شاید خوانندگان علاقمند سایت دنیای اسب مشتاق اطلاعات بیشتری درمورد این نژاد پرهیجان باشند: اسبهای نژاد پر شور یا پرحرارت یا داغ (hot-blooded) برای پرورش اسب در غرب مورد استفاده قرار می گیرند،

اما قبایلی که هنوز در مناطق مربوط به مغول سکونت دارند نیز این نوع اسبها را پرورش داده و سوار می شوند. دست آموز کردن اسبهای عربی تاریخچه ای دور و دراز دارد.

در قرون وسطی، اعراب اسبهای خود را برای اهدافی مربوط به زمان خود پرورش می دادند که امروزه دیگر چندان دیده نمی شود: سرعت، قدرت، شکل ظاهری و مزاج. چند صد سال بعد، اسبهای عرب تبدیل به نژاد برتر اسب و ارزشمندترین اسبها می شوند. منظور از اصطلاح پرحرارت یا داغ، مزاج و طبیعت این اسبها است که برخی آن را نژاد “احساساتی” و بعضی دیگر آنها را اسبهای آتشین نام نهاده اند.

تنها دو نژاد اسب پر حرارت یا آتشین شناخته شده است: اسب عرب و تروبرد. اسبهای نژاد عرب تا قرن 16 و 17 میلادی به قاره اروپا نرسیده بودند، اما وقتی در این دوران به اروپا برده شدند تحولی بزرگ در زمینه پرورش اسب در اروپا ایجاد کردند. آمیختن اسبهای نژاد عرب با اسبهای انگلیسی، نژد تروبرد را خلق کرد که برای رقابتهای سوارکاری و اسب دوانی مورد استفاده قرار می گیرد. اسبهای نژاد آتشین به سرعت زیاد خود معروفند. این نوع اسبها با بدنی سبک و شور و حالی فراتر از دیگر اسبها، سرعتی بسیار زیاد دارند که آنها را به اسبهایی ایده آل برای مسابقات اسب دوانی تبدیل می کند.

اما همین شور و حرارتی که به آنها سرعت می بخشد، باعث می شود طبعی آتشین و هیجانی داشته باشند. این اسبها که اغلب با هنرمندان احساساتی و هیجانی مقایسه می شوند، می توانند در طی مسابقات و هنگامی که نیاز آنها به سرعت فراتر از ظرفیت و استقامت بدنشان است به خود آسیب بزنند. از آنجا که این اسبها پرهیجان و پر حرارت هستند، ممکن است در هنگام فرار از چیزی که آنها را می ترساند، هنگام ناراحتی از شرایطی که در آن حمل می شوند و یا در هنگام مواجهه با شرایط جدید و نا آشنا نیز به خود آسیب بزنند.

معرفی اسب نژاد آتشین

اسبهای مسابقه ای نیاز به توجه و رسیدگی زیادی از سوی مالکین و مراقبین خود دارند. برای یک کارشناس که بودجه کافی برای تربیت اسب، تامین امکانات اصطبل و مسابقات اسبدوانی را دارد، اسبهای نژاد آتشین می توانند یک زندگی پرهیجان را بیافرینند. اما رسیدگی و مراقبت این نوع اسبها باید توسط افرادی انجام شود که بدانند چه کار باید انجام دهند: یعنی متخصصینی با تجربه فراوان. اسبهای آتشین به خاطر حساسیت بالایی که دارند به راحتی ممکن است به واسطه بی تجربگی یا نداشتن تخصص کافی دچار آسیب شوند.

پاهای این اسبها بسیار ظریف بوده و باید با مراقبتهای خاص محافظت شود. این نوع اسب گرانترین نوع اسبها برای تخم کشی یا خریدن به حساب می آید و جزء سرگرمی های افراد بسیار ثروتمند است.

در زیر تعدادی از نژادهایی که آتشین به شمار می روند نام برده شده است:
Akhi-Teke
Anglo-Arabian
Arabian
Moroccan Barb
Pintabian
Shagya Arabian
Spanish Barb
Thoroughbred