تعریف: همگزان مایت کشی طبیعی است که از جلبک های تک سلولی دریایی به شکل پودر خشک تشکیل شده و غیر از خاصیت مایت کشی دارای ترکیبات معدنی و عناصر کمیاب جهت مصرف در طیور، گاو شیری و پرواری، گوساله، اسب و سگ و گربه می باشد.

 

 

این محصول برروی انواع مایت‌ها  ، شته ها، کنه ها، بید، ساس، سوسک حمام، خرخاکی، هزارپا و سوسک های بستر و انگل‌های موجود در انبار غله موثر می باشد.

 

 

نحوه تاثیر:همگزان، ترکیبی کاملاٌ طبیهی است که باغ نفوذ به درون غشاء خارجی بدن انگل از طریق ایجاد خراش عمیق وارد بدن انگل شده و سپس با از بین رفتن آب بدن انگل منجر به مرگ آن می‌شود.

بنابراین تاثیر این محصول به صورت مکانیکی است تا شیمیایی. لذا مصرف آن برای انواع دام صد در صد بی خطر می‌باشد .

بیشترین تاثیر همگزان در رطوبیت بین 12% تا 155 بوه و کمترین قدرت تاثیر آن در رطوبت 755 و بالاتر می‌باشد.

این ترکیب به علت کرک دار بودن سطح بدن زنبور عسل هیچ اثر رسوبی برروی زنبور عسل ندارد و کرم های خاکی به دلیل فرا از تماس با این محصول نیز تحت تاثیر آن قرار نمی‌گیرند.

 میزان و روش مصرف:

1- روش استفاده به صورت گرد پاشی:بهترین نتیجه حاصل از مصرف همگزان در سالن های پرورش خالی است. یعنی پس از تمیز  نمودن و آماده سازی سالن و پیش از ورود دام وطیور به صورت گردپاشی توسط دستگاه مخصوص گردپاش صورت می‌پذیرد.

مقدار مصرف 10 تا 15 گرم به ازای هر متر مربع سالن بوده که بایستی کلیه سطوح اعم از کف سالن، دیوارها، سقف، کف و شیارها و درزها، قفس های پرورش مرغ تخمگذار، نقالیه های حمل خوراک و جمع آوری تخم مرغ و کلیه قسمت های سالن و لوازم موجود در آن بوده به طوری که لایه نازکی از گرد این محصول برروی کلیه سطوح بنشیند

 گردپاشی بایستی از انتهای سالن شروع و به مبدأ و مخل ورودی خاتمه یابد، در زمان گرد پاشی بایستی دستگاه های تهویه خاموش گردد و با استفاده از سیم رابط بلند امکان تسریع در گرد پاشی میسر گردد.

اثر انگل‌کشی همگزان در صورت گرد پاشی کامل در سالن های خالی حدود 10 ماه باقی خواهد ماند. البته توصیه میگردد در صورت آلودگی شدید داخل سالن یا انبارها هر دو هفته یک بار تا حصول نتیجه قطعی و از بین رفتن انگل ها و حشرات گردپاشی ادامه یابد

ضمناً موارد احتیاط مصرف همگزان جهت سلامتی دام و انسان در بحث احتیاطات کامل توضیح داده شده است.

در زمان گردپاشی بهتر است هر چند مدت یک بار مخزن دستگاه گردپاش تکان داده شود تا از رسوب پودر در لوله ها و نازل‌های دستگاه جلوگیری به‌عمل‌آید.

در مراتع و محل انبار کردن فضولات حیوان می توان 10 کیلوگرم از همگزان را در هر هکتار به صورت گردپاشی در فضای باز بدون جریان باد استفاده نمود.

2- روش استفاده به صورت اسپری کردن:به علت عدم قابلیت حل محصول در آب، روش اسپری کردن در مواردی که امکان گردپاشی به هیچ وجه میسر نمی‌باشد انجام می‌شود.

