هنگام تنظیم یک جیره جدید همیشه برنامه تغذیه را با علوفه اغاز کنید و سپس در صورت نیاز کنسانتره را به تدریج اضافه کنید:
اسب های بدون فعالیت و یا با فعالیت کم تنها نیازمند به علوفه غنی و با کیفیت بالا در جیره خود هستند و نیاز به کنسانتره ندارند مگر اینکه علوفه فاقد کیفیت و ارزش غذایی باشد که مطابق با ان کنسانتره به جیره اسب ها باید اضافه شود . با افزایش فعالیت بدنی اسب به همان نسبت بر میزان نیاز اسب به کنسانتره افزوده می شود ولی همیشه باید توجه داشته باشیم که در جیره روزانه اسب نباید مقدار علوفه کمتر از ۱ درصد وزن بدنش باشد (۵ کیلوگرم برای یک اسب ۵۰۰ کیلوگرمی لازم است) از سویی دیگر مصرف زیاد علوفه ( اسپرس ، کاه ، یونجه ، شبدر …) بی کیفیت و نا مرغوب به بزرگی شکم و ضعف عضلانی اسب شما می انجامد .

۲ اسبها را برای نگهداری در شرایط ایده آل بدنی تغذیه کنید :
تمام اسبها اشتهای یکسانی برای یک جیره ویژه ندارند. در هنگام تغذیه اسبها با یک جیره جدید توجه کنید که اسبها از آن جیره استفاده می کنند یانه نخوردن آنها از یک خوراک می تواند به دلائل ذیل باشد:الف- بی کیفیت بودن خوراک ، ب – خستگی و استرس اسب به دلیل مسابقه یا مسافرت بلند مدت ج _ بیماری اسب به عوامل عفونی یا انگلهای داخلی د _ تیز بودن لبه های بیرونی دندانها . خوراک هائی مانند ملاس و یا مکمل های ویتامینی شامل گروه بی می تواند سبب تحرک اشتهای اسب شود .

۳ تلاش کنید خوراک را در اوقات معین و به شکل منظم به اسبتان بدهید:
اسب ها به ویژه هنگامی که به مدت طولانی در اصطبل نگهداری می شوند به شرایط و زمان معینی عادت می کنند و می آموزند که باید در اوقات مشخصی از روز منتظر خوراک خود باشند . پژوهشها نشان داده که خوراک منظم اسبها در زمان های معین روزانه توانایی هضم غلات خوراک را تا ۴۰ % افزایش می دهد . هنگامی که اسبها منتظر دریافت جیره خود می مانند گرسته و بی حوصله خواهند شد و این احتمال وجود دارد که این امر سبب افزایش رفتارهای نابهنجار آنها در اصطبل شود .

۴- خوراک روزانه اسبها را ماکسی موم در دو نوبت تأمین کنید:
جیره روزانه اسب را به اندازه کم و در وعده های زیاد بگنجانید . علم آناتومی و فیزیولوژی دستگاه گوارش اسب نشان داده که اسبها برای حفظ سلامت خود نیاز دارند به شکل پی در پی تغذیه شوند . اکثر اسبها در دو وعده بامداد و عصر تغذیه شده و برخی هم وعده های ظهر و شب را نیز برای خوراک دادن به اسبها در نظر می گیرند به هرحال خوراک های علوفه ای و کنتسانتره باید با برنامه منظم و متعادل در تمام روز داده شوند و یک وعده غذای علوفه ای حجیم نیز در هنگام شب برای مشغول نگه داشتن اسب در نظر گرفته شود . ایده آل ترین خوراک کنسانتره ای این است که حداکثر در هر وعده ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم بیشتر نباشد .

۵- همیشه از مواد خوراکی با کیفیت برای جیره اسبها استفاده کنید:
خوراک های گرد و غبار آلود و کپک زده به بیماریهای تنفسی و صدمه به ریه ختم می شود . همچنین خوراک های کپک زده می توانند سبب اختلالات گوارشی در اسبها شوند . هرگز نباید اسب را با افزودن ملاس به خوراک های کپک زده ترغیب نمود . علوفه های گرد و خاک آلود و تفاله چغندر قند را می توان برای کاهش آلودگی پیش از دادن به اسب ها در آب خیساند .

۶ همیشه جیره را کاملا قاتی نمائید:
این امر برای مصرف یکنواخت اسب از جیره و جلوگیری از انتخاب بخش هائی از خوراک و رها کردن باقی مانده آن است . همچنین از قاتی کردن تمام مکمل ها در خوراک اطمینان پیدا کنید . مرطوب کردن خوراک نیز به کاهش گرد و خاک آن کمک شایان توجه ای می نماید و از به هم چسبیدن اجزای کنسانتره به علوفه خوراک جلوگیری می کند و امکان انتخاب را از اسب می گیرد .

نکاتی مهم برای تغذیه اسب ها

۷- هنگامی که جیره را قاتی و مرطوب کردیم باید سریعا آن را به مصرف برسانیم:
چنانچه خوراک بدین صورت برای مدت زیادی نگهداری شود ممکن است خراب شده وحیوان را دچار مشکلات گوارشی کند . هنگامی که در مسافرت برای شرکت در یک مسابقه هستید خوراک اسبها را به گونه مجزا نگهداری نمائید و در هنگام مصرف آنها را با هم قاتی کرده و اگر خواستید مرطوب نمایئد .
۸- مواد خوراکی خورده نشده در آخور باید قبل از ریختن خوراک جدید کاملا خارج شود .

۹- همیشه مواد خوراکی جیره را با وزن کردن دقیق بدست آوردید و نه به وسیله حجم آنها:
بسیاری از پرورش دهندگان اسب متأسفانه از ظروف گوناگون برای تعیین وزن مقدار خوراک روزانه اسبها استفاده می کنند ، این کار اشتباه است زیرا مواد خوراکی گوناگون دارای وزن های گوناگونی در یک حجم برابر هستند . مثلا در یک ظرف که یک کیلوگرم جو گنجایش دارد ، هیچگاه نمی توانیم یک کیلوگرم سبوس را جای دهیم . بنابراین به جای استفاده از معیار حجم باید از معیار وزن حقیقی مواد خوراکی برای استفاده در جیره استفاده کرد . علوفه ها را نیز باید با وزن معین در اختیار اسبها قرار داد ، آیا می توان وزن یک بسته علوفه را از روی شکل و حجم آن تعیین نمود!؟ بیشتر اسب ها را با برش هائی از بسته علوفه خشک تعلیف می نمایند که ممکن است نسبت به فشردگی از یک بسته به یک بسته دیگر کاملا وزن متفاوتی داشته باشند . بهترین کار که البته نیازمند صرف کمی وقت هست این است که برای برای وزن کردن علوفه ها از یک باسکول متری که توانایی آویزان کردن از در انبار را داشته باشد استفاده کرد . یک بسته یونجه خشک که تقریبا ۲۵ کیلوگرم وزن دارد ، یک پنجم آن نیاز یک اسب ۵۰۰ کیلوگرمی را به علوفه کاملا تأمین می کند .

۱۰ تغذیه اسب ها باید با هدف و توجه به نگهداشتن وزن ان ها همچنین نگهداری انها در شرایط ایده ال بدنی باشد:
جیره بیش از نیاز اسب ها به همان اندازه که جیره ناکافی مخرب است برای اسب و همچنین پرورش دهنده زیان اور است .