دسته دارويي: آنتی بیوتیک

 
تركيب: هر لیتر از محلول تیل کوزین® حاوی مقادیر زیر می باشد.

 

 

250 gr

(Active ingredient). Tilmicosin phosphate

1000 gr

Excipients q.s. to

 
فرمول مولکولی :
C46H80N2O13

 
مكانيسم اثر:
تیل کوزین® آنتی بیوتیک نیمه سنتزی با طیف اثر گسترده از گروه ماکرولیدها که از تایلوزین ساخته می شود کاربرد وسیعی در دامپزشکی داشته، این طیف ضد باکتریایی عمدتاً بر علیه مایکوپلاسما، پاستورلا و هموفیلوس و گونه های مختلف ارگانیسم های گرم مثبت مانند کورینه باکتریوم مؤثر است. اعتقاد بر این است که سنتز پروتئین را در باکتری از طریق اتصال به زیر واحد ریبوزومی S 50 تحت تأثیر قرار می دهد.

 

پس از تجویز خوراکی، تیل کوزین® عمدتاً از طریق صفرا و ورود به مدفوع، دفع و با یک نسبت کمتر از طریق ادرار دفع می گردد. تیل کوزین® آنتی بیوتیکی با اثر طولانی عمدتاً بر علیه میکروارگانیسم های گرم مثبت و برخی از گرم منفی ها از قبیل (استرپتوکوک، استافیلوکوک، گونه های پاستورلا، مایکوپلاسماها، و غیره) فعال می باشد. تیل کوزین® به صورت خوراکی در طیور استفاده شده و غلظت آن در خون پس از 3 ساعت به حداکثر می رسد که این غلظت بالای درمانی در بافت هدف حفظ می گردد. به طور عمده از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

 
موارد مصرف:
تیل کوزین® برای کنترل و درمان عفونت های تنفسی مرتبط با تیل مایکوزین، میکروارگانیسم های حساس مانند مایکوپلاسما، پاستورلا مولتی سیدا، آکتینوباسیلوس، پلوروپونومونی، اکتینومایسس پیوژنز و مانهمیا همولیتیکا در گوساله، جوجه ها و بوقلمون مورد استفاده قرار می گیرد. عمدتاً بیشتر بر روی باکتری های گرم منفی تأثیر گذاشته ولی بر روی باکتر های گرم مثبت نیز تأثیر می گذارد.

 

تیل مایکوزین برای پیشگیری و درمان بیماری های تنفسی ناشی از پاستورلا همولیتیکا و پنومونی مرتبط با گونه پاستورلا در گوساله ها و بره ها کاربرد دارد. به عنوان داروی پیشگیری کننده و جهت درمان بیماری های باکتریایی تنفسی در طیور، ناشی از مایکوپلاسما گالی سپتیکوم، مایکوپلاسما سینوویه، ارنیتوباکتریوم رینوتراکئال، پاستورلا مولتی سیدا و دیگر میکروارگانیسم های حساس به تیل مایکوزین.

 
مقدار و روش مصرف:
1- اولین مصرف به مدت 3 روز می باشد که باید در هفته اول و ترجیحاً 3 روز اول دوره پرورش انجام گیرد.
2- دومین زمان مصرف 1 تا 3 روز پس از واکسیناسیون در هفته سوم تعیین شده است( کمک به کنترل استرس واکسیناسیون )
3- در پولت های جایگزین 3 تا 4 هفته پس از مصرف دوم می باشد.

 
نکته : در صورتی که روش درمانی فوق که متافیلاکسی نام دارد انجام نگردد باید پس از بروز علائم CRD و پس از کمپلکس با E.Coli حداقل 3 روز تیل مایکوزین مصرف شود .
جهت درمان یک بطری 60 میلی لیتری را در 200 لیتر آب آشامیدنی ( 75 میلی گرم در لیتر ) به مدت 3 روز متوالی مصرف نمود.
در محاسبه دوز بر حسب وزن زنده پرنده :
1- جهت پیشگیری 15 میلی گرم بر کیلوگرم در روز
2- جهت درمان 20 میلی گرم بر کیلوگرم در روز

 
موارد منع مصرف:
افزایش حساسیت یا مقاومت به داروی تیل مایکوزین، تجویز همزمان لینکوزآمیدها و یا سایر ماکرولیدها، حیوانات با هضم میکروبی فعال و یا در اسب و یا سایر تک سمی ها. در مرغان تخم گذار که تخم مرغ تولیدی آنها برای مصرف انسانی می-باشد و یا حیواناتی که برای اهداف تولید مثلی در نظر گرفته می شوند.

 
اثرات جانبی
گاهی اوقات، کاهش گذرا در مصرف آب و یا شیر در زمان مصرف تیل مایکوزین مشاهده شده است.

 
موارد منع مصرف:
توجه: آب آشامیدنی و یا شیر محتوی دارو می بایستی هر 24 ساعت به صورت تازه تهیه شود. برای اطمینان از دوز صحیح، میزان غلظت واقعی محصول باید با میزان مصرف واقعی مایعات تنظیم شود. در گوسفندان کمتر از 20 کیلوگرم وزن بدن و گوساله هایی که فقط با شیر تغذیه می شوند مصرف نگردد.

 
زمان پرهيزاز مصرف:
در جوجه های گوشتی 12 روز، بوقلمون 19 روز و گوساله 42 روز قبل از کشتار مصرف دارو قطع گردد.

 
شرايط نگهداري : در بسته بندی اصلی درب به خوبی بسته شده باشد در جاي خشك و خنك (10-25 درجه سانتي گراد) و تهویه مناسب و دور از نور نگهداري شود.

 
مدت زمان نگهداری : 24 ماه پس از زمان تولید و 3 ماه پس از اولین مرتبه ایی که درب بطری باز می شود.

 
بسته بندي: بطری های پلی اتیلنی 1000 سی سی