برنس سگي است قوي هيكل ، خوش بنيه و سنگين وزن به همراه موهاي بسيار زيبا ، بلند ، صاف و يا موجدار ، ضد آب كه در سه رنگ مشكي ، سفيد و قهوه اي يافت مي شود. داراي قسمتي سفيد بر روي سينه ، سر و نوك پاها ، بالاي هر چشم ، چانه ، زير دم و پشت هر پا مي باشد. گوشها متوسط و مثلثي شكل ، چشمها مهربان ، بيني مشكي رنگ ، دندانها منظم ، بدن پهن و دمن بلند و پشمالو مي باشد.

خلق و خو

اين سگهاي آرام و شاداب عاشق كودكان هستند. بسيار باهوش ،‌ با استعدا براي يادگيري مطالب و ديدبان خوبي است. اما اصولاً حالت تحاجمي ندارد. يك دوست براي طول عمر! بسيار باوفا است ، طوري كه بعد از 18 ماهگي به سختي به صاحب جديدش خو مي گيرد. با غريبه ها رفتار دوستانه اي دارد و غالباً با ساير سگها و حيوانات خانگي آرام است. در جمع بودن را دوست دارد و نبايد در حياط خلوت و يا در مكان هاي پرورش سگ رها شود. بسيار سگ حساسي است و بايد در تولگي به خوبي تربيت و اجتماعي شود.
 سگ برنس مانتن داگ Bernese Mountain Dog

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (50-38) ك.گ در ماده ها: (48-36) ك.گ

ارتفاع در نرها: (71-61) س.م در ماده ها: (69-58) س.م

مشکلات سلامتی

برنس مانتن داگ نژاد بسيار مقاومي است. سرطان ، نفخ و برگشتگي پلك چشم از بيماريهاي قابل ذكر مي باشد.

شرایط نگهداری

جهت نگهداري در آپارتمان پيشنهاد نمي شود و به حداقل يك حياط بزرگ نيازمند است. به علت داشتن پوشش مضاعف براي نگهداري در شرايط آب و هواي گرم توصيه نمي شود.

فعالیت بدنی

سگهاي بزرگ و پر جنب وجوشي مانند اين نژاد به فعاليت بدني منظم نياز دارند.

طول عمر

غالباً 8-6 سال. متأسفانه تعداد كثيري از اين نژاد بر اثر بيماري سرطان جان خود را از دست مي دهند. حتي بعضي تا 3 سال هم دوام نمي آورند. گزارشي مبني بر اين است كه برنس كوچكي 2 روز قبل از تولد 2 سالگي اش بر اثر سرطان جان سپرد. تحقيقات زيادي براي مقابله با اين بيماري نژادي در حال انجام است.

آراستن

شانه زدن و برس كشيدن روزانه و هفتگي پيشنهاد مي شود. استحمام و استفاده از شامپو خشك ضروري است. اين نژاد ريزش موي فصلي شديد دارد.

تعداد توله ها

از 14-1 توله. معمولاً 8 عدد.

تاریخچه

گرچه زادگاه مشخصي براي برنس مانتن داگ شناخته نشده است. اما احتمالاً زادگاه آن كوهستانهاي كشور سوئيس بوده است. در آثار هنري قرن 18 ميلادي مي توان سگهايي كاملاً شبيه به اين نژاد را مشاهده نمود. در اواخر قرن 19 ميلادي با ورود نژادهاي مختلفي به كشور سوئيس ، آينده نژادي برنس مانتن به خطر افتاد. تا اينكه چندي از پرورش دهندگان به مديريت پروفسور آلبرت هيم به اصلاح نژاد و پرورش برنس مانتن نمودند. برنس نام منطقه اي در كشور سوئيس مي باشد. مكاني كه به روايات تاريخي مي توان از آن به عنوان زادگاه اين نژاد منحصر به فرد ياد كرد.

گروه

سگهاي كاري، ماستیف ها.