بچه گربه ها مقدار بسیار زیادی انرژی و کنجکاوی دارند. آنها عاشق بالا رفتن از فضاهای کوچک، پریدن از روی بلندی و بازی با اشیاء جدید هستند.

آنها می دوند، جست و خیز می کنند و بر روی هر چیزی که حرکت میکند می پرند.

از آنجا که این رفتاری نرمال و غریزی است، رویهم رفته این امکان وجود دارد که برخی از اشیا و آنچه که در خانه وجود دارد برای بچه گربه خطرات زیادی داشته باشد.

لیست زیر در ایمن نگه داشتن بچه گربه به شما کمک میکند. همچنین برخی از این هشدارها برای گربه های بزرگتر و بالغ هم بکار می رود:

۱- شناسایی گیاهانی که برای گربه سمی هستند (گیاهانی که بالقوه سمی هستند) و حذف آنها از خانه.

۲- تمام داروها و مواد سمی ( پاک کننده های خانگی و …) را در کابینت های امنی که دارای قفل هستند نگهداری کنید.

۳- شیشه های عطر را خارج از دسترس پت ها نگهداری کنید. به این دلیل که آنها حاوی چربی ها و موادی هستند که در صورت خورده شدن برای گربه سمی است.

۴- توالت بدون سرپوش برای گربه هایی که بر روی آن می پرند میتواند خطرناک باشد. گربه های کوچکتر ممکن است درون آن بیفتند و غرق شوند. همچنین باقیمانده های پاک کننده های توالت نیز میتوانند برای گربه سمی
باشند.

۵- هرگز وان حمام یا سینک آشپزخانه را پر از آب بدون مراقبت رها نکنید.

۶- اشیاء کوچک (سکه، نخ و سوزن، گیره ها و سنجاق ها، نخ دندان، باندهای پلاستیکی، گیره های کاغذ و …) را دور از دسترس گربه خود نگه دارید.

۷- فقط از اسباب بازیهای بی خطر استفاده کنید و در مواقعی که گربه با آنها بازی نمی کند آنها را دور از دسترس قرار دهید.

۸- قلاب ماهیگیری و دیگر قلاب ها را دور از دسترس گربه نگه دارید. دامپزشکان سالانه هزاران قلاب و این قبیل اشیا را از دهان و پنجه های گربه ها خارج می کنند؛ همچنین قلاب ماهیگیری در صورت بلعیده شدن میتواند باعث پارگی در روده ها شود.

آموزش ایمن سازی خانه برای بچه گربه

۹- حفاظ پنجره ها را به خوبی تعمیر کنید و آنها را بسته نگهدارید و ایمنی آنها را نیز در نظر داشته باشید. (به این معنی که به راحتی امکان باز شدن و یا رد شدن از آنها برای گربه وجود نداشته باشد).

۱۰- ریسمان های پارچه ای (تزئینات پرده) یا کابل ها میتوانند باعث خفگی شوند. برای این منظور میتوان کابل ها و ریسمانهای اضافی را جمع کرد و یا آن ها را گره زد تا احتمال بروز خطر وجود نداشته باشد.

۱۱- اجتناب از روشن رها کردن شمع و دیگر وسایل آتش زا.

۱۲- منابع حرارتی مانند بخاری های هیزمی یا شومینه ها باید دارای حفاظ باشند.

۱۳- گربه ممکن است داخل ماشین لباسشویی که هنوز پس از خشک کردن لباسها گرم است بلغزد و همانجا بخوابد. درب ماشین لباسشویی و خشک کن را همیشه بسته نگه دارید. و قبل از قرار دادن لباسها درون آن و
روشن کردن دستگاه درون آن را وارسی کنید. چسباندن کاغذ یادداشت بر روی ماشین لباسشویی میتواند به یادآوری این مورد به شما کمک کند.

