Pyorrhea یا همان پیوره بیماری لثه ای پیشرفته و خطرناکی است که در صورت عدم درمان منجر به از دست دادن دندان ها و بروز مشکلات استخوانی در سگها میشود . با رعایت بهداشت دهان و دندان سگ در خانه Pyorrhea به آسانی قابل پیشگیری است .
طبق گفته جامعه دامپزشکی آمریکا ، چهار سگ از هر پنج سگ در سن ۳ سالگی به مشکلات لثه ای دچارند و با بالا رفتن سن حیوان این مشکلات نیز شدید تر میشوند .
نژاد های کوچکتر بیشتر به مشکلات لثه ای دچار میشوند و علت شیوع این مشکلات در نژاد های کوچک وجود ۴۲ دندان در دهان آنهاست که با دندان های سگهای بزرگ برابرند و در آرواره کوچک آنها به آسانی جا نمیگیرند . مشکلات لثه ای در نژاد های پاگ و یورکشایر تریر شایع تر است و در سگهای میکس هر کدام از این دو نژاد نیز مشکلات لثه ای مشاهده میشود .

نشانه های Pyorrhea
Pyorrhea سومین مرحله مشکلات لثه ای در یک سگ است . مرحله اول ورم لثه هاست که در اثر وجود پلاک و چرک در دهان سگ به وجود می آید . مرحله دوم مشکلات لثه ای در سگهای عفونت های دهانی است که بر اثر از بین نرفتن پلاک و چرک در لثه ها به وجود می آید و دهان سگ دچار عفونت میشود و کیسه های چرکی در کنار دندان ها ایجاد میشود .

نشانه های ابتلای سگ شما به Pyorrhea عبارتند از :
مشکلات استخوان های فک
به وجود آمدن پلاک و چرک بر روی لثه ها یا دندان های سگ
سرخی لثه ها
التهاب
بی اشتهایی
بوی بد دهان
کیسه های چرکی چسبیده به ریشه های دندان
از دست دادن دندان ها

بیماری پیوره Pyorrhea در سگها
اعضای دیگر بدن مانند کبد ، کلیه ها و قلب ممکن است بر اثر بیماری های لثه ای آسیب ببینند زیرا باکتری ها موجب راه یافتن بیماری به جریان خون میشوند . سگهای مسن مبتلا به Pyorrhea ممکن است دچار بیماری هایی مانند عفونت های کلیوی و Endocarditis ( عفونت Endocardium یا لایه داخلی قلب ) شوند .
بعضی نژاد ها بشتر به Pyorrhea مبتلا میشوند
بعضی از نژاد ها مانند سگهای پاگ ، یورکشایر تریر ، داتشهاوند و و مینیاتور اشناوزر بیشتر به بیماری های لثه ای مبتلا میشوند . اگر سگ یکی از نژاد های ذکر شده است ، باید به سلامت دهان و دندانش اهمیت بسیاری بدهید .
درمان Pyorrhea
دامپزشک شما معمولا برای از بین رفتن عفونتی که موجب به وجود آمدن Pyorrhea شده برای سگ آنتی بیوتیک تجیوز خواهد کرد . البته گاهی نیاز به کشیدن تمام دندانها و یا عمل جراحی برای برداشتن استخوان فک آلوده نیز هست .
روش های پیشگیری از Pyorrhea
مخلوطی از مراقبت های پزشکی و خانگی موجب پیشگیری از ابتلای سگ به Pyorrhea خواهد شد . هر ماه سگ خود را به نزد دامپزشک ببرید تا دندان هایش معاینه شده و درمان های لازم انجام شود . در خانه نیز با مسواک و خمیر دندان مخصوص پت ها دندان های سگ را تمیز کنید و از اسپری های مخصوص دهان سگ نیز استفاده کنید .