این نژاد سگی است بزرگ جثه ، چالاک و پر تحرک با پوشش خارجی پرپشت و مضاعف. دارای بدنی عضلانی و سینه فراخ است. چهار پایش صاف و درقسمت انتها تخم مرغی شکل می باشد. سر بزرگش پوشیده از مو است ، دارای گوشهایی کوچک و چشم هایی به رنگ قهوه ای ، آبی و یا قهوهای – آبی می باشد. دارای بینی بزرگ و سیاه است و معمولاً بدون دم به دنیا می آید و یا دمش را در تولگی جراحی می کنند. دارای پوشش خارجی مضاعف می باشد که لایه زیرین موهای نرم وصاف و لایه فوق موهای زبر و زمختی را شامل می شود. به رنگهای آبی ، طوسی ، سفید و سفید – طوسی یافت می شود.

خلق و خو

چندین نسل گذشته ، مردم در این باور بوده اند که این نژاد سگی درنده و غیر قابل اطمینان است ، اما گذشت سالها خلاف این عقیده را ثابت کرد. این نژاد آرام ، پر محبت و یک خرس عروسکی دوست داشتنی است. رفتار خوبی با کودکان دارد و اکثرا به بازی با آنها علاقه نشان می دهد. غالباً دوست دارد که نزدیک اعضای خانواده باشد و اوقاتش را با آنها سپری کند اما ساعاتی را نیز ترجیح می دهد که تنها باشد. این نژاد سالهای زیادی جوان و فعال می ماند و به یک دفعه پیر می شود. صدایش بسیار بلند و شبیه صدای ناقوس است. دوست و همراه بسیار خوبی است و بخاطر علاقه زیادی که به بچه ها دارد سگ مناسبی برای خانواده ها است.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (29) ک.گ ، در ماده ها: (27) ک.گ

ارتفاع در نرها: (56-61) س.م ، در ماده ها: (51) س.م

 نژاد الدانگلیش شیپداگ Old English Sheepdog

مشکلات سلامتی

اصولاً سگ سالمی است و بیماری خاصی ندارد ، گرچه گاهی اوقات دچار مشکلات لگن و آب مروارید می شود.

شرایط نگهداری

برای نگهداری در آپارتمان مناسب است به شرطی که در طول روز به او اجازه فعالیت بدنی کافی داده شود. اصولاً در داخل خانه آرام است اما یک حیاط متوسط مکان مناسبی برای زندگیش می باشد.

فعالیت بدنی

این نژاد برای انجام کارهای سخت پرورش یافته است و به دویدن علاقه زیادی دارد.

طول عمر

در حدود 10-12سال.
 نژاد الدانگلیش شیپداگ Old English Sheepdogنژاد الدانگلیش شیپداگ Old English Sheepdog

آراستن

پوشش بلند و مضاعف آن نیاز به آراستن دائمی دارد تا به حالت نمدی در نیاید. پوشش ضد آب و نرم زیرین حداقل سه بار در هفته به برس زدن و تمیز کردن نیاز دارد. موهای گره خورده باید جدا شوند و اگر سگ برای نمایش استفاده نمی شود بهتر است موهایش را هر دو ماه با ماشین کوتاه کنید. گوشه چشم ها باید تمیز شود. ریزش مو در این نژاد خصوصاً در فصل بهار زیاد می باشد.

تاریخچه

در مورد منشأ این نژاد تفاوت نظر وجود دارد ، برخی اعتقاد دارند که این نژاد از آمیزش Barbon با Deer Hound به وجود آمده. برخی دیگر آنرا نتیجه آمیزش Briard با Bargamasco می دانند و سوم آنکه برخی معتقدند که جد این سگ نژادی است به نام Owtchar که سالها پیش توسط کشتی از بالتیک به انگلستان برده شده. همچنین ممکن است که حاصل جفتگیری Bearded Colli با نژادهایی باشد که از روسیه آورده شده اند. در ابتدا این نژاد در غرب انگلستان پرورش داده می شد تا از مزرعه داران به هنگام بردن گوسفندانشان به بازار محافظت کنند. همچنین از موی آن برای بافت پتوهای گرم استفاده می شده. این نژاد برای اولین بار در سال 1873 در انگلستان به نمایش درآمد.

گروه

سگهای گله.