شینوک دارای عضلاتی فشرده است که او را تبدیل به یک سگ سورتمه مهربان کرده. بدنی سالم ، سینه ای عمیق ، استخوان بندی مناسب و عضلاتی انعطاف پذیر و برجسته دارد. پوست روی سر سفت و بدون چین و چروک است. آرواره قوی و دندانهایی با دوام دارد. گوشها افتاده است ولی اغلب آنرا می توان جراحی کرد. دماغ سوراخ هایی بزرگ و پهن دارد و باید به رنگ مشکی یکدست باشد ، برجستگی آن تا روی دهان آمده است. لبها به رنگ مشکی می باشند. لب بالایی کمی بر روی لب پایین افتاده و گوشه های لب پایین افتاده است. چشمها بادامی شکل بوده و شکل مناسب و باهوشانه دارند. چشمها به رنگ قهوه ای تیره ترجیح داده می شود اما چشمهای روشن تر ، آبی کهربائی نیز مورد قبول است. اطراف چشم تیره است. پاهایی تخم مرغی شکل ، محکم و فشرده دارد. پنجه ها به رنگ مشکی می باشند. بین انگشتان پرده دار است و پاها پوشیده از پشم می باشند ، حتی بین انگشتان. پاهای جلویی کمی به طرف بیرون پیچیده است. ناخنهای پاهای جلویی را می توان کوتاه کرد ، امروزه ناخنهای پاهای عقب را نیز کوتاه می کنند. دم از ریشه ضخیم می باشد و کم کم تا نوک باریک می شود. وقتی که سگ ایستاده است دم رو به پایین می افتد. وقتی که سگ راه می رود دمش بالا قرار می گیرد. دم شینوک را هیچ وقت نمی برند. شینوک دارای پوشش دولایه مضاعف با طول موی متوسط می باشد. پوشش زیرین ضخیم ، نرم و کرک دار است. پوشش خارجی زبر و موها روی بدن خوابیده است. مقدار پوشش شینوک در آب و هوای گرم معمولی است. گردنی پر مو دارد و عقب پا و کشاله ران با پوشش مو محافظت شده است. رنگ شینوک زرد مایل به قهوه ای است (آهوی طلایی).
 آشنایی با نژاد سگ شینوک Chinook

خلق و خو

آنها سخت کار و سگهای سورتمه هستند. کاری را که بهشان واگذار شده را بطور کامل و خوب انجام می دهند. به غیر از کشیده سورتمه ، می توان از آنها برای کشیدن ارابه و ناجی استفاده کرد. بدنی چابک و پر تحرکی دارد. شینوک دارای خلق و خوی آرام و مهربان است. شینوک ها برای کار در گروه پرورش داده شده اند و اصلاً پرخاشگر نسیتند. شینوک سگ باوقاری است و با وجود اینکه خلق و خویی آرام دارد با غریبه ها و در محیط نا آشنا محتاط عمل می کند. شینوک دلپذیر است ولی با عزمت و اراده ، هشدار است ولی آرام. چهره او بیانگر هوش اوست. اکثر شینوک ها بهترین حیوانات خانگی برای کودکان هستند ، مخصوصاً اگر از تولگی با آنها بزرگ شده باشند ( حتی بچه های بد اخلاق و خشن). اکثر شینوک ها با کودکان مدارا می کنند حتی اگر با آنها تا به حال رابطه ای نداشته باشند. این سگها بطور باورنکردنی باوفا هستند. آنها کارهایشان را بخوبی انجام می دهند و دوست دارند که با صاحبشان باشند. اگر در اختیار آنها هزاران هزار متر مربع زمین بگذارید ، هر جایی که شما بروید او هم همان جا می آید پس احتیاجی به فضای زیاد ندارد. شینوک باید عضوی از خانواده و به آنها نزدیک باشد. آنها حیوانات خانگی خوبی برای نگهداری درخارج از خانه نمی باشند. شینوک ها معمولاً رابطه خوبی با سایر حیوانات دارند. به این سگها باید زود یاد داد که چه کسی “رئیس است”. شینوک ها به راحتی آموزش داده می شوند اگر مورد تشویق و دلگرمی قرار گیرند. ولی به آموزشهای خیلی سخت واکنش نشان نمی دهند. آنها قدرت زیادی برای تحمل کردن رنج و درد دارند. آنها اهانت و بی احترامی را درک نمی کنند.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (32)ک.گ ، وزن در ماده ها: بین (25) ک.گ

