دارو هیچ منبع دیگری از آب آشامیدنی نباید در دسترس قرار داشته باشد.انروفارما®باید در طی یک دوره حداقل 6ساعته در روز در اختیار تمام پرندگان جهت نوشیدن قرار بگیرد.

 
مقدار و نحوه مصرف:

 

طیورگوشتی و مادر: 10 میلی­گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز(معادل 500 میلی­لیتر از محلول در 1000 لیتر آب آشامیدنی) به مدت 3 تا 5 روز متوالی.

 

 

نکته ! :روش محاسبه میزان مصرف انروفارما®در یک دوره مصرف عبارت است از:

 

حجم کل محلول انروفارما®مصرفی (میلی­لیتر) در روز =0.1 ×میانگین وزن بدن ×تعداد کل جوجه­ها

 
موارد منع مصرف :

 

در مرغان تخم­گذاری که تخم آنها مصرف انسانی دارند استفاده نگردد.

 
تداخل دارویی:

 

از استفاده همزمان با داروهای کلرآمفنیکل، ماکرولیدها و تتراسایکلین­ها پرهیز گردد. مواد حاوی منیزیم و آلومینیوم ممکن است در جذب انروفلوکساسین از دستگاه گوارشی اختلال ایجاد کنند.

 
موارد احتیاط:

هنگام دست زدن به محصول از دستکش غیر قابل نفوذ استفاده گردد. در صورت ریخته شدن بر روی دست و یا چشم­ها فوراً با آب شسته شود. پس از استفاده دست­ها و مناطق در معرض تماس را بشوئید. در زمان استفاده از محلول از خوردن، نوشیدن و یا کشیدن سیگار بپرهیزید. این دارو برای پیشگیری نباید مصرف گردد. بیشتر از میزان دز توصیه شده مصرف نگردد.

 
عوارض جانبی : تمام آنتی­بیوتیک­هایگروه کینولون­ها توانایی ایجاد آسیب دیدگی­های مفصلی را در حیوانات جوان را دارند. پس از مصرف انروفلوکساسین ممکن تحریکات پوستی و اختلال در سیستم عصبی مرکزی در طی دوره رشد اتفاق بیفتد.

 
زمان پرهیز از مصرف :در پرندگان تخم­گذار جایگزین 14 روز قبل از دوره تخم­گذاری استفاده نگردد.
در جوجه­های گوشتی و بوقلمون حداقل 9 تا 11 روز قبل از کشتاراستفاده نگردد.

 
شرایط نگهداری :بین 10 تا 25 درجه سانتی گراد و دور از تابش مستقیم نور و در ظروف در بسته نگهداری شود.دور از دسترس کودکان نگه­داری گردد.

 
مدت زمان نگهداری :24 ماه پس از تاریخ تولید

 

بسته بندی : هر کارتن حاوی 12 بطری پلی اتیلنی یک­لیتری