سن بلوغ و توانائی در جفتگیری در نژادهای مختلف متفاوت است . اصولا نژادهای کوچک زودتر از نژادهای بزرگ به سن بلوغ می رسند . بطور کلی سگهای نر بعد از ۶ ماهگی قدرت باروری دارند و بلوغ کامل آنها در۱۲ الی ۱۴ ماهگی اتفاق می افتد . سگهای نر سالم می توانند فعالیت های تناسلی خود را تا ۸ الی ۱۰ سالگی حفظ کنند . دراین دوره سگهای نر در هر زمانی قادر به جفتگیری بوده و محدودیت زمانی مطرح نمی باشد .سگ ماده درفصل تولید مثلسگهای ماده اولین فعالیت های تناسلی یا به عبارت دیگر اولین فحلی خود را در ۶ الی ۷ ماهگی نشان می دهند . این زمان می تواند تا ۱۸ ماهگی نیزبه تاخیر افتد . فواصل دوره های فحلی بطورمتوسط هر ۷ ماه یکبارمی باشد . در خلال دوره فحلی سگ ماده آماده فعالیتهای تناسلی است و به سگهای نر اجازه جفتگیری می دهد . به عبارت دیگر تنها در خلال این مدت محدود است که سگ ماده باروری دارد . لذا اگر به هیچوجه قصد ندارید که از سگ خود توله بگیرید بهتراست که آن را قبل از بلوغ جنسی عقیم نمائید .

آشنایی با پریود و زایمان در سگ
دوران بارداری و زایمان

سگ ماده معمولاً بین ۸ تا ۱۲ ماهگی بالغ می شود . در بعضی موارد ممکن است بلوغ زودتر (۶ ماهگی) یا دیر تر (۱۸ ماهگی) رخ دهد . اگر سگ ماده برای اولین بار تا سن ۲۰ ماهگی فحل نشد به دامپزشک مراجعه کنید .

آشنایی با پریود و زایمان در سگ
فحل شدن

مدت فحل سگ ماده معمولا ً ۱۸ الی ۲۱ روز طول می کشد ، سگ ماده فقط سگ نر را در چند روز اول زمان فحل قبول می کند و باردار می شود . اولین نشانه فحل شدن ، متورم شدن لبه مهبل می باشد . سپس بزودی خونریزی (پریود) شروع می شود . خونریزی می تواند بین ۴ الی ۱۴ روز (بطور متوسط ۱۰ روز) ادامه داشته باشد . در زمانی که سگ ماده خونریزی دارد ، سگ نر بسیار زیاد جذب او می شود اما سگ ماده به آنها اجازه جفتگیری را نمی دهد ؛ تا زمانی که خونریزی کم یا قطع شود و مهبل تا حد ممکن بزرگ شود . در این زمان سگ ماده سگ نر را برای جفتگیری قبول می کند . این فحل ، بارور است و بین ۵ الی ۱۲ روز ادامه دارد. در ۲ – ۳ روز اول پس از اتمام پریود سگ ماده ، زمانی مناسبی برای جفتگیری می باشد . این دوره زمانی است که اگر قصد دارید توله سگ داشته باشید باید عمل جفتگیری شروع شود . برای اینکه مطمئن شوید عمل لقاح بخوبی انجام شده است باید جفتگیری ۲ روز بعد تکرار شود . اگر سگ ماده حامله شده باشد فحلی او زودتر به پایان می رسد .

سگهای خانگی بطور معمول دوبار در سال فحل می شوند . بجز در باسنجی ها (Basenji) ، سگهای وحشی ، گرگها و روباه ها ، که فقط یکبار در سال جفتگیری می کنند . اکثر سگهای ماده در فصل بهار (ماههای دی-اسفند) و فصل پاییز (ماههای مرداد- شهریور) فحل می شوند . البته در این مورد استثناهایی هم وجود دارد . برخی از ماده ها ممکن است وقفه طولانی تر یا کوتاه تری بین مدت زمان فحلشان داشته باشند .

بارداری

مدت زمان بارداری سگ بطور متوسط ۶۳ روز می باشد . ورم شکم از هفته پنجم بیشتر آشکار شده و شکم بطرف جلو می رود ، حتی اگر فقط یکی دو توله سگ را حامله باشد یا چاق باشد . تشخیص دادن نشانه های نزدیک شدن زمان زایمان ممکن است بسیار دشوار باشد .

از ۳۵ روزگی زمان بارداری ، سینه ها بزرگ می شود و نوک سینه ها بزرگتر و صورتی تر می شوند . ۳ الی ۴ روز قبل از زایمان ، از نوک سینه ترشح آبدار می آید. در سگهای ماده ای که فقط چند عدد توله برای زایمان دارند ، بزرگی سینه ها ممکن است تا هفته آخر شروع نشود . شیر واقعی اغلب بین ۵ تا ۶ روز قبل از زایمان تولید می شود .

در مدت بارداری سگ ماده ، شما باید به مقدار زیاد غذای مناسب به او بدهید ، مولتی ویتامین و کلسیم را به مقدار توصیه شده توسط دامپزشک به رژیم غذایی او اضافه کنید و با ملایمت به او ورزش دهید .