ويتاسول
محلول استريل تزريقي

 
گروه دارویی:
ویتامین

 
ترکیب:
هر ميلي‌ليتر حاوي:

IU

50’000

Retino Palmitate (Vitamin A)

IU

25’000

Cholecalciferol (Vitamin D3)

mg

30

DL-α-Tocopherol acetate (Vitamin E)

mg

100

Ascorbic acid (Vitamin C)

 

فارماكولوژي:
ويتامين‌هاي A، D3 و E جزء ويتامين‌هاي محلول در چربي بوده و در كبد و بافت چربي ذخيره مي‌گردند و ويتامين C در گروه ويتامين‌هاي محلول در آب است لذا فرمولاسيون اين محصول منحصر بفرد است.
ويتامين A: اين ويتامين نقش موثري در محافظت از بافتهاي پوششي و مخاطي اندامهاي بدن دارد. همچنين داراي نقش موثري در عملكرد بينايي، توليدمثل، رشد استخوان و سيستم ايمني مي‌باشد. از عوارض ناشي از كمبود اين ويتامين مي‌توان به شب كوري، اختلالات پوستي، افزايش ريسك عفونت، خشكي چشم و كاهش عملكرد توليدمثل اشاره كرد.
ويتامين D3: اين ويتامين با افزايش جذب كلسيم و فسفر از بروز نرمي استخوان جلوگيري مي‌نمايد، همچنين اين ويتامين با اثر سينرژيستي با ويتامين A در توليدمثل و عملكرد دفاعي در برابر عفونتها نيز نقش دارد. كمبود اين ويتامين موجب بروز بيماري ريكتز در حيوانات جوان و استئومالاسي در حيوانات بالغ مي‌گردد. وجود این ویتامین برای جذب کلسیم و فسفر در دستگاه گوارش ضروری میباشد.
ويتامين E: اين ويتامين بعنوان يك آنتي اكسيدان فیزیولوژیک در بدن عمل كرده و موجب خنثي سازي راديكالهاي آزاد و در نتيجه جلوگيري از اكسيداسيون اسيدهاي چرب غير اشباع مي‌گردد. همچنين در عملكرد توليد مثل و رشد ارگان‌هاي مربوطه، تنظيم اكسيداسيون سلولي، گردش خون و عملكرد عضلات نقش دارد. كمبود اين ويتامين موجب ديستروفي عضلاني، ضايعات ماهيچه قلب خصوصاً در حيوانات جوان و ضعف سیستم ایمنی می‌گردد.
ويتامين C : اين ويتامين موجب افزايش مقاومت و بهبود عملكرد سيستم ايمني بدن در برابر بيماري‌ها و عفونتهاي انگلي بوسيله فعال سازي ماكروفاژها و لنفوسيت‌هاي T و B مي‌گردد. بسياري از عملكردهاي سنتزي بدن از جمله سنتز هورمون‌ و هم چنين روندهاي اكسايشي از جمله سم‌زدايي از كبد وابسته به ويتامين C مي‌باشد. از ديگر كاركردهايي كه با كمك اين ويتامين صورت مي‌گيرد مي‌توان به ايجاد و ترميم بافتها از جمله غضروف، بافت همبند و استخوان و همچنين ايجاد مقاومت و جبران استرس اشاره كرد. از علائم كمبود اين ويتامين مي‌توان به بي‌قراري، كاهش سطح ايمني و مقاومت بدن، كاهش توليد و ناهماهنگي در توليد مثل اشاره نمود.

 

 

حيوان هدف:
اسب، كره اسب، گاو، گوساله، گوسفند، بز، بره، سگ و گربه

 

موارد مصرف:
این دارو برای پيشگيري و درمان بيماري‌هاي ناشي از كمبود ويتامين‌هاي A ، D3 ، E و C همچنين در موارد افزايش نياز بدن از جمله در زمان آبستني، شيرواري، عفونت، مسموميت، آلرژي، عفونتهاي انگلي، ناباروري، كيست‌هاي تخمداني و كمبود تغذيه استفاده مي‌شود. مصرف اين دارو مي‌تواند اثرات ناشي از كمبود اين ويتامين‌ها را بصورت سريع بهبود بخشيده و ذخيره آنها را در كبد به ميزان قابل توجهي افزايش دهد.

 
مقدار و روش مصرف:
تزريق باید بصورت عضلاني و يا زير جلدي انجام گردد. مقدار تجويز اين دارو بسته به شرايط دام و با نظارت دامپزشك تعيين مي‌گردد. مقادير معمول تجويز اين دارو به قرار زير است:
گاو و اسب:5 تا 30 ميلي‌ليتر
گوساله و كره اسب و گوسفند: 5 تا 10 ميلي‌ليتر
بره: 2 تا 5 ميلي‌ليتر
سگ: 1 تا 6 ميلي‌ليتر
گربه: 0.5تا 1 ميلي‌ليتر

 
موارد هشدار و منع مصرف:
در صورت وجود حساسيت قبلي منع مصرف دارد.
درصورت عدم وجود عملكرد نرمال كبدي و كليوي دارو با احتياط مصرف گردد.
از مخلوط كردن اين دارو با ساير داروها در يك سرنگ خودداري گردد.

امكان ايجاد واكنش موضعي كوچكي در محل تزريق وجود دارد كه بعد از زمان كوتاهي از بين مي‌رود.
بعلت امكان ايجاد مسموميت، از مصرف بيش از حد، طولاني مدت و خودسرانه اين دارو پرهيز شود و دارو بيشتر از مقادير توصيه شده توسط دامپزشك مصرف نشود.

مصرف بيش از حد و با دز بالاي ويتامين A در زمان آبستني ممكن است منجر به ناقص‌الخلقه زايي گردد.
تتراسايكلين‌ها موجب كاهش بازجذب توبولي ويتامين C و دفع سريعتر اين ويتامين مي‌گردند.

 

مصرف بيش از حد (Overdose):
در موارد مصرف بيش از حد بصورت حاد و يا مزمن ممكن است علائم بيش‌بود ويتامين A و يا D مشاهده گردد كه در صورت قطع مصرف بر طرف خواهد گرديد. علائمي كه در كتب مرجع ذكر گرديده است شامل اين موارد است: بي‌حالي، كاهش وزن، موريختگي، درد مفاصل و استخوان، رشد ناكافي شاخ و دژنره شدن چرب كبد در بيش‌بود ويتامين A و دمينراله شدن استخوان‌ها و كلسيفيه شدن ارگانهايي از قبيل رگها، قلب و كليه در بيش‌بود ويتامين D.

 

 

زمان پرهيز از مصرف:
زمان پرهيز از مصرف ندارد.

 
شرایط نگهداري:

 

در دماي كمتر از 25 درجه سانتي‌گراد و دور از نور مستقيم خورشيد نگهداري شود.
پس از اولين مصرف باقي مانده دارو در يخچال در دماي 2 تا 8 درجه سانتي‌گراد نگهداري گردد.
دور از دسترس كودكان نگهداري شود.

 

بسته‌بندي:

 

ويال‌‌هاي 50 و 100 ميلي‌ليتري قهوه ای