بیماری لوسمی گربه یا Feline leukemia virus بیماری است که سیستم ایمنی بدن گربه را مختل کرده و باعث انواع خاصی از سرطان ها می شود.این ویروس یکی از عوامل اصلی مرگ و میر گربه های خانگی است که بر روی تمامی نژاد ها می تواند بروز کند. این بیماری در گربه های نر رایج تر از گربه های ماده است و معمولا در سنین یک تا 6 سال مشاهده می شود .بیماری انتقال عمودی( از طریق جفت و شیر) و انتقال افقی در تمام جهان پراکنده است .

درباره ساختار ویروس Felv :این ویروس دارای آنزیم می باشد. یک پروتئین به نام دارد که یک آنتی ژن است و توسط ( ایمیونو کروماتوگرافی) و قابل ردیابی می باشد.دارای گلیکوپروتئین غشا به نام می باشد که زیرگروه های را شناسایی می کند و زیرگروه همه بیماری زا تر می باشد..شیوع بیماری در نقاط مختلف دنیا متفاوت است ولی طبق بررسی ها در جاهایی که حیوانات وجود دارند شانس ابتلا بیشتر است. با افزایش سن مقاومت نیز افزایش پیدا می کند و بیماری بیشتر در سنین زیر 4 سال رخ می دهد هرچند گربه سالم و بالغ هم در مجاورت گربه بیمار می تواند درگیر شود.برنامه های بهداشتی:آنهایی که واکسینه نشوند و با گربه های مثبت در ارتباط باشند به حساب می آیند.

تغذیه نامناسب و عفونت انگلی ریسک بیماری را افزایش می دهد. به طور کلی شیوع بیماری در مکانهای پرورش نژادهای اصیل، 1/.% و در گربه های خانگی که به شکل منفرد نگهداری می شوند کمتر از 1% ، در گربه های ولگرد 4-1% و در مکانهای اندمیک و در کلنی های افرادی که به نگهداری تعداد زیادی از گربه علاقه دارند 70-30% آلودگی وجود دارد

 felv

چگونگی انتقال FeLV:

ويروس از طريق تماس طولاني مدت و نزديك به هم گربه الوده از طريق بزاق ؛ادرار يا ديگر ترشحات بدن به ديگر گربه ها انتقال پيدا ميكند بنابراين گربه ها يي كه از ظرف اب و غذا يا محل دفع مشترك استفاده ميكنند ، گربه هايي كه زياد هم ديگررا ميليسند و گربه های جنگجو بيشتر در معرض خطر قرار دارند . تماس تك دفعه و محدود گربه الوده معمولا باعث انتقال بيماري به گربه سالم نمی شود. گربه هاي عقيم نشده كه علاقه به گردش و ولگردي خارج از خانه دارند و همچنين خانه هايي كه تعداد زيادي گربه با هم در يك محل نگه داري ميشوند مستعد ترين گروه ها براي ابتلا به Felv هستند.ويروس میتوانداز طريق جفت به جنين انتقال پيدا كرده كه معمولا باعث سقط يا مرگ زود هنگام توله تازه متولد شده مي شود .بعضي از توله ها جان سالم به درد مي برند که رشد كرده اما در طول زندگي ميتوانند گاه و بيگاه مريض شوند.

فیزیوپاتولوژی بیماری Felv:

Felv2اين ويروس باعث ايجاد بد خيمي در سلولهاي خون ميشود به همين علت اسمش را ويروس سرطان خون گذاشته شده است..اما اين تنها يكي از اثراتي است كه ويروس در بدن گربه ايجاد ميكند .يكي از مهمترین اثرات اين ويروس تضعيف سیستم ايمني و کاهش سیستم دفاعي بدن است ، همين باعث مي شود گربه به عفونتهاي ديگر قارچي ، انگلي ، باكتريايي که اصطلاحا به عفونتهاي ثانويه می گویند ، مبتلا شود.بيشتر گربه هاي الوده به اين ويروس هيچ گونه علامتي دال بر بيمار بودن از خود نشان نمي دهند به اين حالت اصطلاحا مي گويند ويروس در مرحله خفته يا خاموش قرار دارد. اما اين حالت خفته بسته به هر گربه ،از چند هفته تا چند سال زمان می برد و بعد به صورت اشكار در مي ايد. در اين زمان علايم مهم بيماري معمولا به خاطر ضعف ايمني ، كم خوني و در اخر بدخیمی های خون پديدار ميشوند.

