Chorea بیماری مربوط به سیستم عصبی است که ممکن است در سگ ها اتفاق بیفتد. با وجود معمول بودن این بیماری در سگ ها علت اصلی آن هنوز به صورت کامل شناسایی نشده است.

علل ایجاد بیماری
علت اصلی بیماری chorea به صورت کامل شناخته نشده ولی عوامل زیر برای آن پیشنهاد شده است:

مسمومیت
دیستمپر
تومورهای مغزی که نقاط کنترل کننده عضلات در مغز را تضعیف می کنند.
ضربه و جراحت سر
انگل های روده ای (انگل های داخلی می توانند حملات و آسیب های متعددی به سیستم عصبی داشته باشند).
استعمال نادرست واکسن ها

نشانه های بیماری
نشانه های chorea اختصاصی هستند و به راحتی می توان آن ها را تشخیص داد:

پرش های عضلانی غیر ارادی که ممکن است قسمتی از بدن یا تمام عضلات را شامل شود. این پرش ها می تواند در طول روز و حتی زمان خواب سگ نیز اتفاق بیفتد.
ضعف ناگهانی
گیجی و سردرگمی
ناتوانی در انجام صحیح برخی حرکات
سستی و بی حالی
اضطراب و هیجان
دفع غیر ارادی به دلیل عدم توانایی سگ در کنترل روده و مثانه

درمان

Chorea ناشی از ضربه، جراحات وارده به سر و یا انگل های روده ای قابل درمان است ولی اگر متعاقب دیستمپر یا واکسیناسیون نادرست رخ داده باشد می تواند کشنده باشد.

بیماری داءالرقص یا chorea چیست
دامپزشک روی بهبود شرایط عمومی سگ تمرکز کرده سعی می نمایند تا احساس راحتی بیشتر و بهتری برای او ایجاد نماید. وضعیت گوارشی سگ باید جهت جلوگیری از دفع غیرارادی در منزل کنترل شود که می توان با استفاده از جیره صحیح و تغذیه برنامه ریزی شده به این هدف دست یافت.

اگر سگ دارای انگل های روده ای بوده و بنابه تشخیص دامپزشک، chorea در اثر آن اتفاق افتاده باشد می بایست درمان ضدانگلی در دستور کار قرار گیرد.

اگر سگ یبوست داشته باشد استفاده از ملین توصیه می گردد. دامپزشک ممکن است در این مورد مواد فیبر دار طبیعی مثل بلغور جو دوسر یا کنسرو کدوتنبل را تجویز نماید.

درصورتیکه سگ دارای جراحات در ناحیه سر باشد دامپزشک با استفاده از جراحی یا بخیه ساده زخم جهت رفع مشکل اقدام خواهد کرد و ممکن است از رادیوگرافی برای تشخیص شدت صدمات وارده نیز استفاده نماید.

درمواردی که سگ دراثر واکسیناسیون نادرست و دیستمپر به chorea مبتلا شده باشد استفاده از روش های هومیوپاتی ممکن است به بهبود وضعیت بیماری کمک نماید.