ارتفاع در نرها: (69-58) س.م ، ارتفاع در ماده ها: (64-53) س.م

مشکلات سلامتی

بیماریهای چون کمروئیی بیش از انداره ، غیرعادی بودن چشمها ، رشد غیرعادی بافتهای کفل ، مشکلات هورمونی پوست ، ناراحتی بیضه در آنها دیده می شود . معمولاً نژاد بسیار سالمی است و این امراض در جمعیت کمی از آنها رخ می دهد. پرورش دهندگان در تلاشند تا این بیماریهایی که در بالا ذکر شد را برطرف سازند و خریداران باید مطمئن شوند که والدین توله سگ سالم بوده و بیمارهای کفل وچشم را نداشته است.

شرایط نگهداری

شینوک ها برای نگهداری در آپارتمان مناسب می باشند به شرط آنکه فعالیت بدنی کافی و پیاده روی داشته باشند. آنها اغلب پارس نمی کنند و بعد از تولگی با اطمینان خاطر می توانند برای چند ساعتی تنها در خانه گذاشته شوند. برخلاف دیگر نژادی شمالی این سگ بعنوان حیوان خانگی برای نگهداری در خارج از خانه مناسب نمی باشد. آنها بسیار حساسند و جدا بودن آنها از انسانها باعث اظطرب و دلواپسی آنها می شود. این سگها نباید در حیاط پشت خانه گذاشته شوند و باید همیشه عضوی از خانواده بشمار آیند.

فعالیت بدنی

آنها به فعالیت بدنی مناسبی نیاز دارند. شینوک ها سگهای اصیلی هستند. شینوک سگ کاری است و برای انرژیی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. آنها در هفته چند بار به فعالیت بدنی زیاد نیاز دارند. به آنها باید آموزش فرمانبرداری کردن را آموخت.

طول عمر

حدود 15-10 سال.

آراستن

پوشش شینوک تقریباً از خودش مراقبت می کند و هیچ احتیاجی و یا خیلی کم احتیاج به آراستن دارد. شینوک دارای پوشش دولایه مضاعف است که پوشش زیرین کرک مانند و پوشش خارجی زبرمی باشد. بعضی از صاحبان نژاد شینوک گفته اند که آنها در سال دوبار و هر بار بمدت یک هفته ریزش مو دارند. کلاً آنها ریزش موی کمی دارند ، در حالی که برخی دیگر گفته اند سگشان کل سال را ریزش موی شدید دارد. یک صاحب گزارش داده است سگش “کُدی” تمام طول سال را ریزش موی شدید دارد ( با اینکه بطور منظم برس کشیده می شود).

تاریخچه

شینوک جد اندر جد یک نژاد شمالی می باشد. شینوک در سال 1917 بوجود آمد. او یکی از سه توله ای بود که از یک هاسکی شمالی ماده بدنیا آمد. جد شینوک یک سگ بزرگ مخلوط بود. شینوک برای کشیدن سورتمه پرورش داده شد. این نژاد بسیار کمیاب است. در سال 1966 شینوک نادرترین نژاد بود که فقط از او 125 قلاده وجود داشت. در سال 1980 این نژاد تقریباً منقرض شد و فقط 12 قلاده از آنها در دنیا باقی مانده بود. برخلاف دیگر نژادهای شمالی مانند سیبرین هاسکی و هاسکی آلاسکایی آنها در کشیدن سورتمه و ارابه بهترند زیرا آموزش فرمانبرداری به آنها ساده است و با افسار مشکلی ندارند. شینوک در سال 1991 توسط United Kennel Club شناخته شد. و UKC با (COA (Chinook Owners Association (انجمن صاحبان شینوک) برای پرورش این نژاد همکاری کرد.

گروه

سگهای شمالی.