گربه هاي مبتلا ميتوانند دچار علايمي مثل از دست دادن وزن ،ضعف،تب، كم ابي،التهاب بيني همراه با ترشحات و گرفتگي ، التهاب چشم ، زخم در دهان ، بزرگ شدن غدد لنفاوي ،بيماريهاي مزمن تنفسي ،ابسه هاي زير پوستي عود كننده ،اسهال و بداشتهايي و كم خوني شوند.اين ويروس با تخريب مغز استخوان و اختلال در توليد گلبولهاي قرمز باعث كم خوني شديد وبا اختلال در در گلبولهاي سفيد موجب ضعيف شدن ايمني بدن گربه ميگردد.

ويروس felv زمانی که وارد بدن شود با در دست گرفتن و کنترل روند تكثير سلولها به تکثیر خود مي پردازد.بد خيمي هاي حاصل از felvهفته ها تا سالها بعد از عفونت در غدد لنفاوي و مغز استخوان به صورت مخفی باقي مانده و پديدار نمي شود.اين بدخيمي ها حتي ميتوانند در ریه، كليه، كبد و روده نيز ايجاد شوند.

گربه هاي الوده كه در مرحله خفته قرار دارند ميتوانند باعث انتقال بيماري به گربه سالم شوند.

راه های تشخیص بیماری felv

kit FELV-FIVتمام علايم عفونت felv مبهم اند بنابراين وقتي يك يا چند تا از علايم ذكر شده بالارا در گربه دیدید باید از وضعيت ابتلاي گربه به Felvاگاه شوید.براي تشخيص ميتوان از كيت هاي ايمنوكروماتوگرافي (همانندتست تشخيص حامله گی خانمها توسط ادرار) و اصلی ترین تست براي تشخيص Felv در ايران است.اين تستها با چند قطره خون كار ميكنند و نتيجه را در عرض چند دقيقه در اختيار دامپزشك قرار مي دهند.اگر دو خط نوار کیت قرمز شد نشان دهنده مثبت بودن ازمایش است و نشان میدهد که گربه به ویروس الوده شده اما اگر یک خط قرمز بر روی نوار روشن شود منفی بودن ازمایش تفسیر میشود.

اگر نتیجه تست گربه اي منفي بود يعني اينكه 99 درصد به Felv مبتلا نيست ،اگر تست مثبت بود مي بايست تست توسط آزمایشات پيچيده تر ديگر در ازمايشگاه هاي دامپزشکی تاييد گردد؛چرا كه تست مثبت كاذب ميتواند در مرحله اول ايجاد شود .پس اگر نتيجه تست اول مثبت بود، اما نتيجه تست ازمايشگاهي منفي اعلام شد مي بايست فرض به عدم ابتلا گربه به Felv گذاشته شود.

براي تفسیر نتايج ازمايش باید فاكتورهاي زيادي را مد نظر قرار داد مثلا اگر گربه تازه الوده شده باشد به خاطر اينكه تعداد ويروس ها از حد تشخيص تست ها كم تر اند، ميتواند تست منفي شود. بنابراين اگر گربه علايم بيماري از خود نشان داد اما نتيجه ازمايش اوليه در كلينيك منفي بود مي بايست چند ماه بعد دوباره اقدام به تست از گربه شود .در تفسير نتيجه ازمايش مي بايست به سبك زندگي گربه نيز توجه خاصي شود. گربه هاي كه به خارج از خانه دسترسي دارند و به گردش و ولگردي مي پردازند بيشتر در معرض اين بيماري هستند و تست مثبت اوليه در اين گربه ها معمولا دلالت بر مبتلا بودن به Felv ميباشد.بنابراين در اين موارد احتياجي به تست دوباره يا ارسال نمونه به ازمايشگاه دامپزشکی براي تاييد نيست.

درمان

هیچ درمان موثری که بیماری را پاک کند و بهبود بخشد وجود ندارد و در این جور موارد تصمیم با صاحب حیوان است که روند درمان آغاز شود و یا و در صورت انتخاب روند درمان هم حیوان حداکثر 4 سال زنده می ماند!گربه مبتلا باید از سایرین جدا شود تا سرایت کاهش یابد و حتما” باید عقیم شود. این گربه نباید از خانه خارج شود و ظرف آب و غذایش باید جدا باشد.بچه گربه های مستعد باید واکسینه شوند و تغذیه با غذای مخصوص گربه صورت گیرو و از دادن گوشت خام به دلیل توکسوپلاسموز و تخم مرغ خام به دلیل سالمونلوز و شیر غیر پاستوریزه جدا” خودداری شود![تمامی واکسن های مورد نیاز گربه باید به موقع انجام شود و درمان ضد انگلی هم صورت گیرد، مراقبت از دندان ها هم اهمیت دارد…گربه حداقل هر 6 ماه یکبار چکاپ کامل شود و آزمایش خون و مدفوع انجام گیرددرمان برای افزایش قدرت سیستم ایمنی:

