تعریف:از گروه Imidazothiazolesبوده و در حقیقت ایزومر چپ گرد تترامیزول می باشد.

لوامیزول به دلیل امکان استفاده در تعداد زیادی از حیوانات اهلی از قبیل گوسفند، بز، گاو ؛ اسب ؛ خوک، طیور، سگ و گربه و همچنین حیوانات وحشی به عنوان داروی کاملاً موثر بر روی مراحل نوزادی وبلوغ اکثر نماتودهای دستگاه گوارش و تنفس حیوانات از قبیل همونکوس، استرتاژیا ، تریکوستورونژیلوس و کوپریا شناخته شده است.

لوامیزول همچنین برروی دیکتیوکولوس ریه تاثیر قابل توجهی دارد.

از آنجا که تاثیر ضد انگلی مخلوط دو ایزومر چپ‌گرد و راست گرد منحصراًدر ایزومر چپ گرد وجود دارد، بنا براین با جدا کردن لوامیزول ( ایزومر چپ گرد) از مخلوط تترامیزول، ضمن این که میزان داروی مصرفی به نصف تقلیل پیدا کرده است، درجه اطمینان در مصرف دارو در حیوانات نیز به دو برابر افزایش پیدا می‌کند، به این ترتیب که لوامیزول به عنوان جانشینی برتر به جای تترامیزول انتخاب شده است باید دانست که لوامیزول در موارد ایجاد مقاومت انگل هایی مانند همونکوس کونتورتوس و تریکوسترونژیلوس کولوبریفورمیس نسبت به گروه بنزیمیدازول ها می تواند به عنوان داروی ضد انگلی موثر و مطمئن به کار برده شود.

دسته دارویی: ضد انگل

شکل دارویی: پودر محلول در آب

تركيب دارو : هر ساشه حاوی 5/1 گرم لوامیزول هیدروکلراید می باشد.

مکانیسم اثر:لوامیزول با تاثیر بر روی سیستم عصبی کرم سریعاً باعث فلج شدن انگل ها و در نتیجه تسهیل در جدا شدن آنها از مخاط دستگاه تنفس و گوارش و خروج سریع انگل ها از بدن حیوانات می‌شود، به این ترتیب که با حداقل صدمه به مخاط دستگاه تنفس و گوارش حیوان در مدت کوتاه چند ساعت، کلیه انگل های گوارش و تنفسی موجود در بدن نابود و دفع میشوند، در صورتی که این مدت برای تاثیر مشابه در سایر دارو های ضد انگلی ، بخصوص آنهایی که روی متابولیسم و انرژی انگل ها اثر می‌گذارند، به مراتب طولانی‌تر است.

مقدار و روش مصرف: لوامیزول  به عنوان یکی از مطمئن ترین دارو های ضد انگلی در گاو، گوسفند و بز، یا درجه اطمینان بسیار شناخته شده است، به طوری که در حیوانات آبستن و شیری یا بره های شیرخوار و حتی به حیواناتی که در شرایط نامناسب تغذیه و بهداشت هستند نیز می‌تواند بدون نگرانی خورانیده شود.

 در گوساله با دو برابر دوز توصیه شده به ندرت علایمی از قبیل تحرک زیاد و سیلان بزاق دیده شده است.

به طورکلی عوارض جانبی بسیار نادر لوامیزول شامل حرکت دادن غیرعادی سر، لیس زدن لب‌ها، سیلان بزاق، لرزش عضلات، تحریک پذیری اعصاب و گاهی ادرار و مدفوع کردن متناوب است.

برای درمان آلودگی های دستگاه گوارش و تنفس در کلیه دام های اهلی و وحشی به ازای هرکیلوگرم وزن زنده حیوان 5/7 میلی گرم توصیه می‌شود

( هر ساشه برای درمان 5 راس دام به وزن 40 کیلوگرم یا مجموعاً 200 کیلوگرم وزن زنده دام) .

بهتراست مقدار کافی و مورد نیاز دارو را در مقداری آب تمیز حل کرده و سپس به حیوان خورانید.

در مورد طیور باید به ازای هر کیلوگرم وزن 25 میلی گرم لوامیزول محاسبه شده، در آب آشامیدنی حل شود و در اختیار طیور قرار گیرد.

تذکر: دقت شود که حتماً میزان کافی دارو به حیوانات خورانیده شود.

توصیه می‌شود در میش های ابستن لوامیزول را یک بار 6 هفته پیش از زایش و یک بار دیگر در زمان از شیر گرفتن بره ها خورانید. در بره ها موقع از شیر گرفتن و به طور کلی در مواقعی که تلفات در اثر آلودگی به کرم های گرد وجود دارد، باید به طور مرتب هر دو تا سه هفته یک بار به بره هایی که اقلاً به سن 4 هفتگی رسیده اند، تا زمانی که مشکل بیماری انگلی کاملاً مرتفع نشده است لوامیزول خورانیده شود.

نکات قابل توجه : لوامیزول علاوه برخاصیت ضد انگلی وسیع و فوق العاده ، باخاصیت شناخته شده ایمنی زایی باعث ازدیاد مقاومت بدن حیوان و در نتیجه کمک به درمان برخی بیماری های مشخص در انسان و حیوانات می‌شود.

مثلاً برای پیشگیری از بیماری ورم پستان از این خاصیت لوامیزول استفاده شده است و یا به منظور بالا بردن مقاومت گوساله ها در مقابل آلودگی مجدد به کرم ریه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خورانیدن لوامیزول حداقل در ابتدای بهار و اول پاییز به تمام گله ضروری است.

همچنین کلیه حیواناتی که در هر زمان خریدار ی و به گله اضافه می‌شوند، باید پیش از وارد شدن به گله به آنها یک دوز لوامیزول خورانیده شود در گاوهای شیری و گوشتی، چنانچه در مرتع تغذیه می‌شوند، لوامیزول را باید 6 هفته پس از رفتن به چراگاه و مجدداً یک بار در تابستان به آنها خورانید.

چنانچه میسر باشد، پس از هر درمان لازم است گله را به مراتع پاک و عاری از آلودگی انتقال داد. در صورتی که اطمینان از پاک بودن مرتع وجود نداشته باشد، در این صورت خورانیدن داروی ضد انگلی هر ماه یک بار ضروری است.

در مورد گاوهایی که در اصطبل و با روش تغذیه دستی نگهداری می‌شوند، لازم است در آغاز نگهداری آنها در اصطبل یک دوز لوامیزول به هر گاو وگوساله خورانیده شود.

به طور کلی پیشگیری و درمان کامل و به موقع بیماری های عفونی بخصوص آلودگی های انگلی باعث رشد سریع و تولید بیشتر دام ها و طیور و در نتیجه بهبود اقتصادی چشمگیر در کار دامپروری و پرورش طیور است.

شرايط نگهداري:در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

بسته بندي: جعبه 25 گرمی