نژاد شتلند شیپداگ نمونه کوچک از راف کولی می باشد. از زاویه کنار صورت به دو قسمت توسط ماهیچه ای که از گوش ها تا پوزه ادامه دارد ، جدا شده است. زاویه بین پیشانی و پوزه ملایم است. دندانها همانند قیچی بر روی یکدیگر سوار می شوند. بینی سیاه رنگ است. چشمها بادامی شکل و به رنگ مشکی می باشند. رنگ آبی چشمها در سگهای رنگ طوسی قابل قبول است. 4/3 گوش تیره و نوک آن به سمت جلو افتاده است. گردن قوس دارد و عضلانی ، دم پر مو ، صاف و افتاده می باشد. (گاهاً دو دارای پیچ ملایمی است). بعضی اوقات ناخنها را با عمل جراحی خارج می کنند. پوشش خارجی مضاعف و در سرتاسر بدن به جز ناحیه سر و پاها بلند می باشد. طول موهای اطراف گردن بلندتر است و پوشش بیرونی صاف و زبر می باشد ، پوشش زیرین نرم و کوتاه است. در رنگهای سفید – طوسی ، مشکی – سفید ، قهوه ای – سفید یافت می شود.

خلق و خو

شتلند شیپداگ سگی است با وفا و مشتاق که یک همراه فوق العاده را تشکیل می دهد. مطیع ، هوشیار و دارای خلق و خویی دوست داشتنی است. نسبت به اعضای خانواده باوفا و پر محبت است. این نژاد به بودن در کنار مردم محتاج است. بهتر است از تولگی به خوبی اجتماعی شوند. سگهای دیدبان و گار خوبی هستند ، حساس به تُن صدا می باشند. این سگ از شما فرمانبرداری نمی کند اگر احساس کند به آنچه دستور می دهید اعتقاد ندارید و یا اگر با صدای خشن با او صحبت کنید. آنها به صاحبی آرام اما قدرتمند نیاز دارند و باید افراد خانواده ای که با آنها بزرگ می شوند همگی با اعتماد بنفس و فرمانده باشند. بسیار باهوش ، سرزنده و آموزش پذیر می باشند. شتلند شیپداگ یکی از تیز هوش ترین نژادهاست باید آن را مشغول نگه داشت. حس چوپانی هنوز هم در بسیاری از آنها یافت می شود و این وظیفه را از رهبری گله های گاو تا گوسفندهای کوچک به نحو احسنت انجام می دهند. به تعقیب علاقه زیاد دارند. اما باید به او آموزش داد تا به تعقیب ماشین ها نپردازد و در امکان عمومی همیشه از قلاده استفاده نمایید. به دلیل زیبایی منحصر به فرد و رفتار مهربانش از شهرت زیادی برخوردار است. نسبت به غریبه ها و خصوصاً کودکان بی اعتماد است. به غریبه ها پارس می کتند و از نوازش شدن توسط آنها لذت نمی برد بلکه ممکن است غر زند و یا گاز بگیرد. با مراجعه شدن و یا ورود افراد نا آشنا پشت وسایل پنهان می شود. اما تمامی این ناهنجاریهای رفتاری می تواند با رهبری و تربیت یک صاحب با تجربه برطرف شود.

وزن و ارتفاع

وزن در نر ها و ماده ها: 12 – 6 کیلوگرم

ارتفاع در نرها و ماده ها: 40 – 33 سانتیمتر
 سگ شتلند شیپداگ Shetland Sheepdog

مشکلات سلامتی

اضافه وزن پیدا کردن ، بیماری های چشمی و ارثی و در رفتگی کاسه زانو همانند راف کولی قابل ذکر می باشد.

شرایط نگهداری

برای زندگی در آپارتمان مناسب می باشد به شرط آنکه فعالیت بدنی کافی داشته باشد. ئاخل خانه فعال است و نیاز به حیاط دارد.

فعالیت بدنی

این نژاد پر انرژی و نیاز به فعالیت بدنی منظم دارد. پیاده روی های روزانه و گاهاً دویدن بدون قلاده در اماکن محصور پیشنهاد می شود.
 سگ شتلند شیپداگ Shetland Sheepdog

طول عمر

حدود 15-12 سال

آراستن

آراستن پوشش خارجی شتلند شیپداگ آسانتر از آنچه به نظر می رسد ، می باشد. به برس کشیدن منظم نیاز دارد و بهتر است قبل از شروع کمی به موها آب بپاشید. گره ها را قبل از اینکه به حالت نمدی شود باز کنید. ریزش موی فصلی زیاد دارد. پوشش زیرین 2 بار در سال در فصول بهار و پاییز ریزش دارد. این نژاد به تمیز بودن خود اهمیت می دهد. از شامپو خشک و یا استحمام فقط در مواقع خیلی اظطراری استفاده نمایید.

تاریخچه

جد او از نژاد راف کولی می باشد. هر 2 نژاد شتلند شیپداگ و راف کولی از بردر کولی نشعت گرفته و زادگاهشان کشور اسکاتلند می باشد. نژاد بردر کولی از جزایر شتلند همراه با نژاد Icelandic Yakkin به اسکاتلند وارد شد متاسفانه نژاد دوم امروزه منقرض شدن است. در دهه 1700 میلادی اصلاح نزاد شتلند کامل شد و از این نژاد به عنوان چوپان و نگهبان گله گوسفند بهره گرفته می شود. در محافظت و نگهبانی از بره های گوسفند به نرمی رفتار می کند. در سال 1909 در انگلستان و در سال 1911 در کلوپ AKC به رسمیت شناخته شد. تعقیب شکار ، چوپانی ، دیدبانی و نگهبانی از جمله کارایی های این نزاد است.

گروه

سگهای چوپان.