اسب نژاد وستفالن Westphalian, Westfalen از گروه اسب های خونگرم در منطقه ی وستفالیا واقع در غرب آلمان می باشد.
این گروه از اسب ها همانند دیگر همنوعان خود در آلمان به خاطر موقعیت درخشانشان در مسابقات درساژ و پرش معروف هستند و از جمله پر جمعیت ترین نژادهای موجود در کشور آلمان می باشند.
اسب های این نژاد بسیار آرام ومهربان هستندو علاقه ی بسیاری به یادگیری دارنداز این رو برای افراد آماتور و سوارکاران بی تجربه اسب های مناسبی می باشند.
اسب های وستفالن از نظر ژنتیکی بسیار نزدیک به نژاد هانورین میباشد به طوری که گاهی تشخیص تنها از طریق داغ حیوان امکان پذبر می گردد.
نمونه ی داغ اسب وستفالن که بصورت حرف wهمراه با یک تاج در بالای سر آن و در کپل سمت چپ اسب دیده میشود

اسب نژاد وستفالن Westfalen
اولین مزرعه ی کشش اسب این نژادstud farm در سال ۱۸۸۸ تاسیس شد.بهترین تولید کنندگان جایزه ی بالاترین کیفیت کشش را دریافت کردند.
در طی جنگ جهانی دوم کتاب شجره ی این اسبان نابود شد و مجددا” از سال ۱۹۴۶ ارزشیابی دوباره ی این اسبان آغازشد.هدف این بار اصلاح نژاد این اسب ها از نژاد سنگین در مصارف کشاورزی به سوی اسب هایی با وزن سبک ترجهت سوارکاری بود.در طی ۴۰ سال این هدف به نتیجه رسید وقتی که یک اسب وستفالن در مسابقات المپیک ۱۹۸۴ در لس آنجلس مدال طلای مسابقات را از آن خود کرد.
استاندارد مناسب برای تمامی اسبان خونگرم آلمانی ،پرورش اسب هایی جذاب و باهوش به همراه یورتمه ی بلند و کشیده که بتوانند مدل های مختلف سوارکاری را به نمایش بگذارند.

اسب نژاد وستفالن Westfalen

مشخصات اسب نژاد وستفالین
چشم های درشت و هوشمند
آرام و ومطمئن
گردنی بلند و خمیده همراه با قوسی زیبا
جدوگاه برجسته ،عضلات سینه ایی پهن
پاها و سم های قوی
وزنی حدود ۴۵۵ تا ۵۹۰ کیلوگرم

اسب نژاد وستفالن Westfalen
رنگبندی
تنوع رنگی اما بیشتر به رنگهای سیاه ، کهر،کهره تیره (قره کهر) و خاکستری وجود دارند.

اسب نژاد وستفالن Westfalen

stud farm
مزرعه اصلاح نژاد وظیفه نگهداری اسبهای نر ( سیلمی )را دارد. مزرعه ی اصلاح نژاد اسبهای نر را برای کشش در اختیار دیگران قرار می دهد. احداث مزرعه اصلاح نژاد به قرون وسطی بر میگردد و بیشتر این مزارع در صومعه ها بودند. مهمترین دلیل احداث این مزارع ایجاد امکان بالا بردن کیفیت اسبها در کشش در مزارع خصوصی بود.
هم اکنون لزوم مزارع کشش به خاطر ماشینی شدن کشاورزی و کم شدن نیاز به اسبهای از نژاد خوب زیر سوال رفته است.
در سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ بیشتر این مزارع بسته شدند. تنها دلیل برجا بودن این مزارع در حال حاضر نیاز به تولید اسب با خط خونی قوی در ورزش سوارکاری می باشد.

اسب نژاد وستفالن Westfalen
مهمترین وظیفه این مزارع در دسترس قراردادن اسبهای نر برای کشش مادیان هایی میباشد که در مزرعه کشش زندگی نمی کنند.
این کارعلاوه بر سود بسیار زیادی که برای مزارع کشش به همراه میآورد کمک زیادی هم به ایجاد تنوع زنتیکی و اصلاح نژاد می کند.
عموما صاحب مادیان اسب خود را به مزرعه کشش می آورد و در بعضی موارد مادیان به مدت ۱ ماه در مزرعه میماند تا ازنتیجه ی کشش مطمئن شود.
بعد از ابداع تلقیح مصنوعی و امکان پست اسپرم اسب، دیگر احتیاجی به سفر و فرستادن مادیان به مزرعه کشش و خطرات ناشی از تلف مادیان به هنگام سفر به مزارع وجود ندارد.