شکل دارویی:محلول استریل تزریقی وتازوماید 5%

گروه دارویی :دیورتیک

ترکیب دارو: هر میلی لیتر حاوی 50 میلی گرم فوروسماید سدیم می‌باشد.

مکانیسم اثر دارو :  فوروسماید اساسًا به وسیله مهار باز جذب فعال سدیم و آب در بخش بالا رونده قوس هتله عمل می‌کند و در نتیجه باعث افزایش دفع آب و نمک می‌گردد. در عین حال کاهش حجم پلاسما باعث افزایش تولید آلدوسترون می‌شود. این افزایش انتقال مایع توبولی و از طرف دیگر میزان بالای آلدوسترون باز جذب سدیم در لوله های دیستال را تحریک کرده و بنابراین باعث افزایش دفع یون های هیدروژن و پتاسیم می‌گردد.

موارد مصرف دارو:فوروسماید برای درمان سندرم ادم در موارد زیر کاربرد دارد.

خیز احتقانی یا پرخونی وریدی ناشی از نارسایی قلبی، انسداد جریان وریدی یا جریان لنفاتیک در اثر ترومبوز، برای درمان ادم ناشی از کمبود پروتئین ( کم شدن پروتئین درخون) در اثر هدر رفتن پروتئین با منشاء کلیوی یا وجود انگل، سوء تغذیه که باعث بروز ادم سرتاسری پوست و آسیت می‌شود، برای درمان ادم فیزیولوژیک پستان و پرینه در گاو  مادیان در زمان زایمان و ادم غلاف و کیسه بیضه در حیوانات نر، درمان حمایتی در دفع مایعات جمع شده در حفرات بدن ( قفسه ، مغز، شکم) و همچنین اعضای حفره‌ دار بدن مثل مفاصل، غلاف تاندون‌ها یا بورس، درمان حمایتی در لامینایتیس ، میوگلوبینوری و پارالیتیک در اسب‌ها و یا آبستنی‌های کاذب در سگ‌ها.

مقدار و روش مصرف دارو: محلول وتازوماید 5 درصد را باید از طریق داخل وریدی یا داخل عضلانی تجویز نمود.

دوز معمول:

گربه و سگ :5/5-5/2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 2-1 بار در روز به فواصل 8-6 ساعت.

گاو :1-5/0 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 2-1 بار در روز به فواصل 14-12 ساعت

اسب :1-5/0میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 2-1 بار در روز به فواصل 8-6 ساعت.

موارد عدم مصرف دارو :استفاده وتازوماید در موارد نارسایی کلیوی همراه با قطع ادرار، ضایعات شدید کبدی، گلومرولونفریت حاد، نارسایی کبدی ، احتمال بروز هیپوکلسمی، کم ادراری با حضور حالت دزهیدراتاسیون قابل توجه و در سگ ها و مادیان های آبستن و نریان هایی که به منظور اصلاح نژاد نگهداری می‌شوند، در زمان کاهش غلظت پتاسیم خون ممنوع است. تجویز وتازوماید در طول سه ماهه دوم آبستنی توصیه نمی‌گردد.

تداخل دارویی:استفاده از سالیسیلات‌ها با مقادیر بالا همراه با فوروسماید ممکن است منجر به مسمومیت با سالیسیلات گردد. این دارو نباید همراه با آمفوتریسین B، هیدارت کلرال و دارو‌های ضد‌التهاب تجویز گردد.

شرایط نگهداری دارو :در دمای کنترل شده (25-15) درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود.

بسته بندی دارو:دارو در ویال‌های 10 میلی لیتر در جعبه های یک عددی عرضه می‌گردد.