۱۴- درب یخچال یا فریزر را به محض تمام شدن کارتان با آن ها ببندید. اگر شما در قسمت دیگری از خانه یخچال یا فریزر دیگری دارید، مطمئن شوید که درب آنها همیشه بسته است و اگر از آن استفاده نمی کنید درها را طوری محکم ببندید که گربه تان هرگز قادر به رفتن درون آن نباشد.

۱۵- در آشپزخانه مراقب اجاق گاز داغ، فر، سرخ کن و از این قبیل وسایلی که باعث ایجاد سوختگی میشوند باشید. درب مایکروویو را پس از استفاده ببندید. قفل های کودک و سایر انواع قفل ها به پیشگیری از کنجکاوی واکتشافات بچه گربه درون گنجه ها و قفسه ها کمک خواهند کرد.

۱۶- از تخت های تاشو، نیمکت های فنری تاشو، صندلی های چرخان و از این قبیل وسایل با احتیاط استفاده کنید و یا از آنها اجتناب کنید، ممکن است گربه ها در زیر یا درون آنها پنهان شده باشند و استفاده ما از این
وسایل موجب له شدن و آسیب رساندن به گربه شود.

۱۷- در هنگام بازی، بعضی از گربه ها کابل های برق را می جوند، چیزی که میتواند باعث سوختگی دهان، شوک الکتریکی یا مرگ در اثر برق گرفتگی شود. کابل ها را خارج از دید و دسترس نگه دارید و یا از فروشگاه های سخت افزار تعدادی محافظ پلاستیکی کابل تهیه کنید و کابل ها را درون آنها قرار دهید.

۱۸- بسیاری از غذاهای انسانی میتوانند برای حیوانات خانگی ایجاد مشکل کنند. شکلات، قهوه و چای، همه حاوی ترکیبات خطرناکی به نام گزانتین هستند که باعث آسیب به سیستم عصبی و سیستم ادراری و تحریک
ماهیچه های قلب می شوند. انواع مشکلات خوردن شکلات از اسهال تا تشنج و مرگ است.
تمامی انواع شکلات و غذاهایی که در ترکیباتشان شکلات و دیگر مواد قندی دارند را باید دور از دسترس گربه خود قرار دهید.

۱۹- انگور و کشمش حاوی سمی ناشناخته هستند که میتوانند به کلیه های گربه آسیب برساند.

۲۰- محصولات توتون و تنباکو، از جمله آدامس های نیکوتین حاوی موادی است که برای گربه ها میتواند سمی و کشنده باشد.

۲۱- نخ ها و ریسمان ها برای گربه ها جالب است اما اگر بلعیده شوند میتوانند منجر به عوارض جدی و جراحی اورژانسی برای خارج کردن نخ ها و این قبیل رشته ها شوند. تمامی نخ ها، ریسمان ها، سیم ها و … را دور از
دسترس گربه های کنجکاو قرار دهید.

۲۲- گربه ها ممکن است جذب آبِ گوشتی که روی پلاستیک یا آلومینیوم فویل ریخته شده شوند. در صورت بلعیدن این قبیل مواد، پلاستیک یا فویل میتوانند باعث خفگی یا انسداد روده ای شوند. همچنین گوشت آلوده شده توسط زباله ها نیز میتواند خطرناک باشد. برای اطمینان، غذاهایی را که نمی خواهید استفاده کنید فورا دور بریزید و زباله ها و پس مانده های غذا را دور از گربه و غذای او نگه دارید.

۲۳- گوشت، ماهی و مرغ خام می توانند حاوی باکتری های بیماری زا مانند ای. کولی (اشر شیا کولی) و انگلهایی مانند توکسوپلاسما گوندی باشند. این غذاهای خام را نباید به گربه تان بدهید. برای سلامتی خود و همچنین سلامتی پت خود، ظروف آشپزخانه را که در تماس با گوشت خام بوده اند را بشویید و گوشت را کاملا بپزید.