پودل ها در سه اندازه متفاوت یافت می شوند: 1- پودل مینیاتور ، 2- پودل استاندارد ، 3- عروسکی پیکر هر سه اندازه در رنگهای سفید ، سیاه ، قهوه ای ، کرم وخاکستری وجود دارد. برخی از آنها دارای پوستی صورتی رنگ و برخی خاکستری ، نقره ای و کرم هستند. این سگ ذاتا باهوش بوده و توانایی زیادی در آموختن دارد. موها در این نژاد سیمی مانند بوده و شامل یک ردیف موهای فر خورده و ضخیم در سطح و موهای پشم مانند و نرم در زیر می باشد. نژادی است بسیار فعال ، باهوش و با ظاهری مغرور. سگی است پر سر و صدا. آرایش موهای آن می بایست صحیح و در صورت شرکت در نمایش بصورت استاندارد صورت گیرد.

خلق و خو

پودل نژادی شاداب ، مغرور و حساس است و استعداد زیادی در آموختن دارد. این نژاد را ه و روش ها را به خوبی می آموزد و برای آموزش درسیرک ایده آل است. برخی از صاحبان این سگ ادعا می کنند که پودل می تواند معنای کلمات را درک کند! پودل از تنها ماندن عذاب می کشد و با غریبه ها زیاد خو نمی گیرد برهمین اساس بهتر است تا در زمان تولگی آنرا اجتماعی کرد. با سایر سگها و حیوانات مهربان است.
 نژاد سگ پودل مینیاتور Poodle Miniature

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (7-8) ک.گ ، در ماده ها: (7-8) ک.گ

ارتفاع در نرها: (28-38) س.م ، در ماده ها: (28-38) س.م

مشکلات سلامتی

طول عمر زیاد دارد. بیماریهای ژنتیکی شایع است. بیماری شبکیه چشم پیش رونده که می تواند موجب نابینایی گردد. آلرژی پوستی در این نژاد شایع است بخصوص حساسیت به شامپو ، قیچی و رنگ مو (برای نمایش). از دیگر بیماریها می توان به عفونت چشم و بینی اشاره کرد که با ریزش آب از بینی همراه می باشد. دیابت و بیماری قلبی نیز شایع است.

شرایط نگهداری

برای زندگی آپارتمانی ایده آل است. در خانه فعال و پر جست و خیز می باشد و نیازی به حیاط برای نگهداری ندارد.

فعالیت بدنی

به پیاده روی علاقه دارد اصولاً دویدن در محیطی آزاد و امن آنها را در شرایط بدنی متعادلی حفظ خواهد کرد. اصولاً نوع مینیاتور آن به فعالیت بدنی کمتری نسبت به انواع دیگر نیاز دارد.

طول عمر

در حدود 12-15 سال.

آراستن

به آراستن زیادی نیاز دارد. بصورت منظم باید استحمام شود و ناخن هایش را باید هر شش تا هشت هفته کوتاه کرد. گوشها باید مرتبا بازدید شود تا از عدم عفونت آن اطمینان حاصل کنید و گاهی اوقات نیز لازم است که موهای داخل گوش کوتاه شود. ریزش مو در این نژاد بسیار کم و ناچیز است و برای آنهایی که نسبت به موی حیوانات آلرژی دارند مناسب می باشد.

تاریخچه

به نظرمی رسد که منشأ این نژاد آلمان است و در این کشور تحت عنوان Pudel نامیده می شده است. با این وجود این نژاد بعنوان سگ ملی در فرانسه و بعنوان آورنده اشیاء و یا سگ سیرک و با نام Coniche یا سگ مخصوص شکار مرغابی مورد توجه بوده است. بدون شک منشأ پودل سگهایی بوده اند که شکار را از آب گرفته و می آوردند.

گروه

سگهای آمیخته با تفنگ – سگهای غیر ورزشی.