مقداری مصرف همگزان در این روش یک کیلوگرم در 5 لیتر آب می باشد و توسط دستگاه اسپری کننده استفاده می‌گردد و در حین مصرف بایستی مدام محلول تکان داده شود تا از ته‌نشینی پودر در آب ممانعت به عمل آید.

اسپری نمودن کف بسترباعث از بین رفتن لارو حشرات بستر و جمعیت توده‌ای حشرات می‌گردد.

بهترین زمان اسپری پیش از ورود دام و طیور به جایگاه و سالن می‌باشد.

3- کنترل حشرات انبارهای غله:به منظور کنترل و از بین بردن کلیه حشرات موجود در انبار غلات می‌توان  2 تا 3 کیلوگرم از همگزان را به ازای هر تن خوراک به صورت گردپاشی ( به ویژه برروی غلات) استفاده نمود.

4- مصرف همگزان به عنوان مکمل غذایی:با توجه به وجود انواع عناصر کمیاب موجود در همگزان در جهت افزایش هضم غذا، تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن دام، افزایش ضریب تبدیل مواد غذایی و نیز برای از بین بردن انگل های داخلی بدن دام و نهایتاً بالابردن شادابی و سلامت دام، می توان از همگزان به عنوان مکمل غذایی همراه باجیره استفاده نمود.

 مقدار مصرف:

طیور: 2تا 3% خوراک

گاو شیری:4% وزن بدن حیوان

گوسفند و بز:2%وزن جیره خشک

حیوانات خانگی:یک قاشق مرباخوری یا یک قاشق غذاخوری روزانه با توجه به جثه دام در خوراک مصرفی، جهت حصول حداکثر نتیجه از مصرف همگزان در خوراک توصیه میگردد

که طی 45 روز اول مصرف، به طور هفتگی ضریبت تبدیل غذا ، میزان تولید و عدم وجود انگل در مدفوع حیوان کنترل گردد.

مراقبت های ویژه و احتیاطات لازم:

– همگزان هیچ گونه خطر بهداشتی و زیست محیطی برای دام و انسان و محیط ندارد.

– در هنگام مصرف محصول به صورت گردپاشی، استفاده از لباس سرتاسری، کلاه و عینک که تمام زوایای چشم را بپوشاند و همچنین دستکش و ماسک لازم و ضروری است و سعی گردد  از تماس با پوست بدن جلوگیری به عمل آید و توصیه می‌گردد عامل مصرف کننده پس از گردپاشی استحمام نماید.

– گردپاشی از انتهای سالن شروع و به مدخل ورودی خاتمه یابد. و دستگاه های تهویه کننده به مدت 30 تا 45 دقیقه خاموش و نور مصرفی به حداقل رسانده شود.

– از اسپری و گردپاشی مستقیم علی الخصوص به صورت حیوانات خودداری گردد.

– در صورت استفاده از همگزان به صورت گردپاشی در قفس ها و سالن ها با وجود دام توصیه میگردد گردپاشی به صورت مورب در اطراف قفس و از بالای سرمرغ صورت پذیرد و تمام درزها و شکاف ها و شیارهاو دیوارها گردپاشی گردد.

– در صورت استفاده از همگزان به صورت گردپاشی در قفس ها و سالن ها با وجود دام توصیه می‌گردد  گردپاشی به صورت مورب در اطراف قفس و از بالای سر مرغ صورت پذیرد و تمام درزها و شکاف ها و شیارها و دیوارها گردپاشی گردد.

– در صورت تماس محصول با چشم سریعاً چشم را با مقدار زیادی آب شستشو دهید.

‌- در صورت استنشاق در بینی و حلق با مقدار زیادی آب، بینی و حلق را شستشو دهید و از سعی در استفراغ نمودن خودداری نمایید.

شرايط نگهداري:در محل خشك و و دور از نور نگهداری گردد.

نوع بسته بندی:کیسه های 25 کیلوگرمی