MHA تركيبي است حاوي 84 درصد 2- هيدروكسي 4- متيل تيوبوتانوئيك اسيد (پيش ساز متيونين ) و 12 درصد كلسيم كه به عنوان مكمل خوراك در تغذيه انواع دام و طيور قابل مصرف است. MHA كه 100 درصد حاوي متيونين به شكل منومر است منبع كارآمدي براي كلسيم نيز به شمار مي رود و بنابراين از لحاظ اقتصادي بسيار مقرون به صرفه بوده و علاوه بر اينكه منبع تامين كننده متيونين به شمار مي رود مصرف آن مزاياي ديگري هم در بر دارد. MHA منبع ايده آلي از متيونين جهت مصرف در پرميكس ، كنسانتره و خوراك تهيه شده در فارم مي باشد.

 

به طور كلي مصرف MHA 3 مزاياي زير را در بر خواهد داشت:
1- حاوي 84 درصد متيونين است.
2- MHA نمك كلسيم يك اسيد ارگانيك به نام 2 هيدروكسي 4- متيل تيوبوتانوئيك اسيد است و هنگام اضافه شدن به خوراك عملكردي مشابه اسيدي فايرها دارد.
3- منبع مناسبي از كلسيم آلي جهت مصرف در جيره هاي غذايي دام و طيور مي باشد چرا كه حاوي حداقل 12 درصد كلسيم است.

 

MHA منبع كارآمد و مقرون به صرفه متيونين جهت مصرف در تغذيه طيور گوشتي ، تخمگذار، بوقلمون و اردك است و شرايط را براي دستيابي توليدكننده ها به حداكثر كارآيي و بازدهي اقتصادي فراهم مي نمايد . علاوه بر اين مصرف MHA در زمان استرس حرارتي عملكرد بهتري را براي گله رقم خواهد زد. اگر در جيره هاي غذايي گاوهاي شيري كه از لحاظ متيونين فقير هستند MHA افزوده شود اين تركيب باعث افزايش عملكرد گاوها در طي فاز انتقالي، ابتداي شيرواري و همچنين طول دوره شيرواري گرديده و باعث بهبود وضعيت تغذيه ، افزايش توليد شير، افزايش چربي و پروتئين شير مي‌شود.

 

تحقيقات اخير نشان داده است كه مصرف MHA چربي اصلاح شده شير را به طور متوسط 7 درصد بهبود مي‌بخشد . علاوه بر اثرات اين تركيب به عنوان منبع متيونين، MHA باعث افزايش سنتز پروتئين ميكروبي شده و به اين ترتيب مقدار و كيفيت پروتئين موجود در شير را بهبود مي‌بخشد.

 
در سالهاي اخير به علت افزايش بهاي پودر ماهي ، آبزي پروران جهت مرتفع نمودن احتياجات پروتئين جيره غذايي آبزيان شروع به استفاده از منابع گياهي از جمله پودر سويا نموده‌اند . اگر چه اين منابع گياهي از لحاظ اقتصادي نسبتاً مقرون به صرفه بوده و به راحتي هم در دسترس هستند اما اغلب نمي‌توانند مقادير واقعي‌اسيدهاي‌آمينه ضروري مورد نياز را فراهم‌نمايند. بنابراين جهت بهينه‌سازي عملكرد آبزيان استفاده از مكمل‌هاي سنتتيك متيونين و ساير اسيد‌هاي‌آمينه ضروري به نظر مي‌رسد . آزمايشات اخير‌نشان داده است كه مصرف MHA باعث بهبود وزن بدن، طول بدن، ضريب تبديل غذايي و درصد زنده ماندن ماهي‌ها و ميگوهاي تغذيه شده با جيره‌هاي غذايي كه بر پايه سويا بالانس شده‌اند مي‌گردد.