نیاسین چیست و چه نقشی در تغذیه طیور دارد ؟ آیا کمبود نیاسین یا اسید نیکوتنیک میتواند باعث بروز مشکل در متابولیسم انرژی و سلامتی پرنده شود؟ آیا کمبود نیاسین یا اسید نیکوتنیک میتواند باعث بدتر شدن ضریب تبدیل خوراک شود ؟ مجله کشاورز زاگرس در این مقاله میخواهد به اهمیت نیاسین در تغذیه طیور بپردازد. این مقاله به صورت سوال و جواب نوشته شده است و امید است مورد توجه مرغداران عزیز قرار گیرد

۱- نیاسین چیست ؟ نیاسین جزو ویتامین های محلول در آب بوده و از خانواده ویتامین های گروه B  میباشد.

۲- کمبود نیاسین یا اسید نیکوتینک چه علایم بالینی را در جوجه ها ایجاد می کند ؟ کمبود این ویتامین در انسان باعث ایجاد بیماری پلاگر شده و در سگ نیز باعث ایجاد بیماری زبان سیاه میشود. کمبود ویتامین نیاسین یا اسید نیکوتنیک در جوجه ها نیز میتواند باعث بیماری زبان سیاه شود.  همچنین کمبود آن باعث بزرگی مفصل پا ، خمیدگی پا، پردرآوری ضعیف ، تورم پوست در ناحیه سر و پاها خواهد شد.

۳- کمبود این ویتامین چه علایمی را در مرغ های تخمگذار ایجاد میکند؟ در مرغ ها نیز کمبود نیاسین باعث کاهش در تولید تخم مرغ و افت شدید در میزان جوجه درآوری میشود. نکته مهم ان است که بوقلمون ، اردک ، قرقاول و جوجه غاز در مقایسه با مرغ به کمبود نیاسین آسیب پذیرتر میباشند.

۴- در جیره طیور نیاسین به چه شکلی به جیره افزوده می شود؟ در جیره طیور این ویتامین به شکل  نیاسین آمید که یکی از رایج ترین شکل های نیاسین مصنوعی است مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به توضیح است که نیاسین شکل ویتامینی موجود در گیاهان می باشد و شکل متابولیکی این ویتامین در حیوانات به صورت نیاسین آمید یا نیکوتین آمید می باشد.

نیاسین و نقش آن در تغذیه طیور

۵- چه رابطه ای بین نیاسین و اسیدآمینه ترپیتوفان وجود دارد؟ مطالعات نشان داده است که در حیوانات ، اسید آمینه تریپتوفان می تواند به نیاسین تبدیل شود. اما برای این کار دو شرط اساسی وجود دارد : اول اینکه مقدار تریپتوفان جیره باید زیاد باشد تا پس از انکه اسید آمینه تریپتوفان در مسیر پروتین سازی وارد شد، فزونی و یا مازاد آن وارد مسیر ساخت ویتامین نیاسین شود. اما متاسفانه این شرط اساسی در جیره طیور وجود ندارد چراکه بخش عمده ای از جیره طیور را ذرت تشکیل می هد و متاسفانه دانه ذرت ، ذاتا اسید آمینه ترییتوفان اندکی دارد پژوهش ها نشان میدهد که در جوجه ها نسبت تبدیل اسید امینه تریپتوفان به نیاسین در حدود ۴۵ به یک می باشد و در نتیجه می بایستی که به جیره طیور نیاسین اضافه شود. شرط دوم آن است که برای تبدیل اسید امینه تریپتوفان به نیاسین نیاز به ویتامین دیگیری بنام پیردوکسین میباشد.

۶-اعمال متابولیکی ویتامین نیاسین یا اسید نیکوتنیک چیست ؟ این ویتامین در ساختار دو کوآنزیم مهم NAD  و  NADP شرکت داشته و در نتیجه در زنجیره انتقال هیدروزن نقش بازی میکند. به طور خلاصه می توان گفت که این ویتامین در سوخت و ساز کربوهدرات ها ، سوخت و ساز چربی ها و سوخت و ساز پروتیین ها و رداپسین سازی نقش به سزایی دارد و در نتیجه کمبود آن میتواند متابولیسم انرژی را دچار اختلال کند.

امیدواریم این مقاله از مجله کشاورز زاگرس مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد. شما با مراجعه به بخش های پایین صفحه میتوانید به مقالات دیگر ما نیز دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید نظرات خود را در مورد این مقاله از طریق همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع :

تغذیه مرغ اسکات (ترجمه دکتر جواد پور رضا و قربانعلی صادقی)

تغذیه دام  مکدونالد ( ترجمه صوفی سیاوش و جانمحمدی)