پرورش بلدرچین ژاپنی یکی از مشاغل شاخه کشاورزی و دامپروری است. کارکنان مجله کشاورز زاگرس قصد دارند تا در یک سری از مقالات به آموزش کاربردی پرورش بلدرچین  ژاپنی بپردازند. امید است که این مقالات مورد توجه علاقمندان به پرورش بلدرچین ژاپنی قرار بگیرد. بی شک موفقیت در هر فعالیت اقتصادی وابسته به مطالعات علمی و کسب تجربه می باشد. بنابراین هیچ مقاله علمی و یا ترویجی نمیتواند جایگزین مناسبی برای تجربه باشد. بنابراین ما در این سری از مقالات قصد داریم که  مطالبی را در مورد پرورش علمی و اصولی بلدرچین ژاپنی برای شما بازگو کنیم . بنابراین افزاد علاقمندان به پرورش بلدرچین ژاپنی می بایستی که پس از کسب اطلاعات علمی، اقدام به کسب تجربه در واحدهای پرورش بلدرچین نمایند و سپس وارد عرصه پرورش بلدرچین ژاپنی شوند. امیدواریم که این سری از مقالات بتواند راهگشای عزیزان و علاقمندان به پرورش بلدرچین باشد.

آشنایی با پرورش بلدرچین ژاپنی
تصویر بلدرچین های ژاپنی در قفس های مخصوص

سابقه پرورش بلدرچین ژاپنی به چه زمانی بر میگردد؟

گمان می رود که انسان از زمان های بسیار قدیم به گوشت بلدرچین علاقمند بوده است. به طوری که در کتاب مقدس انجیل اشاره شده است که قوم یهود برای رفع گرسنگی خود در بیابان ها از بلدرچین استفاده می کردند. همچنین شواهد و یافته های باستان شناسی نیز نشان میدهد که مردم عصر حجر نیز به گوشت بلدرچین علاقمند بودند. از سوی دیگر در یونان باستان نیز بلدرچین به صورت یک پرنده قفسی توسط افراد علاقمند نگهداری میشد تا از گوشت آن استفاده کنند. با این وجود برخی نیز معتقدند که بلدرچین اولین پرنده ای است که توسط انسان اهلی شده است !! به طوری که فردی به نام “وتربی” تصویری از قلمرو مصر باستان را بدست آورده است که مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش از تولد حضرت عیسی مسیح (ع) می باشد. در آن تصویر پرنده ای مشاهده می شود که به احتمال قریب یقین بلدرچین می باشد.  اما لازم به ذکر است که تولید اقتصادی این پرنده به قرن های اخیر برمیگردد به طوری که این پرنده از اوایل قرن ۱۹ میلادی برای تولید گوشت و تخم مورد استفاده و بهره برداری قرار گفت.

مزایای پرورش بلدرچین ژاپنی چیست؟

امروزه تمایل به پرورش بلدرچین در مقایسه با سایر پرندگان افزایش یافته است. این تمایل روز افزون نشان دهنده این است که بلدرچین ژاپنی دارای برخی از ویژگی های ارزشمند است که در سایر پرندگان اهلی یا ماکیان مشاهده نمی شود. در سطور زیر به برخی از ویژگی های بلدرچین ژاپنی می پردازیم:

– بلدرچین ژاپنی به آب و هوای گرم مقاومت نشان میدهد. با توجه به شرایط اقلیمی کشور و تجهیزات فنی نامناسب در سالن های پرورش مرغ، انتظار می رود که پرورش بلدرچین در کشور گزینه مناسبی باشد.

– بلدرچین ژاپنی به برخی از بیماری های رایج و عمومی ماکیان مقاومت نشان میدهد

– بلوغ جنسی در بلدرچین های ژاپنی بسیار سریع می باشد. این پرنده در سن ۴۲ تا ۵۰ روزگی (با توجه به برنامه نوری) به بلوغ جنسی می رسد. این بدان معنا است که بلدرچین ژاپنی اولین تخم خود را میتواند در سن ۴۲ تا ۵۰ روزگی بگذارد و این در حالی است که مرغ در هفته ۲۰ ام اولین تخم خود را میگذارد

– میزان تولید تخم در بلدرچین های ژاپنی زیاد می باشد. اگر مدیریت تغذیه و برنامه نوری بلدرچین ژاپنی را درست اعمال کنیم در آن صورت بلدرچین ژاپنی میتواند در سال اول تولید نزدیک به ۲۶۰ تخم بلدرچین را تولید کند.

آشنایی با پرورش بلدرچین ژاپنی
تخم بلدرچین ژاپنی و مقایسه اندازه آن با تخم مرغ

– طول دوره انکوباسیون تخم های نطفه دار بلدرچین ژاپنی در دستگاه جوجه کشی نسبت به تخم مرغ نطفه دار اندک است به طوری که تخم های نطفه دار در عرض ۱۷ تا ۱۸ روز به جوجه تبدیل میوشند.

آشنایی با پرورش بلدرچین ژاپنی
جوجه بلدرچین ژاپنی در طبیعت (جوجه در اولین هفته زندگی)

– رشد بلدرچین ژاپنی بسیار سریع است. به طوری که این پرنده در سن ۴۲ روزگی به وزن کشتار می رسد. از سوی دیگر گوشت بلدرچین زاپنی نسبت به گوشت مرغ لذیذ تر می باشد

– در هر واحد سطح (متر مربع) تعداد بیشتری بلدرچین زاپنی را میتوان نگهداری کرد. به طوری که در هفته ششم پرورش (روش بستر) میتوان ۵۵ قطعه قطعه بلدرچین ژاپنی را نگهداری کرد و این در حالی است که این رقم برای مرغ ۱۰ تا ۱۲ قطعه می باشد

آشنایی با پرورش بلدرچین ژاپنی
بلدرچین ها در حال تغذیه از دان آردی

منابع:  راهنمای کامل پرورش بلدرچین (محمد صادق لطفی پور و فرهنگ شاکری

پرورش بلدرچین (مهدی شکوهمند)