اسب های نژاد خونگرم زمانی شکل گرفتند که مردان جنگی با اسب های پرحرارت (آتشین) عرب که در جنگ به دست آورده بودند از خاورمیانه و آفریقا به اروپا برگشتند.
جفت کردن اسبهای بزرگ و سنگین اروپای شمالی با اسبهای سبک، تند و تیز و پرشور استپ های مغول باعث به وجود آمدن نژادی از اسب های خونگرم شد که ترکیبی از سرعت و قدرت این دو نژاد مختلف را در خود داشتند. به مرور زمان اسبهای نظامی اروپا هرچه بیشتر با اسبهای پرشور وارداتی آمیزش کردند و نتیجه آن اسبهای تیزروی امروزی شد که به فراوانی دیده می شوند. اسبهای نژاد خونگرم در مقایسه با اسبهای نظامی سر و بدن کوچکتری دارند و در مقایسه با اسبهای نژاد پرحرارت دارای شور و هیجان کمتری هستند، که باعث می شود گزینه های خوبی برای سوارکاری و کارهای سبک به شمار بروند.
اسبهای خونگرم در رویدادهای المپیک مشهورند، از جمله درساژ، و بسیاری از پرورش دهندگان اسب در اروپا به دنبال تولید این نژاد برای رقابتها هستند. اسب نژاد Hanoverian یکی از زیرمجموعه های نژاد خونگرم است که در حال حاضر برای رویدادهای ورزشی مطرح است. اسبهای خونگرم برای سواری نیز اسبهای مناسبی به شمار می روند. علاوه بر این، به وجود آمدن این نژاد برای گاوداران یک شانس بزرگ محسوب می شد و کابوی هایی که آنها را سوار می شدند می توانستند گله هایی از چندین هزار گاو را به مراکز شهرهای رو به گسترش و گرسنه غربی منتقل کنند. معروف ترین نژادهای اسب آمریکایی، مثل Quarter horse, Tennessee Walking, Palomino، همگی نمونه هایی از اسبهای عالی نژاد خونگرم هستند که حاصل ترکیب نژاد اسب اروپایی و عرب هستند.
اگر شما خواننده دنیای اسب در نظر دارید سوارکاری کنید اما نه با یک اسب سنگین، احتمالا اسب نژاد خونگرم را انتخاب می کنید. این نوع اسب به اندازه اسبهای پرحرارت جوشی و هیجانی نیست، اما در عین حال هدف از زندگی او چیزی متفاوت با اسبهای خونسرد است. اسبهای خونگرم اسبهایی بی نظیر برای سوارکاری، درساژ و دیگر رویدادهای ورزشی هستند، و اگر می خواهید کودکتان را با دنیای سوارکاری و با اسبها آشنا کنید دنیای اسب اسبهای این نژاد را به شما پیشنهاد می کند..

معرفی اسب نژاد خون گرم
این نژادها در گروه نژاد اسب خونگرم قرار می گیرند:

American Albino American Bashkir Curly
American Indian Horse American Saddlebred

American Warmblood Andalusian
Appaloosa
AraAppaloosa
Australian Stock Horse Azteca
Banker Horse Belgian Warmblood
Buckskin Camargue
Canadian Canadian Sport Horse
Cleveland Bay Criollo
Don Dutch Warmblood
Florida Cracker Horse Gelderlander
Groningen Hackney Horse
Half-Arabian Hanoverlan

Holsteiner Irish Draft
Irish Hunter Knabstruner
Lipizzaner Lusitano
Missouri Fox Trotter
Morab
Morgan
Mustang
National Show Horse Westphalian
Oldenburg Paint Horse

Palomino
Paso Fino

Peruvian Paso
Quarter Horse

Racking Horse Rocky Mountain Horse
Selle Francais Spanish Mustang
Standardbred
Swedish Warmblood
Tennessee Walking Horse
Trakehner
Welsh Cob Wurttemburg