دسته دارویی:ضد التهاب غیر استروئیدی  بصورت محلول تزریقی

ترکیب :هر میلی لیتر حاوی 50 میلی گرم فلوتیکسین مگلوماین می‌باشد.

مکانیسم اثر: فلونیکسین همانند سایر دارو های ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDS)باعث مهار آنزیم سیلکواکسیژناز شده وبدین ترتیب مانع سنتز پروستاگلاندین ها  ترومبوکسان ها شده و باعث کاهش درد تب و التهاب می‌شود. فلونیکسین باعث تغییر در حرکات دستگاه گوارش نمی‌شود. و می تواند در حیوانات مبتلا به شوک سپتیک، باعث بهبود جریان خون شود.

فارماکوکینتیک :  حداکثر غلظت پلاسمایی فلونیکسین مگلومین در اسب متعاقب تزریق یک دوز mg/kg1/1، ظرف یک ساعت پس از تزریق ایجاد می‌گردد و نیمه عمر پلاسمایی آن 6/1 ساعت می‌باشد.

موارد مصرف:این دارو را می توان در اسب، گاو و یا سگ به کار برد. به طور کلی از این دارو در موارد تب، التهاب و درد استفاده می‌شود. بعضی از موارد مصرف این دارو در حیوانات مختلف به شرح زیر می‌باشد.

اسب:دردهای عضلانی ، اسکلتی، تورم مفاصل و تاندون‌ها، رماتیسم ، اسهال کره اسب ها، شوک، کولیک،بیماری های تنفسی، درمان های پس از مسابقه، قبل و یا بعد از جراحی های چشم و جراحی‌های عمومی.

گاو:دردهای عضلانی، اسکلتی ، تورم تاندون ها و مفاصل، بیماری ناویکولار، لامینایتیس، بیماری های تنفسی شدید، ورم پستان کلی فرمی همراه با شوک، تب ، درد (در موارد زمین‌گیری دام) ، اسهال گوساله ها، قبل و بعد از جراحی های عمومی.

سگ :التهاب دیسک‌های بین مهره‌ای، آرتریت، گرمازدگی، اسهال، شوک ، التهاب‌های چشمی قبل و بعد از عمل جراحی‌های چشم، جراحی های عمومی، درمان عفونت‌های ویروسی.

مقدار و روش مصرف:

اسب:mg/kg1/1 به صورت داخل عضلانی با داخل وریدی ( روزی یک تزریق تا 5 روز) در موارد کولیک بهتر است دارو از طریق IVتزریق شود. در صورت لزوم تزریق تکرار گردد.

گاو:mg/kg2/2 به صورت تزریق داخل عضلانی یا داخل وریدی روزانه یک تزریق حداکثر به مدت 5 روز

سگ :mg/kg2/2- 5/0 به صورت تزریق عضلانی، یک بار از تزریق

موارد منع مصرف:

– این دارو در حیوانات مبتلا به زخم های دستگاه گوارش، بیماری کلیوی، کبدی وخونی نباید مصرف شود.

– مصرف این دارو در اواخر آبستنی ممنوع می‌باشد.

– یک هفته قبل از شروع مسابقه در اسب های کورس مصرف این دارو را قطع نمایید.

    عوارض جانبی  :

–  متعاقب تزریق عضلانی این دارو در اسب ، تورم و سفتی در ناحیه تزریق ممکن است ایجاد گردد.

– از تزریق دارو در شریان خودداری شودزیرا در این حالت باعث تحریک CNSآتاکسی وضعف عضلانی می‌گردد.

– در سگ مهمترین عارضه جانبی، در دستگاه گوارش رخ می‌دهد. این عوارض شامل تهوع، اسهال و زخم‌های گوارشی می‌باشند.

هشدارها:

– در مواقع بروز کولیک در اسب، تجویز فلونیکسین مگلومین می‌تواند علایم نشانه‌های درد اسکمیک ناشی از پیچ خوردگی و یا توهم رفتگی روده را مخفی کرده و باعث بدتر شدن وضعیت دام گردد.

اطمینان از مصرف دارو:

– گزارشی در مورد بروز مسمومیت ناشی از فلونیکسین موجود نمی باشد. پیشنهاد می‌شود در موارد بروز مسمومیت تخلیه محتویات معده و روده انجام شود.

زمان پرهیز از مصرف :

– تا 7روز پس از تحویز دارو، از مصرف شیر دام و تا 10 روز پس از تجویز از مصرف گوشت دام پرهیز شود.

نگهداری:در حرارت زیر 25 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

بسته بندی:ویال 50 میلی لیتری