پودر گوشت و استخوان چیست ؟ مصرف پودر گوشت و استخوان چه مزایا و معایبی در تغذیه دام و طیور دارد ؟ دلیل محدودیت مصرف پودر گوشت و استخوان در تغذیه دام و طیور چیست ؟ وضعیت و یا پروفایل اسیدهای آمینه پودر گوشت از نظر دو اسید آمینه لیزین و متیونین چگونه است ؟ لطفا با مجله کشاورز زاگرس همراه شده و این مقاله کوتاه و کاربردی را مطالعه فرمایید

۱- پودر گوشت و استخوان چیست ؟ در ابتدا بهتر است تعریفی از این ماده خوراکی داشته باشیم. مطابق با تعاریف علمی در کشور انگلستان، پودر گوشت محصولی است که از حرارت دادن ، خشک کردن و آسیاب کردن کل یا قسمت هایی از بدن حیوانات خونگرم تولید می شود و ممکن است که چربی آن به طور جزیی یا به طور فیزیکی جدا شده باشد. این محصول اصولا باید عاری از سم، شاخ ، مو ، پر و محتویات دستگاه گوارش باشد.

۲- میزان پروتیین خام و چربی خام پودر گوشت و استخوان چقدر است ؟ پ

ودر گوشت و استخوان بر اساس ماده خشک حدودا دارای ۵۰ درصد پروتیین خام می باشد. (حدودا ۴۵ تا ۵۵ درصد پروتیین خام دارد). اما میزان چربی خام ان میتواند بین ۳ تا ۱۳ درصد متغیر باشد که معمولا در حدود ۹ درصد می باشد

۳- پودر گوشت و استخوان از نظر اسید های آمینه و عناصر معدنی در چه وضعیتی است ؟

این محصول از نظر لیزین در وضعیت خوبی قرار دارد . اما متاسفانه از نظر متیونین و تریپتوفان فقیر می باشد. اما از نظر خاکستر، کلسیم و فسفر مناسب می باشد به طوری که دارای ۳۳ تا ۳۵ درصد خاکستر،  ۸ درصد کلسیم و ۴ درصد فسفر می باشد. بنابراین انتظار داریم که نسبت کلسیم به فسر در این محصول ۲ به یک باشد

۴- پودر گوشت و استخوان از نظر کدام ویتامین ها غنی می باشد؟ این محصول منبع خوبی از ویتامین های گروه B ، بویژه کولین، ریبوفلاوین، نیکوتین آمید و B12  می باشد

مزایا و معایب پودر گوشت و استخوان
۵- پودر گوشت و استخوان را تا چه میزان می توان مصرف کرد ؟

مطابق با توصیه کتاب تغذیه مکدونالد، پودر گوشت و استخوان به سهولت توسط خوک و طیور خورده می شود. و این محصول را میتوان تا ۱۵ درصد در جیره طیور تخمگذار استفاده کرد.

دلیل محدودیت مصرف پودر گوشت و استخوان در جیره طیور چیست ؟

۱- اولا میزان فسفر این محصول بالا می باشد و در نتیجه استفاده بیش از اندازه از این محصول ،بالانس کردن فسفر میتواند کار سختی باشد.

۲- قیمت پودر گوشت و استخوان در برخی از کشورها زیاد بوده و میتواند باعث گران شدن جیره نهایی شود. از سوی دیگر رغبت و تمایل دام های نشخوارکننده به مصرف پودر گوشت کم می باشد.

۳- همان طور که میدانیم بخش زیادی از جیره پرندگان را دانه ذرت به خود اختصاص می دهد و ذرت متاسفانه از نظر اسیدآمینه تریپتوفان فقیر می باشد. از سوی دیگر پودر گوشت نیز دارای کمبود اسید آمینه تریپتوفان می باشد . بنابراین استفاده بیش از اندازه از پودر گوشت و استخوان در کنار دانه ذرت میتواند باعث کمبود اسید آمینه تریپتوفان در پرندگان شود.

۴- مشکل بعدی این محصول ، ریسک آلوده بودن پودر گوشت و استخوان به باکتری سالمونلا می باشد که میتواند باعث آلودگی گله شود. بنابراین باید پیش از مصرف این محصول، آلودگی آن به باکتری سالمونلا بررسی شود.