Stud tail یا روغنی شدن دم گربه عارضه ای بی خطر ولی بسیار رایج در میان گربه ها، بویژه گربه های نر اخته نشده است. بر روی پوست گربه غدد خاصی موجود اند که با ترشح مداوم چربی پوست گربه را از خشکی محافظت می کنند.

این غدد همچنین به گربه کمک می کنند تا قلمرو خود را علامت گذاری کند. اگر به رفتار گربهء خود دقت کرده باشید حتما مشاهده کرده اید

که گربه گاهی اوقات سر و اندام خود را به گونه ای خاص به وسائل خانه، در و دیوار و حتی صاحب خود میمالد و میفشارد . هدف گربه از این کار علامتگذاری قلمرو و دارایی های خود است.

ولی گاهی اوقات این غدد مفید در برخی از نقاط بدن گربه بیش از حد مجاز فعالیت می کنند. این پدیده که به دلیل وجود هرمون های محرک در گربه های نر و عمدتا در ناحیهء دم گربه عارض می شود پدیده ای بی خطر ولی نامطلوب است.

Stud tail به شکل چرب و روغنی شدن بیش از اندازهء دم گربه ظاهر میشود و عمدتا با تجمع توده ای کدر رنگ در قسمت فوقانی دم گربه همراه است.

Stud tail اگر بدون درمان رها شود به بوی بسیار بد در ناحیهء دم گربه منجر می شود. اگرچه نرهای اخته نشده بیشتر در معرض این عارضه اند ولی این پدیده در نرهای اخته شده هم مشاهده شده.

عوارض روغنی شدن دم گربه یا Stud tail

درمان:

در صورت مشاهدهء Stud tail در گربهء خود در این باره با دامپزشک مشورت کنید. دامپزشکان عموما با تجویز محلول و شامپوهای ویژه برای شستشوی دم این عارضه را به راحتی درمان می کنند.

دقت کنید که دم گربه را با محلول مورد نظر و آب گرم طبق دستور دامپزشک بشورید. دقت داشته باشید که اگر این شستشو را با دست انجام می دهید موهای روی دم را کنار زده و دست خود را به سطح پوست دم برسانید و آنرا خوب بشورید.

از شانه های با دندانه های نزدیک به هم و متراکم در زمان شستشوی دم گربه استفاده کنید تا به راحتی روغن و چربی را از لای دم گربه خارج کنید.

ابتدا آب گرم را به طور کامل به میان پوشش دم برسانید و حداقل برای یک دقیقهء کامل دم را با آب گرم شانه کنید تا پوشش دم به طور کامل باز شود در غیر اینصورت صابون یا محلول مورد نظر به عمق موهای روغنی نمی رسد.

پس از پایان شستشو دم گربه را با حوله تا جای ممکن خشک کنید. اگر گربه اجازهء استفاده از سشوار را می دهد از این وسیله برای خشک کردن دم گربه کمک بگیرید در غیراینصورت اجازه دهید تا دم به طور خود به خود در معرض هوا کاملا خشک گردد.

بعد از اینکه دم گربه کاملا خشک شد حتما از پودر های ویژه (که بعد از مشورت با دامپزشک به شما معرفی میگردد) در لابه لای دم استفاده کنید.

دقت کنید تا پودر عمق بخش های مبتلا را در برگیرد . اگر لازم بود با انگشت پوشش دم گربه را از هم باز کنید.

شستشوی دم گربه به روش بالا را هر ده روز یکبار تکرار کنید ولی استفاده از پودر در بخش های مبتلا را هر روز تکرار کنید. با این روش بعد از مدتی Stud tail به طور کلی از وجود گربهء شما ریشه کن خواهد شد.