كلرفنير‌آمين
محلول استريل تزريقي

 
گروه دارويي:
آنتي‌هيستامين

 
تركيب:
هر ميلي ليتر حاوي 10 ميلي‌گرم كلرفنيرآمين مالئات مي‌باشد.

 
فارماكولوژي:
آنتي‌هيستامين‌ها (آنتاگونيست‌هاي گيرنده H1) بصورت رقابتي مانع از جانشيني هيستامين بر روي گيرنده‌هاي H1 مي‌شوند. اين دارو مانع از توليد يا عمل كردن هيستامين نمي‌گردد بلكه مانع از تاثيرگذاري آن برروي سلول مي‌گردد. تمامي اعضاي اين دسته دارويي با درجات مختلفي داراي اثر آنتي‌كولينرژيكي و اثر بر روي اعصاب مركزي (خواب‌آوري) مي‌باشد. هيستامين يكي از هورمون‌هاي موضعي با منشا آميني (مشتق از اسيدآمينه هيستيدين) است كه در واكنش‌هاي التهابي (مانند: آلرژي، آنافيلاكسي، آسيب فيزيكي) از ماست‌سل ها و بازوفيل‌ها و همچنين لوله گوارش، زير پوست و اعصاب مركزي آزاد مي‌شود. از مهمترين اثرات هيستامين مي‌توان به انقباض عضلات صاف برونش، روده و عروق خوني بزرگ، انبساط سرخرگ‌هاي كوچك و محيطي، خارش، خيز و ادم، افت فشار خون و قرمزي پوست اشاره نمود.

 
فارماكوكينتيك:
فارماكوكينتيك اين دارو در حيوانات اهلي مورد مطالعه قرار نگرفته است اما در خرگوش اين دارو پس از تزريق داخل وريدي به خوبي پخش شده و بالاترين غلظت‌ آن در ريه، قلب، كليه، مغز، روده‌هاي كوچك و طحال مشاهده گرديده است. اين دارو در انسان تا 70% با پروتئين‌هاي پلاسما باند مي‌شود. اين دارو (متابوليت‌ها و داروي تغيير نيافته) از طريق ادرار دفع مي‌گردد.

 
موارد مصرف:
كلرفنيرآمين در مورد جلوگيري و يا كاهش اثرات سوء هيستامين بر روي بدن مانند شوك آنافيلاكتيك، درمان آلرژي، خارش شديد، آبريزش چشم و بيني، كهير و گزش حشرات مورد استفاده قرار مي‌گيرد. .همچنين در حيوانات كوچك مي‌توان از اثرات خواب‌آوري آن نيز در صورت نياز بهره برد.

 
حيوانات هدف:
گاو، گوسفند، اسب، سگ وگربه

 

هشدار و موارد منع مصرف:
مصرف اين دارو در صورت داشتن سابقه حساسيت قبلي به اين دارو يا هم‌خانواده‌هاي آن منع مصرف دارد. به علت خواص كولينرژيكي اين دارو مي‌بايست در مواردي كه ذكر مي‌گردد با احتياط مصرف شود: گلوكوم با زاويه بسته، بزرگ شدگي پروستات، تنگي دريچه پيلور و گردن مثانه، هايپرتيروئيديسم، بيماري‌هاي قلبي عروقي و فشار خون بالا

 
عوارض جانبي:
مهمترين عوارض جانبي اين دارو شامل بي‌حالي و خواب‌آلودگي بوده و در برخي موارد عوارض گوارشي نظير اسهال، استفراغ و بي‌اشتهايي ديده مي‌شود. به ندرت احتمال وقوع خشكي دهان و احتباس ادراري وجود دارد.

 
مقدار و روش مصرف:

تزريق اين دارو بصورت زير جلدي، داخل عضلاني و داخل صفاقي مي‌باشد.
دوز عمومي اين دارو 0.4 الي 0.5 ميلي‌گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن بوده كه بصورت تقريبي معادل مقادير زير است:

 

اسب و گاو

20

ميلي ليتر

كره اسب، گوساله و گوسفند

2 الي 3

ميلي ليتر

سگ

0.5 الي 2

ميلي ليتر

گربه

0.1

ميلي ليتر

مصرف بيش از حد (Overdosage):
مصرف بيش از حد اين دارو مي‌تواند منجر به تحريك‌شدگي تا حد تشنج و يا كاهش عملكرد تا حد لتارژي و كما شده و به علت اثرات آنتي‌كولينرژيكي موجب كاهش تنفس و مرگ شود. در صورت بروز اين اثرات مي‌بايست درمان‌ علامتي صورت گيرد و در مورد تشنج مي‌توان از فني‌توئين استفاده نمود. از باربيتوراتها و ديازپام جهت جلوگيري از تشنج استفاده نشود.

 
زمان پرهيز از مصرف:
ندارد

 
شرايط نگهداري:
در دماي كمتر از 25 درجه سانتي‌گراد و دور از نور نگهداري شود. از يخ زدگي محافظت گردد.
دور از ديد و دسترس كودكان نگهداري شود.

 
بسته‌بندي:
ويال‌هاي شفاف 50 ميلي‌ليتري