در این مقاله میخواهیم در مورد اهمیت تهویه در مرغداری صحیت کنیم ، در پرورش طیور چهار عامل اساسی وجود دارد که اگر هر کدام از آنها به خوبی رعایت نشود میتواند منجر به کاهش سود دهی گله و حتی متضرر شدن مرغدار شود. این عوامل عبارنتد از : تهویه در مرغداری ، تغذیه مناسب گله  ، حفظ رطوبت بهینه در سالن مرغداری و مدیریت مناسب برنامه نوری . بنابراین به طور خلاصه میتوان بیان کرد که هوا، خوراک ، رطوبت و نور چهار عامل اساسی و تاثیر گذار در پرورش طیور به روش صنعتی می باشند. در این مقاله می خواهیم به صورت خلاصه به اهمیت تهویه در مرغداری اشاره بکنیم :

نکته بسیار مهم این است که هوا اولین عامل مورد نیاز برای رشد پرنده می باشد . گاها می شنویم که برخی از همکاران مرغدار از عدم وزن گیری مناسب گله خود شاکی هستند ! آنها میگویند که بهترین ترکیب ممکن در جیره غذایی را به گله خود عرضه می کنند اما وزن گیری جوجه های آنها در حد ایده آل نمی باشد. یکی از دلایل این مشکل میتواند نامناسب بودن تهویه در مرغداری باشد ! برای روشن شدن موضوع یک مثال کوتاه و عینی را برای شما می آورم.

همان طور که میدانید پرندگان و ماکیان جزو موجودات هوازی هستند و برای زنده ماندن خود نیاز به اکسیژن دارند. اما آیا تا به حال به این موضوع توجه کردید که چرا ما و پرندگان به اکسیژن نیاز داریم ؟ چرا در اثر نبود اکسیژن موجودات هوازی تلف می شوند ؟؟

جواب در یک کلمه خلاصه می شود و آن چیزی نیست به جز تامین انرژی !! بله ، همه موجودات زنده برای اینکه زنده بمانند نیاز به انرژی دارند و برای تولید انرژی در بدن جانداران هوازی، نیازمند به اکسیژن هستیم . بنابراین تامین هوا یا اکسیژن مناسب برای تامین انرژی بدن لازم و حیاتی است. حال شما فرض کنید که بهترین خوارک و متعادل ترین جیره را از نظر انرژی و پروتیین در اختیار پرنده قرار داه اید اما اکسیژن کافی در اختیار پرنده نیست !! در آن صورت چه اتفاقی می افتد ؟ در آن صورت پرنده نمی تواند انرژی موجود در خوارک را برای رشد خود استحصال و استخراج کند . به عبارت دیگر کمبود هوای تازه و کمیود مقدار مناسب اکسیژن در سالن میتواند منجر به بدتر شدن ضریب تبدیل خوارک و ضرر اقتصادی شود. اما باید به این نکته توجه کرد که تهویه مناسب علاوه بر اینکه بر متابولیسم انرژی تاثیر گذار است ، میتواند بر سلامت و سیستم ایمنی پرنده نیز تاثیر گذار باشد. به طور خلاصه باید به این نکته توجه کرد که کلیه فعالیت های حیاتی حیوان از جمله سیستم ایمنی وابسته به تامین انرژی از خوارک می باشد و استخراج انرژی از خوارک نیز وابسته به حضور مقدار کافی اکسیژن در سالن است. بنابراین کلام اصلی این است که سود و سلامت گله به شدت تحت تاثیر تهویه در مرغداری است.

مزایا اهمیت تهویه در مرغداری
هوای نامناسب و با فشار کم میتواند موجب انواع بیماری ها از جمله آسیت در پرنده ها شود که این مشکل به ویژه از هفته ۵ ام به بهد خود را نشان میدهد. از سوی دیگر هوا به سرعت جریان زیاد نیز ضمن کاهش سریع دمای سالن میتواند منجر به افزایش شانس بیماری های تنفسی شود.

آیا شما از رشد غیر یکنواخت گله خود ناراضی هستید ؟ خوب این مشکل میتواند به دلیل تهویه نامناسب سالن مرغداری باشد. تحقیقات نشان میدهد که تهویه نامناسب و عدم رعایت استانداردهای تهویه می تواند منجر به غیر یکنواختی رشد گله شود.

نکته مهم این است که غلظت دی اکسید کربن در سالن ، شاخص اصلی کنترل و پایش هوا می باشد و بیشترین سطح تحمل آن ۲۵۰۰ قسمت در میلیون یا پی پی ام می باشد. فزونی دی اکسید کربن در سالن میتواند باعث آسیب دیدگی به شش ها ، مخاط چشم و کم شدن تاثیر واکسن های اسپری شود. اما نکته مهم ان است که چنانچه در ارتفاع نیم متری بالای سر جوجه ها غلظت دی اکسید کربن ۱۳۰۰ میلیون در پی پی ام باشد در آن صورت غلظت این گاز خطرناک در بین جوجه ها بیش از ۲۵۰۰ پی پی ام خواهد بود.