درمان های مراقبتی و حمایتی از حیوان، درمان آنتی بیوتیکی، مایع درمانی در موارد دهیدراتاسیون، کموتراپی در موارد بروز تومور و انتقال خون در موارد کم خونی شدید باید انجام شود

واکسیناسیون

ریسک ابتلا را کم می کند ولی ایمنی 100% نمی دهد. بهترین راه پیشگیری برای بچه گربه ها این است که تا 6 ماهگی از اجتماع گربه ها دور باشندواکسیناسیون برای گربه ای که به تنهایی در منزل زندگی می کند و عقیم شده لزومی ندارد واکسن را برای گربه های با ریسک بالا استفاده می کنند: دو دوز واکسن در 2 و 3 ماهگی و بعد از یک سال تکرارنکته: قبل از زدن واکسن باید گربه را تست کرد که نکته: واکسن باید حتما” در منتهی الیه دیستال پای چپ به شکل زیر پوستی تزریق شود چون احتمال بروز لنفوسارکوم در محل تزریق وجود دارد.

اقدامات پیشگیری کننده توسط صاحب گربه

1-با انجام ازمايش سالانه بعد از 6 ماهگي گربه ؛ نسبت به الودگی گربه تان به اين ویروس اگاه شويد.مخصوصا اگر چند گربه در خانه نگه می دارید یا گربه تان برای گردش ازخانه بیرون میرود.

2- گربه الوده به felv را در تمام وقتها در خانه و جدا از ديگر گربه نگاه داريد.

3- مبتلا بودن گربه به felv به اين معنا نيست كه او در حال زجر كشيدن است ، بعضي از گربه ها با وجود الودگی به اين ویروس مي توانند تا چندين سال بدون هيچ علايمي (نوع خفته) به خوبي به زندگي خود ادامه دهند با اين حال بعضي نيز علايم بيماري را از خود نشان مي دهند.

4- گربه هاي مبتلا به felv حداقل 2 بار در سال مي بايست توسط دامپزشك معاينه شوند.

5- داروهاي تجويز شده توسط دامپزشك مي بايست به درستي و سر وقت به گربه تجويز شوند.

6-در صورت مشاهده هر گونه علايم بيماري در گربه های الوده ،سريعا به دامپزشكان مراجعه نماييد.

اقداماتی که نباید انجام گیرد :

1- هيچ گاه گربه اي را كه از وضعيت الودگی ان به felv اگاه نيستيد وارد گربه هاي خود نكنيد .اگر ميخواهيد گربه جديدي به خانه بیاورید ،ابتدا از او ازمايش felv بگيريد تا از وضعيتش الودگی اش اگاه شويد.

2- هرگز تصور نكنيد اگر گربه تان در برابر felv واكسينه شد احتمال ابتلا به اين بيماري از بين ميرود؛هيچ واكسني صد در صد در برابر اين بيماري عمل نميكند.

3- به گربه آلوده اجازه گردش و پرسه زدن در خارج از خانه را ندهيد.

4- به گربه مبتلا هيچگاه گوشت خام ندهيد اين عمل ميتواند ريسك مبتلا شدن به توكسوپلاسموز را در گربه افزايش دهد .

5- به افرادي كه تحت شیمی درماني يا مبتلا به ايدز هستند توصيه ميكنيم از نگه داري گربه مبتلا به felv خوداري نمایند.

توجه :

Felv به تنهایی زئونوز نیست ولی افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند به علت بروز عفونت های ثانویه بهتر است از گربه های مبتلا به این بیماری نگهداری نکنند چون این گربه ها خودشان به دلیل نقص سیستم ایمنی، دائما” توکسوپلاسما و کریپتوسپوریدیا دفع می کنند .

 هرگاه در گربه الوده به FeLVعلايمي مثل ضعف،سستي ، كاهش اشتها، بر امادگي زير پوست ، اسهال ، استفراغ و يا هر گونه اختلالات رفتاري مشاهده کردید، سريعا به دامپزشكان مراجعه نماييد.

 felv-algorithm