مراقبت از بچه گربه شامل مقداری آماده سازی و همچنین مقداری دانش و اطلاعات در مورد آنچه که بچه گربه برایسلامتی و شادابی نیاز دارد است. قبل از آوردن بچه گربه به خانه، نیاز به تدارک وسایلی است.

همچنین نیاز است بدانید که چه چیزی برای بهداشت و رشد سالم او انجام دهید تا او به مرحله ی بزرگسالی برسد. در اینجا چگونگی مراقبت گام به گام از بچه گربه آورده شده:

۱- تجهیزات مناسب

بچه گربه به اقلامی برای زندگی شاد و سالم همراه با مراقبت شما نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید وسایل زیر را قبل از آوردن بچه گربه به خانه تهیه کرده اید:

– ظروف آب و غذا و غذای مخصوص بچه گربه. ظروف آب و غذا باید سنگین و محکم باشد تا بچه گربه نتواند با کوچکترین ضربه ای آنها را واژگون کند.

– جعبه خاک گربه، تا بچه گربه بتواند از آن برای دستشویی استفاده کند. فقط مطمئن شوید که جعبه خاک برای بچه گربه بسیار بزرگ نباشد و طوری باشد که او بتواند به راحتی داخل و خارج شود.

– جای خواب گربه

– بچه گربه شما همچنین نیاز به شی ای محکم برای خراشیدن آن دارد.

– شانه و برس، برای بچه گربه های مو بلند بسیار ضروری است و حتی میتواند برای نژادهای مو کوتاه نیز سودمند باشد؛ نظافت و شانه زدن موهای گربه به طور منظم مانع از ایجاد گلوله های مو میشود.

– اسباب بازیها موجب تحریک ذهنی و جسمی بچه گربه و موجب فعال نگه داشتن او خواهند شد.

بچه گربه ها به طور طبیعی اهل تفریح و بازیگوشی هستند، بنابراین اگر شما برای آنها اسباب بازی فراهم نکنید، او ممکن است به اجبار با اشیا دیگر بازی کند.

شما میتوانید اسباب بازیها را خریداری کرده یا با استفاده از تکه پارچه و ریسمان و … آنها را بسازید.

قبل از آوردن بچه گربه به خانه حتما باید دامپزشک او را معاینه کرده باشد، بنابراین شما میتوانید مراقبت های پزشکی معمول را بلافاصله پس از اولین دیدار دامپزشک آغاز کنید؛

همچنین ممکن است بچه گربه به دلیل تغییر محیط دچار استرس شود و ناگهان بیمار شود که در این صورت دامپزشک میتواند او را از این وضعیت نجات دهد.

۲- آموزش توالت به بچه گربه

بچه گربه شما ممکن است قبلا توسط پرورش دهنده اش آموزش دیده باشد؛ و اگر این طور نبوده، موضوع ساده ای است، که باید او را وقتی که برای اولین بار در خانه شما قصد دستشویی کردندارد

بر روی جعبه خاکش قرار دهید، و دوباره هر بار این عمل را تکرار کنید. بسیاری از بچه گربه ها آموزش استفاده از جعبه خاک را به سرعت می آموزند.

آموزش مراقبت قدم به قدم از بچه گربه

۳- خوراک کافی و مناسب

خرید غذای مخصوص و مناسب بچه گربه مهم است، به این دلیل که آنها نیازهای تغذیه ای متفاوتی از گربه های بالغ دارند.

آب را روزانه عوض کنید و همیشه آب تازه و تمیز در اختیارش قرار دهید و بچه گربه شما مداوم نیاز به مواد غذایی دارد؛ اگر او زیاد غذا می خورد تعجب نکنید چون او در حال رشد زیادی است.

۴- شروع بلافاصله ی واکسیناسیون

اگر شما بچه گربه را از پرورش دهندگان گربه گرفته اید، او باید پیش از این واکسینه شده باشد؛ مطمئن شویدکه تاریخچه ای از سابقه ی واکسیناسیون او را میتوانید به دست آورید.

اگر شما مطمئن نیستید که آیا او واکسینه شده یا نه، به هر حال او را واکسینه کنید. بچه گربه شما در شش، نه و دوازده هفتگیش و پس از آن دوباره در شش ماهگی؛ سپس دوباره سالیانه نیاز به واکسن دارد.

۵- فعالیت بچه گربه

بچه گربه به مقدار زیادی فعالیتنیاز دارد. این کار، او را از لحاظ فیزیکی سالم نگه میدارد و موجب تحریک ذهن او می شود. گربه هایی که در فضای باز هستند مقدار زیادی فعالیت شکار و گردش در محیط اطراف را دارند.

گربه هایی که در خانه زندگی می کنند نیاز به برقراری ارتباط بیشتری با شما دارند به این صورت که باید با بچه گربه خود مقدار بیشتری بازی کنید.