ویتامین K چیست ؟ آیا ویتامین K  در مینراله شدن استخوان های طیور نقش دارد؟ آیا کمبود ویتامین K  میتواند باعث حذف لاشه طیور در کشتارگاه شود ؟ منابع اصلی این ویتامین کدامند؟ با مجله کشاورز زاگرس همراه شده و این مقاله کوتاه و کاربردی را مطالعه بفرمایید.

۱- حرف K در ویتامین K  به چه معنا می باشد و چرا این ویتامین را با حرف K نشان می دهیم؟ ویتامین K عامل یا فاکتور انعقاد می باشد. این ویتامین توسط دانشمندان دانمارکی کشف شده است. آنها به این ویتامین عامل انعقاد یا Koagulation Factor نام دادند. و حرف اول کلمه Koagulation به اختصار به این ویتامین اختصاص داده شد.

۲- آیا حیوانات قادر به سنتز ویتامین K  می باشند ؟ متاسفانه حیوانات قادر به ساختن ویتامین K نمی باشند و فقط گیاهان و باکتری ها می توانند ویتامین K را بسازند. لازم به توضیج است که این ویتامین دارای یک شکل منحصر به فرد نمی باشد. بلکه این ویتامین در سه ترکیب یا ایزومر متفاوت در طبیعت یافت می شود که همگی دارای خاصیت ضد خونریزی می باشند این ترکیبات که به نام ویتامین K  شناخته می شوند همگی دارای یک حلقه ۲- متیل – ۱،۴ – نفتوکوئینون می باشند.

۳- ایزومرهای مختلف ویتامین K  را نام ببرید ؟

  • ویتامین K  مشتق شده از گیاهان را تحت عنوان ویتامین K1 می شناسند گاها به این ویتامین فیلوکوئینون نیز گفته می شود.
  • ویتامین K مشتق شده از تخمیرات باکتریایی نیز ویتامین K2  نامیده می شود که نام دیگر آن مناکوئینون می باشد. میکروبهای دستگاه گوارش نقش مهمی در تامین نیازهای ویتامین K  انسان و پستانداران بازی میکنند. ولی متاسفانه جوجه ها مقدار کافی از ویتامین K را از این طریق دریافت نمی کنند.
  • ساده ترین شکل این ویتامین نیز K3 می باشد . K3 از نظر ساختار مولکولی ، زنجیره جانبی نداشته و منادیون نامیده می شود. این شکل از ویتامین K ، شکل اصلی از ویتامین است که در خوراک طیور استفاده می شود.

۴- آیا ویتامین این ویتامین محلول در آب است یا محلول در چربی؟ منابع طبیعی این ویتامین ، یعنی K1  یا همان فیلوکوئینون و  ویتامین K2 یا مناکوئینون همگی محلول در چربی هستند اما فرم مصنوعی آن یعنی K3 یا منادیون محلول در آب می باشد.

۵- وظایف اصلی ویتامین K چیست ؟

ویتامین K کوفاکتور آنزیم هایی است که در کربوکسیله کردن اسید گلوتامیک به گاما کربوکسی گلوتامیک نقش دارند. این اسید آمینه در سوخت و ساز کلسیم نقش دارد و در نتیجه می توان گفت که ویتامین K از این طریق در انعقاد خون و همچنین مینیرالیزه شدن استخوان موثر است .

کمبود این ویتامین سبب افزایش زمان انعقاد شده و جوجه هایی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند در اثر یک خراش ساده و سایر زخم ها دچار خونریزی شده و تلف می شوند . حتی کمبود مرزی ویتامین K در پرورش جوجه های گوشتی از لحاظ اقتصادی مهم است . زیرا در اثر کمبود مرزی ممکن است در پاها و سایر نقاط بدن خونریزی ایجاد شود که منجر به حذف لاشه هنگام بازرسی در دستگاه عمل آوری خواهد شد.

 

 

منابع :

دانش تغذیه دام ( دکتر اقدم شهریار، دکتر نوبخت و دکتر تقی زاده)

تغذیه دام مکدونالد (دکتر صوفی سیاوش و دکتر جانمحمدی)

تغذیه مرغ اسکات (دکتر پور رضا و دکتر صادقی)